Senaste nytt

Wikileaks släpper CIA-dokumentation om hur man klarar av säkerhetskontroller

johhenrik

Medlem
Wikileaks har hittills släppt två dokument och fler ska komma säger dem.

Surviving Secondary - Ett dokument som beskriver hur man klarar av en secondary screening utan att man röjer sin identitet
Schengen Overview - En överblick över hur Schengens gränskontroll fungerar och vad man måste tänka på.

Mer information finns att läsa i deras Press Release, samt tillgång till dokumenten.

CIA Assessment on Surviving Secondary Screening
 

Direktorn

Medlem
Om någon frågar mig så kan de bura in hela Wikileaks. Pressa in Assange och Snowden med i buren. Att säkerheten ska fungera och vara hög är en självklarhet som är nödvändig idag. Låt vanligt folk med rent mjöl i påsen få kunna känna trygghet.
 

agehall

Medlem
Om någon frågar mig så kan de bura in hela Wikileaks. Pressa in Assange och Snowden med i buren. Att säkerheten ska fungera och vara hög är en självklarhet som är nödvändig idag. Låt vanligt folk med rent mjöl i påsen få kunna känna trygghet.

Vad menar du? Tror du att security by obscurity är något som höjer säkerheten för oss resenärer?

Jag är av åsikten att det mesta som görs i säkerhetskontroller idag är mumbojumbo. Man borde ta en helt annan approach och man borde ha exakta och tydliga regler för vad och hur det ska ske. Just nu råder ju bara ett enda stort godtycke. Nu har jag inte läst dokumenten som läckts, men ska man bli upprörd över något, så skulle jag säga att man bör bli upprörd ver att säkerheten skulle kunna skadas av att procedurer avslöjas, då har man tänkt fel i grunden.
 

Nemo

Medlem
Vissa urval till secondary screening är märkliga.
"Camera quality not matching the traveler’s profile or camera memory card insufficient for a lengthy tourist trip."
Vilken kamerakvalitet förväntas olika passagerare ha? Hur många bilder förväntas en turist ta på en resa?
Verkar rätt godtyckligt, som hela "säkerhetskontrollen" egentligen är i praktiken.
I övrigt faller bc.medlemmer direkt in som misstänkta passagerare. Ovanlig routing, köpt biljett sent, multipla pass, endast handbagage, inte så intresserad av slutdestinationen etc.
 

Kricka

Medlem
@Nemo Tänkte tanken när jag gjorde en Senatorrun i fredags. Bara handbagage,
sent inköpt biljett och inget "mål" för resan utan bara en tur runt i Europa..
 
Vissa urval till secondary screening är märkliga.
"Camera quality not matching the traveler’s profile or camera memory card insufficient for a lengthy tourist trip."
Vilken kamerakvalitet förväntas olika passagerare ha? Hur många bilder förväntas en turist ta på en resa?
Verkar rätt godtyckligt, som hela "säkerhetskontrollen" egentligen är i praktiken.
I övrigt faller bc.medlemmer direkt in som misstänkta passagerare. Ovanlig routing, köpt biljett sent, multipla pass, endast handbagage, inte så intresserad av slutdestinationen etc.
Å andra sidan, är det inte så underrättelsetjänster jobbar (en liten del av verksamheten). Att se vilka människor som faller utanför den gängse bilden av en turist osv. På samma sätt så ringer AMEX mig för ett köpbeteende som inte matchar min profil. Inget konstigt egentligen.
 

Nemo

Medlem
Å andra sidan, är det inte så underrättelsetjänster jobbar (en liten del av verksamheten). Att se vilka människor som faller utanför den gängse bilden av en turist osv. På samma sätt så ringer AMEX mig för ett köpbeteende som inte matchar min profil. Inget konstigt egentligen.
Läser man dokumentet så sker utvalet till 2nd (förutom i Israel) av i princip vanliga kontrollanter utan någon beteendevetenskaplig bakgrund på 10-20 sekunder. Då blir det godtyckligt. Den som verkligen vill slinka igenom ser ju till att inte sticka ut. Det blir istället de obetänksamma turisterna, korkade mulor och MR.runs som blir utsatta för extra kontroll.
 
Toppen