Senaste nytt

Boka om, boka av, boka ny resa med Thai Airways

Ozz

Medlem
Jag såg i ett annat inlägg att Thai hade biljetter till Phuket i PE och business till grymma priser just nu.

Fru Ozz och jag flyger tillbaka till Phuket efter jul & nyårsfirande i Sverige på lördag (10/1) och när våra biljetter bokades i höstas så pyntade jag 19800kr x 2 för dessa i Premium Economy. (Vi åkte samma sträcka mellan 12 nov - 22 dec för det priset också.) När jag nu kollar tillgången på biljetter på Thai's hemsida så finns samma biljetter nästan 5000kr x 2 billigare och det svider ju lite.

Under villkoren kan man ju läsa att det går att boka om biljetterna för 840kr/pp och då börjar ju den ekonomiska hjärncellen att arbeta för högtryck i Ozz lilla hjärna...
Tror ni att jag har nån chans att kunna boka av och boka om ifall jag ringer till Thai?
Eller finns det någon annan möjlighet att man skulle kunna dra nytta av prisraset?
Vi är båda ROP Gold om det skulle ha någon betydelse.
 

fcx

Medlem
Om biljetten tillåter ombokning men inte avbokning kan ni ju flytta fram resan till något annat datum när ni vill åka och sedan köpa ny biljett för denna resa.

Att försöka boka av hemresan på en redan påbörjad ToR brukar bli dyrt...
 

Ozz

Medlem
Om biljetten tillåter ombokning men inte avbokning kan ni ju flytta fram resan till något annat datum när ni vill åka och sedan köpa ny biljett för denna resa.

Att försöka boka av hemresan på en redan påbörjad ToR brukar bli dyrt...
Problemet är att vi skall inte åka för än i november 2015 nästa gång och jag har för mig att nuvarande biljett är giltig i ett år,
den bokades i september 2014.
Det är ingen påbörjad ToR utan en helt ny biljett som påbörjas den 10/1 och hem 7/5, sorry om jag var otydlig.
 

Dr. Miles

Expert
Det hänger på:
1) Var du har köpt era biljetter ifrån. Från THAI direkt eller från en resebyrå?
2) Vilken fare basis ni är bokad i.

Angående punkt 1:
Om ni bokade era biljetter genom en resebyrå, tillkommer resebyråns servicearvode och enligt @Gnopps tidigare resebyråtest, finns det resebyrå som inte betalar tillbaka pengarna även om man avbokar en återbetalningsbar biljett.

Angående punkt 2:
Biljettvillkor är jätteviktig när man avbokar och ändrar.
T ex i pågående Premium Economy kampanjs biljettvillkor står det så här:
Kod:
          TOTAL UNUSED TICKET - REFUND FEE SEK 840 FOR
          ADULT- SEK 840 FOR CHILDREN- FREE OF CHARGE FOR
          INFANT.
          WHEN FARES ARE COMBINED- THE REFUND CONDITIONS OF
          THE MOST RESTRICTIVE FARE WILL APPLY.
          PARTLY UNUSED TICKET- REFUND- IF ANY- WILL BE THE
          DIFFERENCE BETWEEN THE FARE PAID AND THE
          APPLICABLE FARE FOR THE TRAVEL COMPLETED- LESS
          REFUND FEE SEK 840 FOR ADULT- SEK 840 FOR
          CHILDREN- FREE OF CHARGE FOR INFANT.
          A ONE-WAY FARE MAY BE USED IN THE REFUND
          ASSESSMENT PROVIDED ALL CONDITIONS OF THAT FARE
          HAVE BEEN MET.
Dvs ert biljettpris - hur mycket en enkelbiljett hade kostat - 840 SEK (+ eventuell servicearvode från resebyrå) = summan du får tillbaka.

För din information, en enkelresa Stockholm-Phuket med THAI i Premium Economy kostar 10.200 SEK exkl. skatter (Fare basis: UXOWSE) just nu.
 
