Senaste nytt

Delays på Abu Dhabi -- ombokning m.m.

staff

Medlem
Sitter för närvarande på Park Rotana Hotel (trevligt hotell för övrigt) i Abu Dhabi dit jag blivit inkvarterad efter kraftiga förseningar på AUH pga. först trasiga lampor på landningsbanan, och sedan dimma hela morgonen (mellan 1am och 10am var flygplatsen i princip offline). När jag anlände med min Etihad Chauffeur Service på flygplatsen meddelade de mig att flight EY460 till Melbourne skulle avgå kl 05:25 istället för kl 21:30 som var den ursprungliga avgångstiden. Detta visade även informationstavlorna. Etihad erbjöd sig att ordna privatchaufför till och från hotellet med upphämtning kl 03:25 dvs två timmar innan den nya avgångstiden.

När jag kom till hotellet så tittade jag på Abu Dhabis hemsida och då står det att flyget nu är "scheduled" att avgå kl. 21:45, dvs. den ursprungliga tiden. Jag ringde nyss till Etihad och de bekräftade detta först, varpå jag sa "då har jag ju missat min flight" (kl var då efter 21:45), varpå personen säger "vad vill du göra nu?". Det verkar alltså som de har noll koll på Etihad's customer service centre.

Efter många minuters väntan så kommer han tillbaka och säger "kanske är det fortfarande försenat, vi har inte den senaste informationen här", så nu befinner jag mig i någon slags limbo där jag inte vet om mitt flyg har avgått eller inte, och vad nästa steg är. Jag ringde ner till hotellreceptionen och frågade om de kunde ta reda på mer info eftersom det bor många strandade gäster här av samma anledning som jag.

Tacksam för tips om vad man borde göra nu!
 

staff

Medlem
Tack för era svar, @Stefan62, @nota bene och @Dr. Miles.

Pratade med conciergen på hotellet och tydligen är det fler Melbourne-bound passagerare som är i samma sits. Onekligen verkar det som att flygplatsens (och flygbolagets) informationssystem inte fungerar eller är korrekt uppdaterat, eftersom flighten i nuläget är schemalagd att avgå normal tid, men ändå inte har avgått.

Följande står att läsa på Etihad's Facebook-sida:
Update

ABU DHABI DISRUPTION UPDATE FOR GUESTS OF ETIHAD AIRWAYS

Today in ‪#‎AbuDhabi‬ we have experienced extraordinary weather conditions which have caused severe disruption to our flights.
Early this morning, dense fog blanketed Abu Dhabi International Airport (AUH) , forcing the closure of the operating runway in the middle of a peak travel period.
This prevented arriving and departing flights by all airlines, but had the most impact on Etihad Airways, which is based in Abu Dhabi.
The problem was exacerbated by the fact that the airport closure occurred during a holiday weekend in Abu Dhabi, and with major events occurring in the city, attracting large numbers of visitors.

This has resulted in unprecedented congestion at the airport and significant delays to all Etihad flights through ‪#‎AUH‬, and will lead to ‘knock-on’ delays throughout our network for the rest of today and tomorrow
With flights unable to depart, thousands of guests have been stranded in the Abu Dhabi terminal in check-in areas and at departure gates, while arriving guests faced major delays when their flights were either diverted or delayed for long periods.
Other guests were aboard aircraft which were preparing to depart when the airport runway was closed.

‪#‎Etihad‬ Airways is working around the clock to restore flight schedules and to ensure that guests can travel as soon as possible. This will include significant short-term measures including deferral of Etihad flights into AUH this evening, 03 January and tomorrow morning, 04 January, local time. A comprehensive list of revised flight times will be published later today.

The first flight, EY11, an Airbus A380 service from Abu Dhabi to London, has been rescheduled to depart at 1.00am on Sunday, 04 January, instead of the previously-scheduled 02.35.

To further ease congestion and restore flight schedules as quickly as possible, Etihad Airways urges any guests who can defer their travel to, from or through Abu Dhabi up to and including Tuesday, 06 January, to rebook flights through global contact centres found atwww.etihad.com/contacts

Normal change or cancellation fees will be waived until further notice.

Your assistance will be greatly appreciated. We apologise for the serious inconvenience these events have caused.


Ska försöka få några timmars sömn och får se vad som händer när jag anländer till flygplatsen runt 4-tiden imorgon bitti. Om inte annat får man åtminstone besöka Etihad's nya First & Business Class Lounge på AUH som plåster på såren.
 

staff

Medlem
Uppdatering:

Steg upp 3:00 för att bli upphämtad kl 3:25 som överenskommet. Ingen chaufför i sikte dock så jag tog en vanlig taxi och har fått ersättning av Etihad.

EY460 hade tydligen avgått på utsatt tid vilket innebär att jag förlorat en natt här i Abu Dhabi. Har nu blivit ombokad till EY450 till Sydney istället och vidare till Melbourne därifrån.

Har alltså 6 timmar att spendera på flygplatsen som jag hade kunnat spendera i mitt hotellrum istället. Är det rimlig att kräva någonslags ersättning för detta? Typ vouchers eller liknande? Etihad har hanterat detta minst sagt bristfälligt, speciellt med tanke på att det är en Business Class-biljett.
 

nota bene

Medlem
Helt klart skall du göra det!

Är ju totalt undermåligt att informera dig att ditt flyg är 6h sent och köra iväg dig till hotell för att sedan låta flyget avgå i tid.

Du får väl komma med lite kreativa förslag - uppgradering till F, miles i kompensation (om du har någon nytta av det) eller voucher/cash. Tror dock att det är lättare att lyckas få något 'mjukt' än kontant/voucherersättning.
 

agehall

Medlem
Har alltså 6 timmar att spendera på flygplatsen som jag hade kunnat spendera i mitt hotellrum istället. Är det rimlig att kräva någonslags ersättning för detta? Typ vouchers eller liknande? Etihad har hanterat detta minst sagt bristfälligt, speciellt med tanke på att det är en Business Class-biljett.

Med tanke på hur andra gulfbolag behandlat kunder vid problem, så kan du nog kräva vad du vill, men räkna med att inte få något, speciellt med tanke på att du bara flyger i business.

Om jag vore i din sits så skulle jag åka till flygplatsen i god tid och härja med någon chef där. Ge dig inte förens du har ersättning i handen där, för annars tror jag du kommer att ha svårt att få ut något av det.
 

pep

Medlem
Herligt eventyr, make the best of it! For mig at se er dit største problem at du stresser dig selv. Erstatning vil jeg ikke insistere paa, det stresser bare yderligere..?? Sikke alt det du oplever med gode hoteller, masser af lounges, og masser af ekstra miles. Hvad kan man ønske sig mere (forudsat du har tid til disse fuldt betalte sidespring) ?
 

staff

Medlem
Herligt eventyr, make the best of it! For mig at se er dit største problem at du stresser dig selv. Erstatning vil jeg ikke insistere paa, det stresser bare yderligere..?? Sikke alt det du oplever med gode hoteller, masser af lounges, og masser af ekstra miles. Hvad kan man ønske sig mere (forudsat du har tid til disse fuldt betalte sidespring) ?
Du har så klart rätt, men i detta fallet handlar det om att jag missar jobb och kundmöten på måndag i Australien.
 
Toppen