Senaste nytt

Vilket flygbonusprogram och kreditkort ska jag välja? (Ormen)

Ormen

Medlem
Hej,


Jag är ny här på BC och skulle först och främst vilja tacka för en mycket bra sida. Som helt ny ”medveten” resenär har jag följt forumet mycket intensivt senaste månaderna och har därigenom lärt mig väldigt mycket. Tack!

Anledningen till att jag skriver nu beror på att jag gärna skulle vilja ha era, experternas, tips för att optimera mitt och min flickväns resande.

Först en kort introduktion:

I arbetet reser jag ca. 5-10 ggr/år. Några gånger MMX-ARN, några gånger CPH-Europa och möjligen en interkontinental resa. Vanligen USA. Jag tillåts enbart resa ekonomi.

Utöver detta brukar det årligen bli ungefär 4 weekends, en skidresa (flyger Nice/Milano), en solsemester (vanligen medelhavet) och 1-2 längre resor till USA och/eller Asien. Inom Europa blir det i princip alltid SAS Plus medan de längre resorna hittills framförallt gjorts i ekonomi – vilket jag är väldigt trött på.

Min flickvän studerar fortfarande men jag skulle tro att hon inom något år kommer flyga ungefär lika mycket som jag. I stort sett alla privata resor gör vi tillsammans och båda är EBS.

När jag är på resa, såväl i tjänsten som privat, letar jag alltid trevliga hotell och ofta blir det Hilton eller motsvarande. Jag har därför nyligen blivit medlem i HHonors, dock ingen status.

Coop har den i särklass bästa butiken i området och det är därför naturligt att handla där. Har inga problem att komma upp i de 21000 som krävs för dubbling av poängen.

Har för närvarande inget kreditkort men skulle inte ha något emot att skaffa. Svårt att uppskatta min konsumtion men tror inte jag hade haft några problem att komma upp i de 150’000 som krävs för SAS 2-4-1..


Så, till mina frågor:

  1. Vilka bonusprogram bör vi satsa på?

Det hade varit trevligt om någon av oss hade ett guldkort. Jag hade vissa förhoppningar om att nå upp till EBG med mer medvetet resande, men detta känns inte möjligt med de nya intjäningarna. Däremot trivs jag bra med förmånerna hos SAS samt deras samarbeten med t.ex Coop. Eftersom jag dessutom flyger med SAS inom Sverige några gånger per år så vill jag helst inte byta. Istället funderar jag på om det skulle kunna vara aktuellt för min flickvän att gå över till, t.ex, Aegean. Om jag har förstått det hela rätt så kommer SAS Plus fortsätta ge 200% till M+B och med lite mer medvetet resande tror jag det hade varit möjligt för henne att nå Guld hos dem, vilket inte minst hade varit fördelaktigt när vi åker interkontinentalt.

Det känns inte heller aktuellt att byta till någon annan allians.

Ett annat alternativ är såklart att hon behåller EB och jag byter, men eftersom det är jag som är intresserad känns det dumt att hon skulle ha koll på Coop (står för närvarande på mig) och ett eventuellt kreditkort..

2. Om vi väljer att skaffa kreditkort, vilket bör vi välja?

Eftersom det bara kommer röra sig om privat bruk tror jag inte vi kommer spendera mer än ca 200’000 per år (jag är bättre på att investera än spendera).


Slutligen ytterligare 2 frågor: Åker till Milano (MXP) i februari och Paris (CDG) i mars. Båda resorna i plus. Hur ser det ut med lounger på dessa flygplatser? Har man i Plus tillgång till Star Alliance loungen på CDG eller är det bara SAS egen som gäller? På MXP har jag sett att LH har en business-lounge. Hur är det med access till den? Hittar tyvärr ingen info kring dessa lounger och SAS Plus här på forumet, därav frågorna.


Ett långt inlägg, ber om ursäkt med detta men hoppas någon kan komma med tips.

Förresten var jag inte säker på var detta inlägg passade bäst. Har det hamnat fel hoppas jag någon kan flytta det.

Tack på förhand!
 

Matsson

Medlem
Hej @Ormen och hjärtligt välkommen till BC!
Jag Använder SAS AMEX ELITE som ger 20000 statuspoäng per år. Med ditt resemönster skall det inte vara några problem att flyga ihop de ytterligare 25000 som krävs för EBG. Övriga frågor hoppas jag att väl insatta medlemmar kan ge svar på
 

Najk

Medlem
Tja, och välkommen till forumet!
Jag ska försöka svara på dina frågor utifrån hur jag själv hade gjort.

1. Ni bör satsa på Eurobonus. Vill ni maximera poängintjäningen och boka bonusresor, kika på familjekonto. Det är oftast bättre att maximera poäng på ett konto och boka därifrån. Anledningen till att Eurobonus borde vara bästa programmet är baserat på att då kan du tjäna poäng både på flygande och via kreditkort. Som ditt resemönster ser ut så kan det vara lite tajt att komma upp till Eurobonus Guld och därför kommer vi genast vidare till fråga 2.

2. Jag tycker du för skaffa ett SAS AMEX Elite kort. Det kostar visserligen 4000kr / år men en av förmånerna med Elitekortet är att det ger dig 20000 baspoäng, vilket om du har Eurobonus SIlver idag borde kunna hjälpa dig att trilla över till Eurobonus Guld som man from 1 jan 2015 man tjänar in vid 45000 baspoäng. Det kombinerat med att du skulle kunna komma upp i 150tkr/år och då få en 2-4-1 bonus, där du kan boka två bonusbiljetter för poängen av en biljett, gör att 4000kr är ganska prisvärt i mina ögon.

