Senaste nytt

Använda EuroBonus poäng på resa till Karibien (Star Alliance)?

troligt

Medlem
Hej!

Vi har nu fyllt i den mall jag missade att fylla i första gången, förhoppningsvis underlättar det! Ber om ursäkt att jag missade den.
  1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm, Arlanda.
  2. Var är din destination? Karibien (I önskeordning nedan)
    • Grand Cayman
    • Barbados
    • British Virgin Islands
    • Curacao
    • U.S Virgin Islands (St. John, St. Croix)
    • Bonaire
    • Aruba
  3. När vill/behöver du resa ut? 13-31/7 - 2015.
  4. När vill/behöver du komma hem? Senast 21/8 - 2015.
  5. Hur länge vill du vara borta? 16-22 dagar.
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna.
  7. I vilken kabinklass?
    • Business
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? SAS eller inom Star Alliance.
  9. Vad är din budget? (per person) 15 000 kr per person för alla flygbiljetter, finns även 77 000 samt 67 000 SAS Eurobonus poäng vi gärna använder upp helt eller delvis.

  10. Vad är det viktigaste för dig?
    1. Kortare restid
    2. Upplevelsen ombord
    3. Biljettpris (vill gärna nyttja EuroBonus poängen först och främst)
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Ja, stopover på in- och/eller utresa någonstans i östra USA (ex. Washington, New York) alternativt Europa (ex. London / Paris) om flyget därifrån går direkt till Karibien.
12. Övrigt Om Karibien inte fungerar så kan vi tänka oss San Francisco / Los Angeles / Las Vegas / San Diego istället som destination (gärna då med stopover i New York, London, Washington eller något ett par dagar före eller efter) - då också i Business Class.

Mvh,

Daniel Adamsson
 
Last edited:
Först och främst när de gäller att uppgradera med poäng så är det oftast så att man bör göra det inom samma flygbolag som man har poäng med (alltså SAS i det här fallet).

Om du skall använda EB poäng för att uppgradera på ett annat bolag inom Star Alliance måste din biljett bokas i en vis bokningsklass, oftast en hög sådan. Detta gör att det oftast är mer värde att boka en ren lowflex business biljett direkt då du hamnar på någorlunda samma pris.

Ta en titt på den här dealen för de första: [Business class] København/Billund-New York T/R, Star Alliance JV, 6.700 DKK inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Här kan du komma undan billigt, dock är utresan Köpenhamn.

Inom USA är de bara att boka Ekonomi för det är ingen speciell skillnad mer än feta lädersäten (som gör att du svetas) och mat + dryck ingår...

Sen använd gärna mallen som finns för förfrågningar om resebokningar. Detta gör de enklare uppsatt vad och hur du vill resa.

  1. Varifrån vill du börja din resa?
  2. Var är din destination?
  3. När vill/behöver du resa ut?
  4. När vill/behöver du komma hem? (Skriv antingen: "lämna BBB senast/tidigast på dd-månad" eller "vara hemma AAA senast på dd-månad")
  5. Hur länge vill du vara borta? (om du är flexibel med hemresedatum)
  6. Hur många personer som skall resa? (Ange antal vuxna och barn. Även barnet/ens ålder)
  7. I vilken kabinklass?
    • First
    • Business
    • Premium Economy
    • Economy
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med?
  9. Vad är din budget? (per person) (Skriv om hur mycket du är beredd att betala för per person)
    Skriv INTE "bra pris", "prisvärd", "öppen för förslag" osv när du inte kan betala för t ex 500.000 SEK för Stockholm-Dubai . Andra kan inte veta vad du anser att bra pris/prisvärd biljett är.
    Det är inte heller uppskattad av andra medlemmar som försöker att hjälpa dig att du säger efteråt att det är för dyrt/saftigt.
  10. Vad är det viktigaste för dig?
    • Kortare restid
    • Upplevelsen ombord
    • Biljettpris
    • Antalet av poäng man kommer att tjäna
    • Annat
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? (t ex stop i Singapore på vägen till Australien)
 

troligt

Medlem
Tack för tipset! Jag har nu uppdaterat min post efter mallen, hoppas det underlättar. Biljetten från Köpenhamn till New York var riktigt bra pris, lite synd att behöva ta sig till Köpenhamn först dock. Om det går så flyger vi gärna direkt till ex. New York, stannar några dagar, flyger vidare till Karibien, och sedan hem igen samma väg (eller via någon hubb i Europa om det går).
 

palmen

Moderator
Tack för tipset! Jag har nu uppdaterat min post efter mallen, hoppas det underlättar. Biljetten från Köpenhamn till New York var riktigt bra pris, lite synd att behöva ta sig till Köpenhamn först dock. Om det går så flyger vi gärna direkt till ex. New York, stannar några dagar, flyger vidare till Karibien, och sedan hem igen samma väg (eller via någon hubb i Europa om det går).

Köpenhamn är väl en hub i Europa? ;)
Kan vara en idé att boka denna deal till NY som exempel, boka tur och retur till CPH från ARN med SAS-poäng.
Vad resa från NY till Karibien sedan kostar har jag ingen koll på, men award med Eurobonus skulle kosta 75k i business vilket ni kanske kan få till på båda kontona om ni inte bränner poäng på resa till och från CPH.
 
Toppen