Senaste nytt

Resa med familjen till USA för poäng

Åka till New york & Orlando

  • Oktober/November

    Votes: 4 36,4%
  • Tidigare på året

    Votes: 7 63,6%
  • Senare på året

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    11
Hej alla,

Jag har nu lyckats att skrapa ihop 4st biljetter med Star Alliance då jag reser mycket i jobbet och även mina betalkort är kopplade, så är väldigt glad för detta.

Men min fråga till er är hur snabb man måste vara då man ska boka biljetter på poäng. Vi ska åka 2015 men datum är inte bestämt då jag inte riktigt vet vilken månad vi ska åka. Så här kommer även en följdfråga..

Fråga 1: Hur snabbt måste man boka biljetter då man ska "betala" enbart i poäng för att ha en chans att åka samma år?

Fråga 2: Har lovat familjen att vi ska till USA (har varit där 3ggr och är verkligen ett favorit ställe) men hur ser ni på att åka till New York & Orlando i Oktober/November?

(Kommer alltså få betala för 1person då min voucher från AMEX gäller för 50% för 2 personer)

Det var allt för mig!
 
Last edited:

jsn

Medlem
1. Vilken klass tänker ni åka? Jag bokade motsvarande för ett par år sedan, i ekonomi. Då bokade jag biljetterna i slutet på mars för resa i oktober, vi flög till Washington DC och hem från New York. Vi flög SAS. Då fick tre personer åka ekonomi och en ekonomi flex. Det fanns även platser med tex Lufthansa om vi hade velat det.
2. New York skulle jag åka till senast i Oktober, inte vänta till November.
 
1. Vilken klass tänker ni åka? Jag bokade motsvarande för ett par år sedan, i ekonomi. Då bokade jag biljetterna i slutet på mars för resa i oktober, vi flög till Washington DC och hem från New York. Vi flög SAS. Då fick tre personer åka ekonomi och en ekonomi flex. Det fanns även platser med tex Lufthansa om vi hade velat det.
2. New York skulle jag åka till senast i Oktober, inte vänta till November.

1: Vi tänkte ju åka ekonomi klass på alla i familjen. Har ju skrapat ihop 120K i SAS och 50%check med AMEX. Planen som jag tänkt mig är att åka först till New York och sedan hem ifrån Orlando. Men kommer det då kosta mer poäng/pengar? Har inte åkt hem från en annan ort innan nämligen..

2: Okej! Sist jag åkte till New York var i September och då var det riktigt bra väder. I Florida/Orlando var jag i Juni och då var det alldeles för varmt för min smak.

Tack för ditt svar!
 

palmen

Moderator
1: Vi tänkte ju åka ekonomi klass på alla i familjen. Har ju skrapat ihop 120K i SAS och 50%check med AMEX. Planen som jag tänkt mig är att åka först till New York och sedan hem ifrån Orlando. Men kommer det då kosta mer poäng/pengar? Har inte åkt hem från en annan ort innan nämligen..

2: Okej! Sist jag åkte till New York var i September och då var det riktigt bra väder. I Florida/Orlando var jag i Juni och då var det alldeles för varmt för min smak.

Tack för ditt svar!
Måste nog göra dig lite besviken, amex vouchern gäller bara för upp till två personer. Du behöver med andra ord 60k poäng till. Eller är barnen så små att de kostar 50% av ordinarie pris? (har för mig det finns en sådan rabatt). Hur som helst är det inte jättelätt att hitta 4 platser på samma flight, man bör boka detta så fort platserna blir tillgängliga, annars får man hoppas på turen att de finns kvar.
 

FFS

Medlem
Amex 50%- checken gäller för en eller två personer. Om inte barnen får rabatt på annat sätt så kan det bli svårt att ha råd med bara poäng.

Edit: jag var visst lite för långsam
 
Amex 50%- checken gäller för en eller två personer. Om inte barnen får rabatt på annat sätt så kan det bli svårt att ha råd med bara poäng.

Jo precis, och det är jag helt införstådd i. Blir ju då att jag får köpa en biljett så behöver jag "bara" betala för 1 person och inte 4st.
 
  • Gilla
Reactions: FFS
Måste nog göra dig lite besviken, amex vouchern gäller bara för upp till två personer. Du behöver med andra ord 60k poäng till. Eller är barnen så små att de kostar 50% av ordinarie pris? (har för mig det finns en sådan rabatt). Hur som helst är det inte jättelätt att hitta 4 platser på samma flight, man bör boka detta så fort platserna blir tillgängliga, annars får man hoppas på turen att de finns kvar.


Jo exakt!

Min plan som sådan ser ju ut såhär:
Har 120K EB poäng och även en voucher från AMEX som är 50% för två personer. Detta betyder ju att jag "bara" behöver betala för 1 person och inte 4st i familjen.
Så använder jag mina 120K poäng till 2st personer t/r på denna resan.
 

Chrille

Medlem
Det brukar inte vara särskilt svårt att hitta fyra platser i Go. Vissa tider (påsk, höstlov, jul) tar förstås platserna slut fortare, men det är ju bara att söka. Om ni är lite flexibla (+/- någon dag ) så blir det lättare än om man är väldigt låst till en viss dag.
 

Najk

Medlem
New York överlag är svårt att hitta platser till, i GO något lättare men 4 platser kräver ofta minst 6mån framförhållning.
Jag bokade i Juli förra året och åkte i december och hittade då 4 awardplatser.

Gällande tid så skulle jag nog föreslå början av oktober. Hyfsad temperatur fortfarande i New York och det har blivit något svalare i Orlando.
 
Toppen