Senaste nytt

Priority Boarding à la Finnair

HON-II

Medlem
Anekdoter från res-året 2014: Priority Boarding à la Finnair

Någon vecka innan jul hade jag en bisarr upplevelse på en AY flygning PRG-HEL. När priority boarding för business-passagerare annonserades, gick jag fram till gaten, då jag hade en C-klass biljett. Kort framför gaten stod det en något överförfriskad finländsk passagerare som uppenbarligen inte tyckte om detta och tacklade till mig. Jag brydde mig inte så mycket om det, då jag trodde att han bara snubblade eller svajade till p.g.a. sitt nykterhetstillstånd. Döm om min förvåning, när samme passagerare gick ombord planet och, när han passerade min stol i de främre raderna, gav mig ytterligare en rejäl knuff. Jag tillkallade flygvärdinnan och undrade vad det var frågan om. Jag hade sett var personen ifråga hade satt sig, så jag bad henne att gå dit och fråga vad som var problemet. Hon kom tillbaka och sade att den uppretade (och överförfriskade) passageraren tyckte att jag trängt mig vid boarding. ”Men jag följde ju bara priority boarding instruktionerna”, inflikade jag. ”I don’t know” sade värdinnan. ”You don’t know if I was pushing myself before all the people or following the priority boarding procedure”? ”I don’t know” svarade värdinnan igen. Välkommen till Finnair!
 

flybob

Medlem
Vad ville du att flygvärdinnan skulle göra? Hon framförde orsaken till att han knuffat dig, vilket var vad du bad om. Nog för att han som knuffade dig var ett rötägg, men jag vet inte om man kan klandra Finnair för det.
 

HON-II

Medlem
Hmm, i min värld brukar det vara flygpersonalens jobb att hantera aggressiva passagerare eller våld i kabinen.... En dylik situation i USA skulle få rätt så grava konsekvenser, jämför med United passageraren som fick nyligen blev häktad i några dygn för att hon bytte stolsrad och gav sig in i en diskussion med flygpersonalen.
 

Jakob K

Medlem
Den här typen av händelser är inget som tolereras på LH Group (där jag flyger mest) iaf. Jag har sett synnerligen tuff kabinpersonal göra processen kort med bråkmakare.

Jag håller helt med @HON-II i detta läge: Man kan förvänta sig mer av kabinpersonalen än vad som beskrevs i exemplet ovan.

mvh
 

Moco

Medlem
Hmm, i min värld brukar det vara flygpersonalens jobb att hantera aggressiva passagerare eller våld i kabinen.... En dylik situation i USA skulle få rätt så grava konsekvenser, jämför med United passageraren som fick nyligen blev häktad i några dygn för att hon bytte stolsrad och gav sig in i en diskussion med flygpersonalen.

Tråkigt att folk inte kan uppföra sig. Kanske hade hon kunna vara en smula mer serviceinriktad, men annars ser jag inte vad hon skulle ha gjort.
Den amerikanska modellen med våld så ofta och gärna som möjligt är väl också rätt så intelligensbefriad, kan jag tycka. En diskussion, så länge den inte innehåller hot eller handgemäng, torde knappast motivera någon arrest. Lite högre i tak får det väl vara.

Smidig kabinpersonal, som löser problem med ett leende och gedigen serviceinställning är att föredra i alla lägen - och oftast fullt möjligt.
 

JonW

Medlem
Den här typen av händelser är inget som tolereras på LH Group (där jag flyger mest) iaf. Jag har sett synnerligen tuff kabinpersonal göra processen kort med bråkmakare.

Jag håller helt med @HON-II i detta läge: Man kan förvänta sig mer av kabinpersonalen än vad som beskrevs i exemplet ovan.

mvh

Problemet här är väl bara att FA:n uppenbarligen själv inte såg vad som hände, och alltså bara har TS version av saken. På hans begäran går hon fram till idioten som tydligen ger sin version utan att vara aggressiv. Därmed återstår knappast mer att göra än att kanske hålla ett extra öga på karln.
 

Jakob K

Medlem
Problemet här är väl bara att FA:n uppenbarligen själv inte såg vad som hände, och alltså bara har TS version av saken. På hans begäran går hon fram till idioten som tydligen ger sin version utan att vara aggressiv. Därmed återstår knappast mer att göra än att kanske hålla ett extra öga på karln.

Det är väl inte det som är poängen, utan FAns totala likgiltighet inför sin kund: @HON-II . Om kunden känner sig illa behandlad måste man ju ta sig lite mer tid och lyssna, visa lite god vilja med nån enklare kompensation/ursäkt etc istället för att säga "I don't know" el. dyl.

Det handlar om enklaste formen av kundvård. Att FAn inte är nån polis/domstol är ju självklart.

mvh
 

Nemo

Medlem
Det är väl inte det som är poängen, utan FAns totala likgiltighet inför sin kund: @HON-II . Om kunden känner sig illa behandlad måste man ju ta sig lite mer tid och lyssna, visa lite god vilja med nån enklare kompensation/ursäkt etc istället för att säga "I don't know" el. dyl.

Det handlar om enklaste formen av kundvård. Att FAn inte är nån polis/domstol är ju självklart.

mvh
Ombord på planet är Flygkaptenen enväldig domare och Besättningen agerar polis.
 

JonW

Medlem
Det är väl inte det som är poängen, utan FAns totala likgiltighet inför sin kund: @HON-II . Om kunden känner sig illa behandlad måste man ju ta sig lite mer tid och lyssna, visa lite god vilja med nån enklare kompensation/ursäkt etc istället för att säga "I don't know" el. dyl.

Det handlar om enklaste formen av kundvård. Att FAn inte är nån polis/domstol är ju självklart.

mvh
Korrekt, men nu var det ju inte det du skrev och som jag refererade till. Du använde ord som " inte tolereras... göra processen kort...", och det har ju knappast med kundvård att göra...
 
Toppen