Här kan du se vilka lounger du har tillgång till baserat på dina förutsättningar.
Browse and find airport lounges - Star Alliance

//Najk
 

fcx

Medlem
Hej @Ormen och välkommen hit!

Inte svar på alla frågorna, men en liten beräkning av resmönstret ovan utgående från nya intjäningstabellen (räknar på billigaste bokningsklasserna och andra gissningar)

Jobbresande:
5 * MMX-ARN i minus: 2500 p
5 * CPH-EU i minus: 5000 p
1 * CPH-USA i minus: 6000 p
Privatresande:
2 * CPH-EU i Plus: 6000 p
1 * CPH-USA i minus: 6000 p
1 * CPH-Asien i minus: 9000 p

S:a 34 500 nivåpoäng per år. De saknade 10 500 p kan man ta in antingen genom resande i högre klasser eller Amex Elite som ger 20 000 nivåpoäng per år (4000 SEK). Är man redan EBG ger ovanstående mönster 43 125 poäng så återkval borde inte vara så svårt.

Skaffar du Amex elite så har du också svaret på vilket kort ni ska ha (med extrakort så samlar ni båda till samma konto, men det kanske inte är intressant med gemensam "poängekonomi"). Just nu är det värvningskampanj som ger dig 15 000 poäng om du blir värvad av en befintlig kortinnehavare.

Reser man i Plus utan status har man bara tillgång till de lounger som står i "loungelistan" på SAS hemsida (Hr hittar du loungen - SAS I Paris är det SAS egna lounge, och på MXP är det Lufthansas businesslounge som gäller.
 

gdaily

Medlem
Eftersom du också säger dig vara nybörjare, så kan det vara värt att nämna: Mest pang för poängen får du om du plockar ut bonusresorna på interkontinentala resor i Business (eller First), alternativt uppgraderingar av dina transkontinentala minus-resor.

Givetvis finns det undantag, men en ekonomiklassresa inom Europa är oftast inget bra uttag (om man inte är väldigt sent ute, i så fall kan man i bland spara mycket pengar).
 

Dr. Miles

Expert
Om du planerar era USA resor under sommaren, behöver det inte kosta så mycket pengar men ni kan resa i Business class och tjäna mer poäng till SAS EuroBonus (om ni flyger med United).
http://www.businessclass.se/forum/t...tar-alliance-jv-6-700-dkk-inkl-skatter.14810/

T ex en resa till New York från Köpenhamn via London och Washington
  • Köpenhamn-London: 610 miles = SAS Plus i bokningsklass Y = 1.500 poäng
  • London-Washington: 3.677 miles = 3.700 x 200% = 7.400 poäng
  • Washington-New York: ca 200 miles = minimum 1.200 poäng
(1.500 + 7.400 + 1.200) x 2 (tur&retur) = 20.200 poäng​

Detta för mindre än 7.200 DKK (ca 9.100 SEK) inkl. skatter per person.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Tillsammans med dina andra resor, tror jag att det blir lätt att komma upp 45.000 baspoäng som behövs för att bli SAS EuroBonus Gold.

Intjäningstabell:
 

Ormen

Medlem
Tusen tack för alla tips och råd.
Efter att ha läst dem och tänkt lite själv är det uppenbart att vi båda bör hålla oss till EB för att optimera antalet intjänade poäng.

Det stämmer nog att jag skulle kunna komma upp i EBG med lite smartare bokning och möjligen AMEX Elite.
Frågan är dock om det är värt 3000/år med Elite jämfört med premium. Någon som har synpunkter kring detta i mitt fall? Jag som inte är van vid kreditkort har lite svårt att värdera de olika förmånerna. Tror t.ex inte att jag kommer spendera 300'000/år och lär alltså inte få 2-4-1 x 2.
En ytterligare fråga - Hur tolkar Amex "fast inkomst"? Måste man ha en fast anställning? Glömde skriva att även jag studerar men är anställd vissa månader..

Särskild fråga till
@Dr. Miles angående det aktuella erbjudandet. Har tittat på det tidigare och har försökt få till en resa till Miami/New York i slutet av augusti med stop-over i den andra av dessa två städer. Dessvärre haft svårt att få till det med någon bra deal, har precis börjat använda ITA Matrix och lyckas inte med routingen. Har inte heller tänkt på chansen med Washington, som ju ger 1200 lättförtjänta poäng. Det bästa vore 1 vecka i Miami och 1 i New York. Är routing CPH-LHR-EWR-IAD-MIA-IAD-EWR (stopover) - LHR-CPH möjlig? Och hur går jag tillväga för att få till det?
 

Morgan

Medlem
Jag tillhör dem som inte tycker det är värt att lägga 4000 kr på ett kreditkort (än!). 4000 kr är mellanskillnaden mellan Dr Miles biljett ovan och en "vanlig" biljett i ekonomiklass till USA - då är valet givet för mig vart de pengarna bör läggas. Har också valt bort Amex för att det inte accepteras överallt. Just nu kör jag Coop Medmera som är väldigt fördelaktigt för Eurobonuspoäng (men förmodligen försämras under 2015...)

Reser man som du (och jag) relativt lite så är inte guldkortsförmånerna superviktiga - reser man dessutom i business class så får man också liknande förmåner med lounge, fast track, extra bagage o.s.v.
 
Toppen