Senaste nytt

Ännu ett skäl att INTE välja Delta SkyMiles

Dr. Miles

Expert
Man visste om att det var dåligt värde att använda sina poäng på longhaul Economy, men Delta Skymiles tar sig till ännu högre nivå när det gäller hur dåligt att utnyttja miles.

I detta exempel visar jag en vanlig betald Economy class biljett med KLM.
Screenshot20141231_1.png


Exakt samma flygningar på samma datum kostar mer i skatter&bränsletillägg än att köpa en betald Economy class biljett inkl. baspris. :eek:
Screenshot20141231_2.png


I kombination med tidigare försämringar gör det Delta SkyMiles ännu värdelösare program.
http://www.businessclass.se/forum/t...a-skymilles-dig-om-du-reser-från-europa.7127/
Delta SkyMiles bonusresor: endast om det finns publicerade priser mellan A-B | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
 

fcx

Medlem
Ska man vara 100% petig så är ju awardbiljetter flexibla, så jämförelsen haltar lite.

Dock fortfarande rätt dålig affär...
 

FFS

Medlem
Ska man vara 100% petig så är ju awardbiljetter flexibla, så jämförelsen haltar lite.

Dock fortfarande rätt dålig affär...
Men skatter och avgifter brukar väl vara oberoende av bokningsklass? När jag letat bonusresor brukar avgifterna vara samma oavsett ekonomi eller business.

Väldigt märkligt då att skatter och avgifter är högre än vad skatter, avgifter OCH biljettpris är för en vanlig biljett
 

AABack2ARN

Medlem
KL måste ha sänkt bränsletillägget på just dessa biljetter...

Väljer man bokningsklasser LNVL (i stället för LVVL) blir YR=2738SEK och väljer man LNNL så blir YR=3162SEK så det känns som om V-klass fått sitt bränsletillägg sänkt med cirka 400SEK per sträcka.

Jag antar att om man åker på så billiga biljetter så förbrukar man mindre bränlse...:confused:
 

doc

Medlem
Helt klart intressant. Jag skulle ställa frågan till Delta i detta fall. Skulle vara väldigt spännande med ett svar.
 

AABack2ARN

Medlem
Men om det är KL som sänker YR på de billigaste biljetterna enbart, är det då Deltas fel egentligen? Delta tar nog det bränsletillägg som KL kräver...
 

Dr. Miles

Expert
Men om det är KL som sänker YR på de billigaste biljetterna enbart, är det då Deltas fel egentligen? Delta tar nog det bränsletillägg som KL kräver...
Eftersom Air France/KLM sänkte bränsletillägg (i Economy class) för sina medlemmar, kan jag tycka att de kunde också ha gjort mot sina partner som använder Air France/KLM flygningar i en bonusresa.

Förut var det likadant även hos Air France/KLM Flying Blue.
Senaste ändring har gjort så att bränsletillägget på Economy class award har sänktes och höjdes på Business class award, så att det har blivit liiiiite förmånligare att använda miles för Economy class award.
Screenshot20141231_3.png


Ett exempel:
Flying Blue Promotions | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Karin hade en tuff tid att svara på Stefans fråga trots att det inte var hennes fel att Flying Blue debiterade mer skatter&bränsletillägg än en betald biljett.

Även med British Airways Executive Club.
http://www.businessclass.se/forum/threads/skyhöga-skatter-för-bonusbiljetter-med-ba.8622/
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
KL måste ha sänkt bränsletillägget på just dessa biljetter...

Väljer man bokningsklasser LNVL (i stället för LVVL) blir YR=2738SEK och väljer man LNNL så blir YR=3162SEK så det känns som om V-klass fått sitt bränsletillägg sänkt med cirka 400SEK per sträcka.

Jag antar att om man åker på så billiga biljetter så förbrukar man mindre bränlse...:confused:
SAS debiterar också olika summa av bränsletillägget beroende på bokningsklassen på flygningar inom Europa.

http://www.businessclass.se/forum/threads/sas-höjer-bränsletillägget-4-april.3748/
 
Toppen