Senaste nytt

Air Asia-flygplan saknas i Indonesien

Från SvD:
Ett passagerarplan på väg från Surabaya i Indonesien till Singapore har förlorat kontakten med trafikledningen, rapporterar indonesiska medier. Planet tillhör flygbolaget Air Asia.

Enligt transportdepartementets talesman Hadi Mustofa ska piloterna ha bett om en alternativ flygrutt innan kontakten med flygledningen i Jakarta bröts.

Planet, en Airbus 320-200, ska ha haft 155 personer ombord. Planet förlorade kontakten med flygledningen 6.17 på söndagsmorgonen lokal tid (00.17 svensk tid).

Air Asia, ett malaysiskt lågprisbolag, säger att man undersöker vad som hänt planet. Det skulle ha landat i Singapore 8.30 (01.30 svensk tid).

Passagerarflyg saknas i Indonesien | Utrikes | SvD
AirAsia plane loses contact with traffic control - CNN.com
BBC News - AirAsia flight from Indonesia to Singapore missing
Singapore-bound AirAsia plane with 162 on board missing | Fox News

Air Asias facebooksida: [News Update] AIRASIA INDONESIA FLIGHT QZ8501
QZ8501 - Flights list - Flightradar24
 
Last edited:

dino_81

Medlem
Hoppas på det bästa.

Alldeles för tidigt att spekulera men oavsett vad som hänt så har 2014 verkligen varit ett mörkt år för trafikflyget. Speciellt i Asien.
 

Sofia

Medlem
Usch :( hoppas på det bästa för alla inblandades skull.

Och jag som ska flyga inrikes i Indonesien om en månad...
 

agehall

Medlem
Lokal tv-kanal visade just namnen på all personal ombord. Det kan jag tycka är lite olämpligt så här pass tidigt.

Edit: ser att avherald länkar till Indonesinens transportministerium som har komplett passagerarmanifest och loadsheet utlagt. Jag tycker verkligen man kan ifrågasätta om det är bra att lägga ut komplett manifest, inkl PNR för alla som var ombord samt de som var no-show.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Alf
Usch :( hoppas på det bästa för alla inblandades skull.

Och jag som ska flyga inrikes i Indonesien om en månad...
Jag tänker samma sak, jag skall flyga Indonesien - Singapore om några månader. Det är ju helt irrationellt att tänka på det då det är obundna händelser, men ändock tänker man så.

Som du skriver, får hoppas på det bästa, även om det ser mörkt ut.
 

Sofia

Medlem
Å andra sidan har jag flugit så mycket i Asien genom åren utan att råka ut för mer skrämmande eller irriterande saker än förseningar, inställda flyg och ändrade avgångstider.
 
Toppen