Senaste nytt

Är det vanligt att namn förkortas på biljetter?

SNIFF

Medlem
Bokade en biljett på Swiss där jag skrev in namnet som i passet. Exempelvis "Augusta Kerstin Sofia". Nu när jag har fått boardingkortet så står det AugustaKS Efternamn.

Är det vanligt att det blir så här? Kommer det innebära ett problem?

Jag har aldrig varit med om det när jag skrivit mitt namn. Nu kommer jag själv inte att resa med denna person annars hade jag själv kunnat ta striden som eventuellt uppstår på flygplatsen. I bokningsbekräftelsen står dock hela för- och efternamnet.

Tack på förhand.
 

fcx

Medlem
Har hänt mig en gång. Var först livrädd att att jag stavade namnet fel vid bokningen, men sen såg jag att det bara var en förkortning.
 

obs

Medlem
Jeg har én gang i USA fået rettet navnet på mit boarding pass med håndskrift så det var stavet fuldt ud, da der eventuelt kunne blive problemer i security. Men ellers har det aldrig givet anledning til nogen problemer at navnet ikke er stavet helt ud.

Men jeg ser dog ganske ofte at mit for- og mellemnavn ikke bliver stavet fuldt ud selvom de er ganske korte (9 karakterer i alt).
 

agehall

Medlem
Ingen fara. Möjligen kan TSA strula i USA, men det beror mer på den specifika agentens (in)kompetens än något annat. Jag brukar alltid hoppa över mitt andra förnamn när jag reser och det har en gång (av ganska många) skapat problem. Gången därpå såg jag till att få med det i bokningen, men det visade sig vara meningslöst, för mitt boardingkort kom ut helt utan andra förnamn...
 
Toppen