Senaste nytt

Boka hyrbilen via agent här hemma eller direkt via biluthyraren (Californien)

joa

Medlem
Sist vi var till Kalifornien bokade jag via Holiday autos. Funkade bra, men jag hade inte gjort någon direkt research utan gick på några kompisars rekommendation. Helt olikt mig....
Smidigt dock med alla försökringar.

Har ett guldkort på Hertz och en Emerald Club på National.
Samlar mina poäng på Eurobonus.
Kommer att var borta i tre veckor och nog ha hyrbilen hela tiden.

* Vad är smartast ur ett ekonomiskt perspektiv? Leta hos hyrfirmorna själv eller via tex HolidayAutos.
National har funkat bra när jag rest med jobbet och man har kunnat välja en lite bättre bil från deras Emerald aisle än den man bokat.

* Om man kollar på att dra in lite poäng på Eurobonus. Går det om man bokar vi agent?
Verkar inte som National är kopplat till Eurobonus.
Vem är det som gäller för bäst intjäning?
 

agehall

Medlem
Skit i poäng till flygbolag - det brukar röra sig om så små summor att det inte är värt det.

Och boka alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid ... alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid direkt hos bolaget. Annars är risken stor att du står där och ska hämta ut den cab du bokat och får reda på att bolaget som levererar bilen inte ens har cabbar.
 

Morgan

Medlem
Ur ett ekonomiskt perspektiv är det väl smart att shoppa runt lite? kolla t.ex. Hyrbil - Norwegian (rentalcars.com-motorn) och några olika hyrbilsföretag. Som @agehall skriver så finns det fördelar med att boka direkt från bolaget - särskilt om du vill ha en viss biltyp. En fördel med att boka via förmedlare är att förmedlarna ofta erbjuder självriskelimineringsförsäkringar som är (lite sämre men) betydligt billigare än bolagens egna (men många kreditkort har det inbyggt, kolla ditt!).

När det gäller poängen håller jag med Agehall, med det undantaget att det ibland finns kampanjer hos t.ex. Avis som kan ge väldigt många poäng @Homer brukar ha stenkoll på om det finns några sådana just nu!
 

OliT

Medlem
Håller med. Jag bokar alltid direkt på Hertz eller nu senast Sixt när jag ska ha bil i USA. Det finns många bra CDP/PC-koder att använda på Hertz som ger rätt låga priser. Det man bör tänka på är att det är ett litet risktagande att använda koder man inte har rätt till. Eurobonus får du ju dock använda.
Bra också att ta "Pay later", så är bokningen flexibel. I bland kan priset sjunka rätt mycket när det närmar sig. Bokade om en Corvette som ska köras i mars och sparade 800 bagis på en vecka.
 

joa

Medlem
Tack för uttömmande svar.
Gjorde en jämförelse mellan National och Holiday Autos (med National som vald firma).
National fick storstryk i den jämförelsen.
Inte jämfört hyrvilkoren rakt av dock och jag kanske gjort någon annan tankevurpa.
Hertz kändes som de ligger mer i linje vad man kan förvänta sig.

upload_2015-1-4_19-36-13.png




upload_2015-1-4_19-39-51.png


upload_2015-1-4_19-44-31.png
 

fly4fun

Medlem
Skit i poäng till flygbolag - det brukar röra sig om så små summor att det inte är värt det.

Och boka alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid ... alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid, alltid direkt hos bolaget. Annars är risken stor att du står där och ska hämta ut den cab du bokat och får reda på att bolaget som levererar bilen inte ens har cabbar.

Jag bokar 9 av 10 hyrbilar genom en mäklare och sparar ofta ca 10-80% mot att gå direkt till hyrbilsfirman. På ca 80 bokningar genom mäklare har jag aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig haft problem. Däremot skulle jag uppskatta att jag sparat ett 6-siffrigt. Som alltid gäller att läsa villkoren så man vet vad man bokat/godkänt.
 

agehall

Medlem
Jag bokar 9 av 10 hyrbilar genom en mäklare och sparar ofta ca 10-80% mot att gå direkt till hyrbilsfirman. På ca 80 bokningar genom mäklare har jag aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig haft problem. Däremot skulle jag uppskatta att jag sparat ett 6-siffrigt. Som alltid gäller att läsa villkoren så man vet vad man bokat/godkänt.

Jag har rakt motsat erfarenhet. Det har alltid strulat med mäklare. Visst kan de vara lite billigare ibland, men det är inte värt risken.

Ang National, de är mina solklara favoriter i USA, men ibland får man helt galna priser på deras site. Testa att laborera lite med upphämtnings- och avlämningstiderna och se ifall det gör skillnad.
 

Icewing

Medlem
Har booket 60 gange i USA via ebiludlejning.dk (rentalcars.com)
Har aldrig haft et problem (vælger dog altid biler fra alamo/national) har haft alle forsikringer, og aldrig en klage de gange hvor der har været et stenslag eller andet, det er med i forsikringen... min erfaring er at vi spare ca. 50% eller mere på full size suv som vi altid lejer.
 

OliT

Medlem
Exempel med SAS Eurobonus Gold rabattkod:

upload_2015-1-5_5-49-16.png


För den som är beredd att surfa runt och testa lite andra koder går det att spara ganska många hundralappar till.
 

xmit

Medlem
Tack för uttömmande svar.
Gjorde en jämförelse mellan National och Holiday Autos (med National som vald firma).
National fick storstryk i den jämförelsen.
Inte jämfört hyrvilkoren rakt av dock och jag kanske gjort någon annan tankevurpa.
Hertz kändes som de ligger mer i linje vad man kan förvänta sig.

Visa bifogad bild 30826



Visa bifogad bild 30827

Visa bifogad bild 30828
Det ser inte ut som om du har valt att du bor i Sverige på national bokningen. Det gör stor skillnad för mig, då ingår även LDW i grundpriset.

Kan vara värt att testa.

Edit: Jag testade att göra en bokning motsvarande din och fick ett pris runt $805 för hela perioden inkl. LDW. när jag valt Sverige som land.
 
Last edited:
Toppen