Senaste nytt

Byta gold amex till eurobonus kan man överföra spend?

Lite ny i kortsamlandet och har inte samlat optimalt ser jag nu när jag hittat detta forum:)

Har handlat för 170000:- membershiprewardspoäng på mitt amex guld i år. Kan jag skaffa amex eurocard premium och förra över de 150000:- SEK så att jag får en bonusresa för de?

Brukar man bli erbjuden ett platinumkort gratis om man handlat mkt? Och kan man bli slippa betala årsavgiften på sitt amexkort och hur gör man då?
 

agehall

Medlem
Tveksamt om du kan överföra spend. Har iaf inte läst om någon som gjort detta.

Platinumkort har jag inte heller hört talas om någon som fått gratis. De som har sluppit betala årsavgiften på sina amex har oftast haft löjligt låg spend (100-200k/år) och hotat med att säga upp kortet. Jag har försökt med detta med en spend på 1M+/år och inte lyckats ens få ett presentkort, så rent krasst skulle jag säga att vill du ha kortet gratis så ska du ha låg spend.
 

Stefan62

Medlem
Nej, Amex kommer inte att låta Dig föra över "spend" till en helt annan kortprodukt.

Att någon vanlig "dödlig" skulle få Amex Platinum, utan årsavgift är inte troligt - Amex erbjuder som Du säkert sett de flesta övriga marknadsförda kort-produkter till reducerad årsavgift och i några fall helt gratis under första året.

Du kan läsa mycket i andra trådar om olika kort och bland anant Amex har det skrivits mycket om - både positivt och negativt - och när det gäller just Amex Platinum så väljer jag det för att jag ser det som det ekonomiskt bästa alternativet för mig - dvs jag nyttjar alla de förmåner som ingår i kort-konceptet, till och med concierge-tjänsten.
 

Samosaguas

Medlem
Tveksamt om du kan överföra spend. Har iaf inte läst om någon som gjort detta.

Platinumkort har jag inte heller hört talas om någon som fått gratis. De som har sluppit betala årsavgiften på sina amex har oftast haft löjligt låg spend (100-200k/år) och hotat med att säga upp kortet. Jag har försökt med detta med en spend på 1M+/år och inte lyckats ens få ett presentkort, så rent krasst skulle jag säga att vill du ha kortet gratis så ska du ha låg spend.
På vilket sätt är 200K/år en löjligt låg spend?

Vad gäller frågan att få rabatt på kortavgiften så är Amex agerande i denna fråga helt logiskt. Givetvis ska de försöka prisdiskriminera utifrån betalningsvilja och en individ som har en spend på över 1M på kortet/år har gissningsvis en högre betalningsvilja för kortet och Amex gör därför helt rätt att inte ge någon rabatt på avgiften till denna person. Amex agerar helt i enlighet med ekonomisk teori.
 

agehall

Medlem
200k är ingen direkt stor spend. AmEx tjänar pengar på varje krona jag omsätter på kortet, så de tjänar bra mycket mer på mig än de som de bjuder på årsavgiften. Det framstår därför som rimligt att de skulle vara mer villiga att subventionera min årsavgift än att subventionera någon som omsätter en i sammanhanget rätt blygsam summa.
 

Samosaguas

Medlem
200k är ingen direkt stor spend. AmEx tjänar pengar på varje krona jag omsätter på kortet, så de tjänar bra mycket mer på mig än de som de bjuder på årsavgiften. Det framstår därför som rimligt att de skulle vara mer villiga att subventionera min årsavgift än att subventionera någon som omsätter en i sammanhanget rätt blygsam summa.
Vad som är mycket eller lite pengar kan man diskutera, men för många skulle jag tro det är provocerande att kalla det löjligt lite att spendera nästan 17000 kronor per månad med sitt kreditkort. Vidare tror jag att en person som spenderar så mycket per månad med största säkerhet tillhör en minoritet av alla kreditkortsinnehavare (vilket troligtvis också gäller Amex kunder).

Den viktigaste poängen som du dock missar @agehall är att Amex är ett vinstdrivande företag och som sådant vill de ju maximera sin vinst. Med ditt tankesätt skulle personer som spenderar väldigt mycket på sitt kort få det billigare medan de med lägre spendering skulle betala mer. Sannolikheten att en person med mycket hög spendering skulle säga upp sitt kort pga avgiften är dock sannolikt lägre än för en person med lägre spendering. Under detta antagande kommer Amex maximera sina intäkter genom att inte ge personer med hög spendering en lägre avgift.

Det är grundläggande nationalekonomisk teori att företag om de kan vinstmaximerar genom att prisdiskriminera mellan olika kunder. Detta optimeringsbeteende som Amex uppvisar är helt logiskt och inget konstigt och något som jag trodde att optimeringsmänniskor här skulle förstå.
 
  • Gilla
Reactions: m10

Chrille

Medlem
Jag tror nog att det är underförstått i det här forumet att för de flesta har hög spend en koppling till att man tillåts ta tjänsteutgifter via sina egna kort. Och i så fall är kortavgiften inte helt oväsentlig.
 

Samosaguas

Medlem
Jag tror nog att det är underförstått i det här forumet att för de flesta har hög spend en koppling till att man tillåts ta tjänsteutgifter via sina egna kort. Och i så fall är kortavgiften inte helt oväsentlig.
Nej visserligen inte, men det påverkar väl inte resonemanget om hur Amex väljer att justera kortavgiften för vissa användare?
 
Toppen