Senaste nytt

10 års minnet av tsunamin

Status
Stängd för vidare inlägg.

Alf

Medlem
Det är idag 10 år sedan tsunamin en infräffade i Asien och berörde hela världen. Det kan kan vara på sin plats att ta sig en tankeställare och fundering och minnas tillbaka på det förskräckliga som inträffade och drabbade så många människor.

SVT har under dagen sänt ett mycket fint och känslosamt program direkt från stranden i Khao Lak.

Själv minns jag att jag utöver sorgen över alla som drabbades mest blev frustrerad över hur dåligt och hur handlingsförlamad vår dåvarande regering var med att inse vad som hänt och hur lång tid det tog innan man fattade beslut om de insatser som behövdes. Det var därför starkt av regeringens representant, barn och äldreminister Åsa Regner, som var på plats, att kritisera den dåvarande svenska regeringen för deras senfärdighet och dåligt skötta insatser trots att det var hennes parti som hade regeringsmakten då. Den ende man fick förtroende för i det som hände var Lotten Karsson (tror jag hon hette och som representerade någon researrangör).

Jag tycker minnet av händelsen kan vara värt att noteras även på detta forum.
 
Det är ju en oerhörd tragedi. Dock funderar jag lite på vad regeringen skall göra i sådana lägen? Det är väl faktiskt researrangören som skall göra saker? Svenska staten flyger inte hem folk egentligen, på sin höjd kan du få låna pengar.
 

Alf

Medlem
I det här fallet fanns det ju hur mycket som helst att göra, såsom:
- skicka ner flyg för att evakuera (Italien skickade ner flyg samma dag)
- förstäka upp ambassaden med hjälp på plats
- läkarhjälp
- räddningstjänst
- skaffa sej en överblick så man kan informera på hemmaplan
- mm mm

Det var en extrem katastrof med massor av svenskar inblandade. Då kan man inte följa en massa mossiga regelverk utan man måste tänka på att det är människor som råkat illa ut och då måste man kunna ta beslut som kan rädda liv och inte läsa regelböcker. Vi måste väl ända ha en regering som kan agera vid krissitutationer.

Det är väl ointressant i ett sådant läge om något reseföretag skickar en räkning till staten. Huvudsaken är att någon agerar och det är strunt samma om det kan tolkas som gratisreklam. Man kan väl inte begära arr en researrangör skall klara av en sådan situation utan hjälp från hemmaplan.
 
Om jag råkar ut för en olycka utomlands, vilket såklart är en personlig katastrof, skall då staten hjälpa mig? Om inte, var går gränsen? En hel familj som är drabbad? En skolklass? 500? Att ha fler folk på konsulatet / ambassaden samt ha en fungerande krishantering och krisinformation på hemma plan är däremot något man kan kritisera.

Men igen, varför skall staten evakuera, och om de skall det, var går gränsen? Att Italien gjorde det är ju inget argument.
 

agehall

Medlem
Nu var det väl inte det här som tråden avsågs för, men jag är av åsikten att Svenska staten bör hjälpa till vid naturkatastrofer, oavsett var de sker, om det så behövs. Att primärt evakuera svenskar tycker jag är en sekundär prioritet - det är researrangörernas och försäkringsbolagens jobb. Staten kan bidra med resurser såsom flygplan mm för att sådana insatser ska komma igång snabbt, men i slutändan ska inte skattebetalarna stå för den notan.
 

Alf

Medlem
Jag ber om ursäkt för att tråden spårat ur. Jag borde naturligtvis inte lagt in personliga åsikt om hur det borde skötts, det blir så lätt politik av detta.

Min tanke med tråden var att mana till eftertanke till alla de som drabbats av denna katastrof. Men som TV sändningen från Khao Lak visade kom ju den mesta hjälpen från medmänniskorna på plats.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen