Senaste nytt

Stopover på Star Alliance-bokning?

Avgeek

Medlem
Hej,
Jag hittar ingen info om detta. Får man ha stopover (dvs inte layover <24h) på en roundtrip awardresa som bokas med Eurobonuspoäng fast på *A-bolag?
 

fcx

Medlem
Du ska inte få ha stopp på mer än 24 timmar med Eurobonus, oavsett bolag. Undantaget sägs vara att du får ha stopover i OSL, ARN eller CPH i samband med interkontinentala SAS-flygningar.

Det finns några fall när några har lyckats med stopover, men räkna inte med det...
 

Avgeek

Medlem
Du ska inte få ha stopp på mer än 24 timmar med Eurobonus, oavsett bolag. Undantaget sägs vara att du får ha stopover i OSL, ARN eller CPH i samband med interkontinentala SAS-flygningar.

Det finns några fall när några har lyckats med stopover, men räkna inte med det...
Tråkiga regler - rätten till stopover känns ju rätt grundläggande. Men tack, då vet jag :(
 

fcx

Medlem
Tråkiga regler - rätten till stopover känns ju rätt grundläggande. Men tack, då vet jag :(

EB är ett ganska bra program. Hög intjäning av poäng och generösa uttagstabeller. "Best availability" (speciellt för statusmedlemmar) som ger bra utväxling. Inga bränsletillägg på SAS-flighter.

Högt upp på listan över nackdelar är dock regeln om ingen stop-over. SAS har någon gång motiverat det med att det skulle bli för dyrt, eftersom medlemmar då kan boka för "roliga" routings, vilket förmodligen är sant.
 

Glenn E

Medlem
Räknas det som stop over på en Eurobonus bokning om man har exakt 24 timmar mellan flygen?
Jag planerar en resa som ankommer Bangkok 22.10 från Singapore dag 1 och avgår 22.10 till Tokyo dag 2.
 

FF#1

Medlem
Räknas det som stop over på en Eurobonus bokning om man har exakt 24 timmar mellan flygen?
Jag planerar en resa som ankommer Bangkok 22.10 från Singapore dag 1 och avgår 22.10 till Tokyo dag 2.
Du får prova, har hört att det är 23:59, men ibland är ju SAS ganska flexibla. Har aldrig kommit närmare än 23:45h
 

Dr. Miles

Expert
Det brukar att vara OK med upp till 24 timmars layover hos andra bonus program. Övet 24 timmar (fr o m 24 timmar 1 minut) räknas som stopover.
 

Thornado

Medlem
Jag kan ju egentligen tycka att det mest rimliga (men givetvis mer komplicerat och omöjligt för telefonbokningen att hålla koll på så jag förstår att man inte använder den metoden) vore att tillåta stopp som är upp till 24h + MCT för aktuell flygplats och byte.
 

agehall

Medlem
Jag kan ju egentligen tycka att det mest rimliga (men givetvis mer komplicerat och omöjligt för telefonbokningen att hålla koll på så jag förstår att man inte använder den metoden) vore att tillåta stopp som är upp till 24h + MCT för aktuell flygplats och byte.

Du inser själv hur omöjligt det skulle bli att hålla ordning på va? Framförallt eftersom MCT inte bara beror på flygplats utan även på inblandade bolag...
 
Toppen