Senaste nytt

Nyår i New York?

FF#1

Medlem
En kompis och hans tjej har bestämt sig för att fira nyår i New York.
De ska vara på Times square vid 12 slaget har de tänkt.
De bor en bit ut och tänkte ta sig in till stan på kvällen.

Någon som har erfarenhet hur man lägger upp en sådan plan?

Det verkar vara många som kör olika restaurang och club event i samband med det, Times Square New Years Eve 2015 Parties | Buy New York New Years Eve Tickets

Någon som har erfarenheter att dela med sig över en nyår i New york på Times Square?
 

DrKlas

Medlem
Bra att du tänker lägga upp en plan! Jag var där vid Millennieskiftet utan att ha en riktig plan. Vi åkte upp från Washington DC där jag bodde några dagar tidigare och hade aldrig varit på Times Square vid nyår förut. De som jag sa till att vi tänkte åka dit var inte så imponerade. Det gick så här:

Strax efter tio på förmiddagen kom vi in till Manhattan med buss från vårt hotell ute i New Jersey. Vi gick direkt till Times Square för att kolla läget. Då vi kom fram hade polisen börjat dela in området i ganska små fållor med staket runt. Utan att först förstå vad som hände blev vi och många andra runt oss infösta i en fålla. Den var mellan 43:e och 44:e gatan, dvs långt framme på Times Square och vi fick verkligen titta upp på kulan som skulle åka ner vid tolvslaget. Alltså det lokala tolvslaget. Inte det vi firade några minuter efter vi kom dit, för det var Filippinernas ...

Efter det insåg vi att här kan vi ju inte stå i 13 timmar till. Åtminstone inte utan mat. Så vi snackade med en av vakterna och han lovade att släppa in en av oss igen. Så min kompis stack och köpte lite mat medan jag bekantade mig med våra grannar. En av dem var överlycklig för hans bästa plats någonsin. Han var utrustad med dunjacka, kängor, termos och campingstol. Jag hade jeans, tunna skor och vanlig jacka men som tur var mössa och vantar. Det var två plusgrader.

Timmarna gick och varje timma var det ett nytt tolvslag någonstans på jorden. Stämningen var hög varje gång. Vi blev överösta med ballonger, peruker och annat krimskrams då och då. Dame Edna vinkade från tv-studion rakt framför oss och Boris Jeltsin avgick. En del i vår gav upp och gick iväg. Man kunde nästan se vilka som var på väg att ge upp. De som satte sig ned gav alltid upp en stund senare.

Vakterna blev hårdare och hårdare på att inte släppa in folk i fållan. Toalett fanns det ingen där inne och det började bli ett bekymmer för min kompis. Vid fyratiden gick han iväg och lyckades efter en ganska lång stund snacka sig in igen. Vi hittade en pappbit att stå på. Skönt att slippa kylan från asfalten.

Klockan 18 firade vi Sverige och fick se kungen på storbildsskärm. Det klockslaget var viktigt för sen gick resten enklare. Även om vi frös och var hungriga.

Sista timmen var magisk! Trycket var enormt, musik dånade, strålkastare svepte och helikoptrar cirklade över oss. Dagens sista nedräkning då miljontals människor skrek i takt var något helt otroligt. Jag minns fortfarande känslan och har aldrig upplevt något liknande. Konfetti yrde i luften och alla var tokiga. Halv ett åkte vi hem och däckade på vårt hotellrum ...
 

agehall

Medlem
"Åka in till stan på kvällen" och "times square" är en ekvation de aldrig kan få ihop. Vill de vara på TS så får de nog räkna med att köa från tidig morgon.

Har själv firat jul och nyår i NYC ett par gånger, men vi har aldrig orkat ta oss till TS just för att man måste stå där hela dagen för att ha sin plats. Tror säkert det är skithäftigt, jag är bara för lat för att genomgå det som behövs.
 

FF#1

Medlem
"Åka in till stan på kvällen" och "times square" är en ekvation de aldrig kan få ihop. Vill de vara på TS så får de nog räkna med att köa från tidig morgon.

Har själv firat jul och nyår i NYC ett par gånger, men vi har aldrig orkat ta oss till TS just för att man måste stå där hela dagen för att ha sin plats. Tror säkert det är skithäftigt, jag är bara för lat för att genomgå det som behövs.

Det var det jag misstänkte, därav frågan här... :) Några tips vad de ska ta sig till?
Hur stort område spärras av? Hur nära kommer man, om man tex häckar på en restaurang i närheten och går ut i vimlet senare på kvällen?
Eller bör de helt enkelt ge sjutton i det och fira någon annans stans i NY?
 

agehall

Medlem
Vill de vara på Times Square, så skulle jag räkna med att vara där före 07. Avenyn spärras sedan av i sektioner, norrut, allteftersom det fylls på med folk.

Jag funderade ett tag på om man skulle ha bokat rum på Mariott som ligger precis vid Times Square, för att kunna titta på bollen, men det har inte blivit av.

När vi firat nyår i NYC har det alltid blivit annat - allt från att titta på bollen på TV från hotellrummet till att stå i vestibulen på Apple Store vid 5th avenue/Central Park och titta på fyrverkerierna. Möjligheterna är oändliga och oavsett vad man hittar på så har man sällan tråkigt i NYC skulle jag säga.
 

VonMögen

Medlem
Var i NYC för nyårsfirande förra året. Löjligt med folk ut men vi löste det med att köpa tillträde till ett par klubbar vilket gjorde att man fick ett armband, funkade som vip, och att man med detta fick tillträde där de flesta andra inte fick stå pga att några klubbarnas ingångar låg så pass bra att poliserna släppte igenom oss vid ett par avspärrningarna. Kommer oavsett vad ni gör bli en grym upplevelse :)
 

FF#1

Medlem
Tack för alla synpunkter.
Har nu talat med min vän och övertygat han att det är risk att det är mer folk än han tror.

Något tips på bra club att hänga på?
 

VonMögen

Medlem
Det kommer att vara mycket mer folk än han tror ;)

Det kommer och går klubbar hela tiden och kommer tyvärr inte ihåg vad klubbarna hette som vi var på. Vi var på 3 olika (var på första runt 18-19) och gick från den första vid 23 för att få ok platser för att se bollen släppas sen släppte polisen efterhand avspärrningarna och vi gick vidare till andra klubben... sista stället har jag inte så mycket minnen från. Rekommenderar att ni köper inträden etc innan nyårsafton. Sök på NYC sidor så hittar ni säkert några ställen som ni kan sikta in er på.
 
Toppen