Senaste nytt

Lufthansa Miles & More eller SAS Eurobonus?

agehall

Medlem
Har bytt från EB till M&M för något år sedan - är som natt och dag! Dessutom vet man ju inte hur länge SAS finns kvar...

Har varit Guld hos SAS i 12 år och blev HON Circle medlem på LH, den service som erbjuds HON medlemmar är något som SAS aldrig kan erbjuda även om de skulle försöka. Lufthansa är bland de bättre på att ta hand om sina bättre kunder. Är i dagsläget guld på BA, SAS, Emirates och LH.

Jag kan nog hålla med om att HON säkert är skitbra, men det är väldigt få som når upp till HON, många har tom problem att nå SEN och det kommer att bli ännu svårare att nå HON nu då man måste flyga C/F. Jag kan inte säga att jag känt någon större skillnad mellan EBG och SEN. Visst har M&M fördelar, men de är primärt för de som flyger mycket C/F och om man inte når SEN med lite råge är M&M inte det program man ska satsa på.
 

A380*G

Medlem
Jag kan nog hålla med om att HON säkert är skitbra, men det är väldigt få som når upp till HON, många har tom problem att nå SEN och det kommer att bli ännu svårare att nå HON nu då man måste flyga C/F. Jag kan inte säga att jag känt någon större skillnad mellan EBG och SEN. Visst har M&M fördelar, men de är primärt för de som flyger mycket C/F och om man inte når SEN med lite råge är M&M inte det program man ska satsa på.

Jag kan hålla med att generellt sett är M&M bra för C/F pax men det finns även situationer då M&M är ett bra program för Y pax. Själv är jag en sådan resenär. Flyger mellan Kina/Sverige 8-10 ggr/år och alltid Y pga företagspolicy. LH Group och M&M är det enda vettiga alternativet för mig eftersom ingen annan Group carrier kan erbjuda de flighterna som LH Group erbjuder. Finns alltid ett flyg att boka om till i sista minuten - LX, OS eller LH.

Dessutom är LH Groups hantering av SEN väldigt bra anser jag. Dock kanske andra program har bra hantering av sina elites också, men så länge LH Group hanterar mig bra så är jag nöjd.

Upgrade vouchers är trevlig även om det bara betyder en longhaul vartannat år. Bättre än SAS som har noll.

Tillgång på awards är löjligt bra som SEN på LH Group i förhållande till EBG på SAS Group. Även SQ premium awards har bättre tillgänglighet.

First class awards finns ofta tillgängliga även på populära sträckor, och o/w awards finns till 50%. Companion award är en annan mycket bra förmån - det betyder att jag kan åka med en vän, och betala 50% av awardpriset för den medföljande personen.
En stående "2 for 1.5" redemption på LH Group alltså - oavsett reseklass.

Det som ligger LH group i fatet är att man får se upp med bokningsklasserna eftersom alla klasser inte ger 100% minst, som Eurobonus gör. Dock går det ofta att lägga till någon/några hundralappar (SEK) och få en klass som ger 100% intjäning och även bättre flexibilitet.

Fördelen med SAS Group är relativt prisvärda stand by upgrades. Det stora problemet med SAS Group är dock att de inte flyger "någonstans" och att deras turtäthet är tämligen dålig. Egentligen bara EWR som har hygglig frekvens på longhaul.

Generellt sett går jag efter filosofin att samla poäng med det bolaget jag flyger med, därav anser jag att för mig är M&M bäst.

Dock är allt från person till person och det som passar mig passar inte alla.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jo, M&M är inte dåligt, men om man inte flyger upp sig till minst SEN så vill jag påstå att det inte är speciellt bra. Att bara ha lite poäng skvalpande hos dem är rätt meningslöst imho.
 
Hej på er!
Nu måste ni hjälpa mig att reda ut detta... Jag kommer till nästa år flytta till Geneve (eller utanför Montreux) för studier. Vilket innebär ett antal resor främst mellan ARN- GVA. Men kommer även bli några resor inom Europa samt ev. USA och Karibien för framtida praktiker (förhoppningsvis ;))
Jag 20år den dagen jag flyttar till Geneve och kommer främst köpa ungdomsbiljetter, till billigast möjliga mån.

Hursomhelst så är jag idag SAS Euro Bonus Medlem med kanske 1 000 poäng (haha knappt någonting, jag vet...) är det värt att skippa EB och gå över till Miles and Mores? Jag blir dock inte klok av alla deras olika stjärnor Honor osv... Vad tjänar jag mest på?

...Eller spelar det ingen roll om jag köper först och främst ungdomsbiljetter? Kanske inte tjänar några poäng på dem så att man kommer komma upp i någon Silver nivå? o_O

Så atte vad säger ni rutinerade resenärer, EB eller M&M ?
och... om EB har en gräns på 10 st enkelresor för silver vad är då M&M motsvarighet av Silver samt antal resor?
 

fcx

Medlem
Rent generellt är M&M bra om man åker Business eller högre.

Är du mer intresserad av att få awardresor eller att få status?
 

Stockholmer

Medlem
Stockholmer säger: Eurobonus, lättare att uppnå silver med en extra incheckad väska som förmån.

Som student hade jag alltid mycket baggage med tunga böcker och skrymmande presenter när jag studerade utomlands, framför allt vid resorna efter och innan terminerna. På den tiden var jag statuslös men fick var kreativ.. rekordet var 18 kilo som handbagage då jag bara kunde checka in en väska gratis... och det var på resor med ett flygplansbyte...
Sen att man får checka in vid business-disken på Arlanda gör saken inte sämre...
 
Toppen