Jag kan nog hålla med om att HON säkert är skitbra, men det är väldigt få som når upp till HON, många har tom problem att nå SEN och det kommer att bli ännu svårare att nå HON nu då man måste flyga C/F. Jag kan inte säga att jag känt någon större skillnad mellan EBG och SEN. Visst har M&M fördelar, men de är primärt för de som flyger mycket C/F och om man inte når SEN med lite råge är M&M inte det program man ska satsa på.
Jag kan hålla med att generellt sett är M&M bra för C/F pax men det finns även situationer då M&M är ett bra program för Y pax. Själv är jag en sådan resenär. Flyger mellan Kina/Sverige 8-10 ggr/år och alltid Y pga företagspolicy. LH Group och M&M är det enda vettiga alternativet för mig eftersom ingen annan Group carrier kan erbjuda de flighterna som LH Group erbjuder. Finns alltid ett flyg att boka om till i sista minuten - LX, OS eller LH.
Dessutom är LH Groups hantering av SEN väldigt bra anser jag. Dock kanske andra program har bra hantering av sina elites också, men så länge LH Group hanterar mig bra så är jag nöjd.
Upgrade vouchers är trevlig även om det bara betyder en longhaul vartannat år. Bättre än SAS som har noll.
Tillgång på awards är löjligt bra som SEN på LH Group i förhållande till EBG på SAS Group. Även SQ premium awards har bättre tillgänglighet.
First class awards finns ofta tillgängliga även på populära sträckor, och o/w awards finns till 50%. Companion award är en annan mycket bra förmån - det betyder att jag kan åka med en vän, och betala 50% av awardpriset för den medföljande personen.
En stående "2 for 1.5" redemption på LH Group alltså - oavsett reseklass.
Det som ligger LH group i fatet är att man får se upp med bokningsklasserna eftersom alla klasser inte ger 100% minst, som Eurobonus gör. Dock går det ofta att lägga till någon/några hundralappar (SEK) och få en klass som ger 100% intjäning och även bättre flexibilitet.
Fördelen med SAS Group är relativt prisvärda stand by upgrades. Det stora problemet med SAS Group är dock att de inte flyger "någonstans" och att deras turtäthet är tämligen dålig. Egentligen bara EWR som har hygglig frekvens på longhaul.
Generellt sett går jag efter filosofin att samla poäng med det bolaget jag flyger med, därav anser jag att för mig är M&M bäst.
Dock är allt från person till person och det som passar mig passar inte alla.