Senaste nytt

SAS award - Zoner i Asien

HEJ,

Har lite frågor kring zoner, då SAS delat in dessa i olika asien.

1. Någon som vet om man kan flyga till Hong Kong som är en zon i Asien, och sedan hem från Singapore som är en annan zon.

2. Kan man flyga säg HKG-SIN-BKK-TYO-Europa, dvs kan man åka ur en zon och sen tillbaka till zonen.

3. Säg att utresan går europa-kina-singapore, då kör man en transfer i en tredje zon vilket är helt ok. Kan man sedan åka hem Singapore - Dubai - Europa, resan blir ju bara genom 3 zoner på vardera resa, eller antas detta då bli en fjärde zon?

Tack!
 

Dr. Miles

Expert
HEJ,

Har lite frågor kring zoner, då SAS delat in dessa i olika asien.

1. Någon som vet om man kan flyga till Hong Kong som är en zon i Asien, och sedan hem från Singapore som är en annan zon.

2. Kan man flyga säg HKG-SIN-BKK-TYO-Europa, dvs kan man åka ur en zon och sen tillbaka till zonen.

3. Säg att utresan går europa-kina-singapore, då kör man en transfer i en tredje zon vilket är helt ok. Kan man sedan åka hem Singapore - Dubai - Europa, resan blir ju bara genom 3 zoner på vardera resa, eller antas detta då bli en fjärde zon?

Tack!

1) Ja

2) Du får inte passera samma zon två gånger per riktning. Dessutom max 8 segments är tillåtna per bonusresa.

3) Du får passera en tredje zon per riktning (Jag har hört att någon har lyckats att boka Europa-Sydostasien-Oceanien[destination-Nordamerika-Europa] med SAS EuroBonus poäng) och du inte får passera en dyrare zon.
 
Hej,

Tack för svar! Gällande:

2) Vet att du bara får göra ett stop i "transfer zonen" men kan du åka ut ur zonen, och sedan tillbaka. Vet att t.ex FRA-TYO-PEK-SIN INTE går. Men skulle det gå att flyga FRA-TYO-SIN-PEK-BKK? Givetvis håller du dig inom 8 segments.

3) du får passera en dyrare zon, men blir då debiterad för den dyrare zonen.
 

Dr. Miles

Expert
2) Vet att du bara får göra ett stop i "transfer zonen" men kan du åka ut ur zonen, och sedan tillbaka. Vet att t.ex FRA-TYO-PEK-SIN INTE går. Men skulle det gå att flyga FRA-TYO-SIN-PEK-BKK?
Ursäkta, jag är inte svensk så får du gärna använda korrekt svenska så att jag förstår. Vem vet och vem inte vet?

3) du får passera en dyrare zon, men blir då debiterad för den dyrare zonen.
Det är inte hundra procent säkert. Jag har hört att SAS kundtjänst har försökt att debitera summa av 2 eller flera bonusresor istället när man passerar dyrare zon(er).

Denna text säger bara när man har Open Jaw.
SAS skrev:
If the departure and return destination are not the same, the number of points is calculated on the destination in the point table that requires most points.

Membership conditions in EuroBonus - SAS
 
Last edited:

agehall

Medlem
Ja, jag har mycket svårt att se att du skulle få igenom en sådan resa om agenten följer alla regler. Jag är rätt säker på att du inte får passera zoner sådär samt att det, som @palmen säger, troligen kommer att ses som backtracking.
 

frta02

Medlem
Även jag har en fråga ang zoner:

Kan jag flyga på en SAS award biljett: Europa - South East Asia - North America - Europa med ett stop i zon SEA på ca 24 h?

Hur många poäng skulle det kosta mig eftersom jag lagt till en tredje zon? Har svårt att räkna ut det.
 

Dr. Miles

Expert
Även jag har en fråga ang zoner:

Kan jag flyga på en SAS award biljett: Europa - South East Asia - North America - Europa med ett stop i zon SEA på ca 24 h?

Hur många poäng skulle det kosta mig eftersom jag lagt till en tredje zon? Har svårt att räkna ut det.
Du kan prova själv, resultat kan variera.
Som jag skrev i min tidigare inlägg, det finns stor risk att det räknas som två award (Europe-Sydostasien t/r + Sydostasien-Nordamerika t/r).
 
Toppen