Last edited:

Ozz

Medlem
Det hänger på:
1) Var du har köpt era biljetter ifrån. Från THAI direkt eller från en resebyrå?
2) Vilken fare basis ni är bokad i.

Angående punkt 1:
Om ni bokade era biljetter genom en resebyrå, tillkommer resebyråns servicearvode och enligt @Gnopps tidigare resebyråtest, finns det resebyrå som inte betalar tillbaka pengarna även om man avbokar en återbetalningsbar biljett.

Angående punkt 2:
Biljettvillkor är jätteviktig när man avbokar och ändrar.
T ex i pågående Premium Economy kampanjs biljettvillkor står det så här:
Kod:
          TOTAL UNUSED TICKET - REFUND FEE SEK 840 FOR
          ADULT- SEK 840 FOR CHILDREN- FREE OF CHARGE FOR
          INFANT.
          WHEN FARES ARE COMBINED- THE REFUND CONDITIONS OF
          THE MOST RESTRICTIVE FARE WILL APPLY.
          PARTLY UNUSED TICKET- REFUND- IF ANY- WILL BE THE
          DIFFERENCE BETWEEN THE FARE PAID AND THE
          APPLICABLE FARE FOR THE TRAVEL COMPLETED- LESS
          REFUND FEE SEK 840 FOR ADULT- SEK 840 FOR
          CHILDREN- FREE OF CHARGE FOR INFANT.
          A ONE-WAY FARE MAY BE USED IN THE REFUND
          ASSESSMENT PROVIDED ALL CONDITIONS OF THAT FARE
          HAVE BEEN MET.
Dvs ert biljettpris - hur mycket en enkelbiljett hade kostat - 840 SEK (+ eventuell servicearvode från resebyrå) = summan du får tillbaka.

För din information, en enkelresa Stockholm-Phuket med THAI i Premium Economy kostar 10.200 SEK exkl. skatter (Fare basis: UXOWSE) just nu.
1. Då Thai själva är ovilliga att biljettera och rekommenderar bl.a. Odenresor så bokar vi alltid genom dem, så även denna resa.
2. Det är inte några kampanjbiljetter vi har bokade utan "vanliga" 1-årsbiljetter, men fare basis vet jag inte.

Ang. raderna "Det står att Business class på THAI:s kampanjwebbsida men själva verket är i Premium Economy." i detta inlägg så ser jag att även business kan bokas för en tusenlapp extra. Se bifogad bild.
thai.jpg
 

Dr. Miles

Expert
1. Då Thai själva är ovilliga att biljettera och rekommenderar bl.a. Odenresor så bokar vi alltid genom dem, så även denna resa.
2. Det är inte några kampanjbiljetter vi har bokade utan "vanliga" 1-årsbiljetter, men fare basis vet jag inte.
Utan de två essentiella informationen kan jag inte svara på. Enda som jag kan säga är att begära skriftligt offert från resebyrån om hur mycket ni får tillbaka ifall ni avbokar existerande resa.
 

Ozz

Medlem
Jag var tidigare idag i kontakt med Odenresor och fick reda på vad som gällde i mitt fall med mina biljetter.
De är ombokningsbara utan kostnad.
De är avbokningsbara till kostnaden av 1200kr inkl. deras avgift.

Enligt Odenresor så fanns det bara en plats i PE på lördag när vi skall åka, vilket är lite märkligt eftersom samma sökning på Thai visar att det fortfarande finns 5 platser lediga. Dessvärre stängde Thai's kontor klockan 13 idag, dag före helgdag. (Fan, känns som hela Sverige stannat idag...)
 

agehall

Medlem
Odenresor har säkert någon specialdeal från Thai där deras inventory skiljer sig från vad Thai själva visar. Thai är ju ett undantag bland de större flygbolagen, som envisas med att försöka pusha kunder mot resebyråer och som dessutom har en massa specialdeals med dessa resebyråer.
 
Toppen