Senaste nytt

Nu är det dags, Amex, Diners eller Mastercard

Vilket kort passar mig bäst?

  • SAS Eurobonux Amex

    Votes: 11 73,3%
  • SAS Eurobonux Diners

    Votes: 2 13,3%
  • SAS Eurobonux Mastercard

    Votes: 2 13,3%

  • Total voters
    15

Brandten

Medlem
Jag har efter bästa förmåga googlat och sökt här på forumet för att få riktigt bra rekommendation men kom fram till att det är högst personligt vilket kort som passar just mig så därför startar jag en ny tråd och hoppas att jag inte blir banned for life för det. ;)

Jag är egenföretagare i IT-branschen och beroende på hur jag betalar mina räkningar skulle jag kunna ha en privat spend på 15000-20000kr i månaden. Om jag dessutom drar merparten av inköpen till företaget på kortet så skulle jag kunna ha en spend där på minst 100000kr bara i produkter. Det hade dessutom varit bra då jag i så fall skulle få längre kredit (45 dagar?) än vad jag har hos många leverantörer idag (20-30 dagar).
Tänkte fråga vilket kort som passade bäst men när jag tittade på de leverantörer som vi handlar mest hos så tar de enbart VISA och Mastercard så jag tror kanske att jag har besvarat frågan själv. Tänkte ändå skriva här då det kanske lönar sig att köra ett av de andra korten och strunta i företagsinköpen? Har 100% SEB engagemang för hela familjen och företaget.

Tar av olika anledningar inte ut så mycket lön (ligger precis under taket) men tar ut aktieutdelning m.m. Tyvärr ser ju kreditbolagen och banken siffror som ligger utanför lönekuvertet (trots att SKV har full koll på detta, grr) så vid ansökan tvingas jag uppge siffror som i realiteten inte stämmer med det som dyker in på kontot (OBS absolut inte snack om några svarta pengar!!). Vilket av de tre kreditkortsutgivarna tror ni är ”enklast” eller lättast ger ut ett kort om jag ska uttrycka mig så?

Flyger nästan enbart med SK och EB-partners även om jag gjort ett par flygningar med AY och BA men flyger en del i Norden i jobbet så då är det SK som gäller (även om priset några gånger är 3ggr dyrare än DY).

Lite tråkigt att jag kom på den smarta iden att skaffa kort nu när jag beställde resa till Sydafrika för 30000kr här om dagen…. Menmen.

Tacksam för tips och råd då ansökan ska skickas in i år.
 

fcx

Medlem
Håller helt med om att det är väldigt individuellt vilka kort man ska använda. För att ge ett bra svar fattas dock en uppgift: hur många poäng till Eurobonus flyger du in på ett år?
 

flugplan

Medlem
Har du övervägt Coop MedMera Mer? Går att omvandla Coop-poäng till Eurobonus-poäng till en i dagsläget fördelaktig kurs även om det finns indikationer på att det kan komma att ändras i slutet på mars. Till fördelarna hör att acceptansen är större och att det är avgiftsfritt att betala räkningar m.h.a. Betalo.
 

Brandten

Medlem
Håller helt med om att det är väldigt individuellt vilka kort man ska använda. För att ge ett bra svar fattas dock en uppgift: hur många poäng till Eurobonus flyger du in på ett år?
Varierar men blir bara runt 20000.

Har du övervägt Coop MedMera Mer? Går att omvandla Coop-poäng till Eurobonus-poäng till en i dagsläget fördelaktig kurs även om det finns indikationer på att det kan komma att ändras i slutet på mars. Till fördelarna hör att acceptansen är större och att det är avgiftsfritt att betala räkningar m.h.a. Betalo.
Nej det har jag inte funderat på men ska genast ta en titt.
Edit: Har tittat och 1 poäng (2 ibland) per krona. Verkar vara bra konvertering på dessa också 10000 poäng (som man lätt samlar in) ger 1500 EBP. Dock bara fram till mars 2015, någon som vet vad som händer efter det? Blir villkoren betydligt sämre så kanske det inte lönar sig ändå.
 
Last edited:

DrKlas

Medlem
Frågan är felställd för man behöver inte välja ett av korten. Det går bra att ha alla tre.

Grovt generaliserat tycker jag:

- MasterCard fungerar alltid.
- Amex fungerar nästan alltid.
- Diners fungerar nästan aldrig.

Så skaffa ett Coop Medmera Mer eller SAS MC. Komplettera med ett Amex om du tycker att förmånerna det ger motiverar årsavgiften. Skaffa annars ett Diners (gratis första året och 6000 p) och se hur bra det fungerar för dig.
 

Brandten

Medlem
Jo naturligtvis kan man ha alla korten men det ser väl sådär ut att ha 3 kreditkortsförfrågningar på **.***kr på ett år?!
Tack för tipset om Coop, skapade precis login och såg att en massa poäng går ut 31/12 så fyllde på EB-kontot med 2000 poäng. :)
 

agehall

Medlem
Frågan brukar besvaras med det uppenbara "du ska ha alla tre" eftersom de fyller olika funktioner. Visst, diners är inte jätteviktigt numera, men varför inte liksom...
 

fcx

Medlem
Nja, behovet av Diners växer nu när vanliga Amex bara ger 15% intjäning (men Diners är kvar på 20%). Att ha alla tre är det uppenbara svaret, speciellt om man är EBG.
 

Brandten

Medlem
Alla tre... Inte alla fyra (Coop)?
1500 EBP på 20000 Coop poäng ger väl 7.5 per 100 spent men tex Mastercard ger 10.
 
Toppen