Senaste nytt

Bytestid i Chigaco och vad händer med bagage/incheckning?

joa

Medlem
Kommer att flyga en bonusresa med SAS till Chicago och sedan vidare på en separat biljett med United som jag köper själv (i alla fall som det se ut nu).
Vi kommer att ha vår drygt tvååriga grabb med också så det kommer ju att göra att allt tar längre tid än när man reser själv.
Några funderingar:
1. Då jag har en separat biljett med United för sträckan ORD-SAN, kommer jag att kunna checka in mig hela sträckan på Arlanda?
2. Antar att man kör immigration proceduren på ORD och inte på SAN?
3. Bagaget checkar man inte in hela vägen (i vårt fall till SAN då....) va?
Antar att det måste plockas ut i Chicago?
4. Hur sker sedan incheckningen? Om jag inte får check in hela vägen pga. separat biljett är det något som blir annorlunda mot om jag hade haft en sammanhängande biljett?
5. Hur mycket tid skulle ni ge denna proceduren för att kunna känna er avslappnade på flighten till ORD. Landar 12.20 och kan antingen flyga vidare 15.45 eller 18.50. Jag är rätt nervös av mig vad gäller att komma i tid så det lutar år den senare.....
 

fcx

Medlem
1. Du ska inte kunna checka in den sträckan på ARN. Eftersom du har incheckat bagage vinner du inte så mycket på att checka in med mobilapp imho.
2. Immigration på ORD. De har immigrationmaskiner där, så det går fortare om man har tur.
3. Du kan fråga om att få väskan incheckad hela vägen. Du måste ändå plocka ut väskan i ORD, ta den genom tullen, och sedan lämna in den igen, så du sparar inte så mycket tid (slipper bara få en ny tag på ORD).
4. Har du sammanhängande biljett är du skyddad om det blir förseningar till ORD, så att du inte hinner med flyget därifrån. Incheckningen ske "som vanligt" i automat/disk på ORD.
5. Du måste ju genom security igen. Har man ingen status och otur kan det ta en stund. Hade jag rest själv hade jag inte vågat ta 15:45. Med barn ännu mindre.

ORD-SAN tar nästan fem timmar att flyga, och avgång 18:50 låter inte skönt med tanke på tidsomställningen. Har du övervägt att ta in på hotell på ORD och "pusta ut" och ta morgonflyget dagen efter? Finns många helt OK hotell till bra pris i närheten med gratis shuttle till/från terminalen.
 

mha321

Medlem
1. Kanske. Går ibland, ibland inte. Du kan inte kräva att det ska gå när det inte är samma biljett, men mellan SAS och United brukar det ofta funka bra. Eftersom det är <24 timmar till United avgår, så är ju deras incheckning öppen åtminstone.
2. Ja.
3. Du kan checka in det hela vägen om du vill. Men du måste fortfarande ta ut det, genom tullen, och droppa det på bandet efter tullen i Chicago. Men du behöver inte göra separat incheckning.
4. Har du lyckats checka in hela vägen så är det ingen extra incheckning (förstås). Om du inte är incheckad så finns det diskar direkt efter tullen för transfer. Eller om det skulle vara vansinnig kö där (det brukar det inte vara de få gånger jag behövt använda den åtminstone), så kan du gå ut till vanliga incheckningen.
5. Personligen skulle jag på separata biljetter ta 18.50. Det brukar gå fort i Chicago när man kommer in med SAS pga hur dags den landar, men har du otur och kommer in i fel fas, så kan det definitivt ta tillräckligt med tid för att 15:45 åtminstone ska bli stressigt. Särskilt med en tvååring skulle jag inte chansa.
 
Toppen