Senaste nytt

SK903 Arlanda-New York överbokad, 30/12?

FF#1

Medlem
Hej, nu verkar det som att min ressugna kompis på väg till New York riskerar trubbel i morgon.
Han håller just på att positionera sig till ARN efter viss försening.

Lovade hjälpa han att ta en titt på hans bokning och varför det inte gick att checka in, ser att det är problem med SAS hemsida så det kan ju ha med det att göra.

Testade checka in han via flysas.se men där finns det exakt 0 säten för han och flickvännen att välja på utresan, på hemresan finns det gott om säten att välja på, (Han är EBG)

På expert flyer ser det ut så här:
C1 D1 Z0 R0 J0 Y1 S1 B0 P0 A0 E1 M1H1 Q1 V1 W1 U0 K0 L0 T0 O0 G0 N0
Men på seatmap så finns det 1 plats i Biz , 1 i Plus samt ingen i go?

Är det bara så att det är nått it strul eller tror ni att de är överbakat i Go, det borde ju vara fler än de som inte har valt stol eller checkat in? men det gapar tomt gällande lediga stolar?

Det verkar ju finnas platser kvar till EWR via OSL och CPH, så det borde ordna sig för dem hur som helst, sen finns det ju resten av star alliance.. Jag kan ju alltid hoppas att han uppgraderas..:)

Några tips till han?
Bör han gå förbi en SAS disk redan i kväll när han kommer fram till Arlanda eller avvakta till i morgon?
 

fcx

Medlem
Det här kan vara ett finfint tillfälle att frivilligt acceptera ombokning/rerouting och plocka in en slant i kompensation från SAS, om resplanerna håller för det. Man kan ju gå förbi disken och fråga om de söker frivilliga...
 

FF#1

Medlem
Det här kan vara ett finfint tillfälle att frivilligt acceptera ombokning/rerouting och plocka in en slant i kompensation från SAS, om resplanerna håller för det. Man kan ju gå förbi disken och fråga om de söker frivilliga...

Det var ju en ide, då ska jag messa han att han tar tag i det i kväll. Vad kan en vettig kompensation vara för att bli ombokad via CPH/OSL?
annars så kan de ju propsa på uppgradering, det finns gott om C/plus där
 

fcx

Medlem
Det var ju en ide, då ska jag messa han att han tar tag i det i kväll. Vad kan en vettig kompensation vara för att bli ombokad via CPH/OSL?
annars så kan de ju propsa på uppgradering, det finns gott om C/plus där

Om någon slängs av mot sin vilja har de (troligtvis) rätt till 300 EUR cash i kompensation. Att få 300 EUR i vouchers istället för frivillig rerouting är rimligt. Alternativt någon form av uppgradering kan ju vara en rolig lösning.
 

AABack2ARN

Medlem
Det är absolut inte otroligt att det rör sig om överbokning - SAS är dock villiga att sälja en plats till på planet. Att de vill sälja en fullpris Business, PLUS eller GO biljett är kanske inte så konstigt, det motiverar mer än väl eventuella kostnader för rerouting. Men att de vill sälja en GO biljett i W känns lite udda. Just nu finns det en biljett ut i morgon för 3788SEK vilket torde motsvara W.

Hoppas det löser sig för kompisen.
 

FF#1

Medlem
Nu är han på arlanda verkar det mesta i sas väg har stängt på arlanda så jag rådde han att ringa. Dock så verkar det som att han inte kommer fram när han ringer 0770-727 727 så säger de att det är stängt för dagen så hans EBG verkar inte ha skickat han vidare direkt, skumt, jag kommer till ett engelskttalande callcenter när jag ringer mitt i natten.

Någon som har ett SAS guldnummer, pm:a i såna fall?
 

AABack2ARN

Medlem
Jag skulle tro att det är bäst att de åker ut i tid till Arlanda och försöker lösa det där. Anslutningsplanet till OSL för att hinna med SK907 går 09:20 och till CPH går anslutningsplanet 10:00 (där finns det dock bara en plats till salu just nu)

Så siktar de på att vara på Arlanda runt 08:20 torde de kunna lösa detta där - vilket troligen är bättre än att blanda in några förvirrade agenter som riskerar f*a upp hela bokningen...

Sen så beror det så klart på hur viktigt det är att de kommer i tid till New York. Men med tanke på snövädret i Tyskland i helgen är det nog inte så gott om platser även om man vill åka andra vägar.
 

fcx

Medlem
Nu är han på arlanda verkar det mesta i sas väg har stängt på arlanda så jag rådde han att ringa. Dock så verkar det som att han inte kommer fram när han ringer 0770-727 727 så säger de att det är stängt för dagen så hans EBG verkar inte ha skickat han vidare direkt, skumt, jag kommer till ett engelskttalande callcenter när jag ringer mitt i natten.

Någon som har ett SAS guldnummer, pm:a i såna fall?

Ta INTE detta på telefon. Speciellt inte med guldsupporten efter stängningstid. Det är incheckningen som äger problemet nu, blandar du in någon mer riskerar det att bli en hejdlös soppa!
 
Jeg tror de kommer med, hvis man sælger pladser i W så er den ihvertfald ikke så overbooket så man ikke har plads til alle.. Ellers er der jo mulighed for at komme via både Oslo (kan blive tight) og København hvor der er bedre plads.
 

FF#1

Medlem
Ta INTE detta på telefon. Speciellt inte med guldsupporten efter stängningstid. Det är incheckningen som äger problemet nu, blandar du in någon mer riskerar det att bli en hejdlös soppa!


De får se vad som händer i morgon när de checkar in i disken. Återkommer med resultatet.
 
Toppen