Senaste nytt

Flygbolagen slåss om premiumpassagerarna med bättre mat.

E.K

Medlem
Efter att diverse trådar här handlat om bättre mat till premiumpassagerare så finns det även bekräftelse om det inom industrin.
Flygbolagen verkar göra allt för att överträffa varandra när det gäller slaget om de högt vinstgivande premiumkunderna.
En maträtt i ekonomi kostar mellan 5 och 9€ medans den i business kostar 15 till 30€.
I första klass verkar det bokstavligt vara himlen som sätter gränsen.
Singapore Airlines slår sig för bröstet med att vara dom enda som erbjuder både Dom Perignon och Krug Grande Cuvee, maten nämner dom inget om.
Air France förstaklass passagerare får sin mat lagad av den enda kvinnliga kocken i Frankrike med 3 Michelin stjärnor.
Man uppskattar att marknaden för flygmat har ett värde på 10 miljarder euro.
Dogfight over posh airline food | Bangkok Post: news
 

Matsson

Medlem
Stämmer priserna borde ju en ökning Av måltidskostnaden i biz till T.ex 50euro vara ett lysande konkurrensmedel, måltidskostnaden i procent av biljettens pris är ju fortfarande förvånansvärt lågt. Hoppas att räkneexperterna på SAS satsar på denna kalkyl.
 

AABack2ARN

Medlem
Tror ni att siffrorna som nämns enbart är matkostnaden och tillagsningskostnad eller ingår all hantering runt omkring maten också?
 

OnTime

Medlem
Hur viktig är menyn egentligen på valet av flygbolag ? Är inte bra mat bara lite grädde på moset när du väl är ombord.
Tidtabell, pris, komfort och bonusprogram tror jag bl.a. är faktorer som går före vid val av bolag.
 

AABack2ARN

Medlem
Till viss del absolut. Men en av anledningarna till att jag inte är jätteförtjust i Lufthansa C är just menyerna som inte faller mig i smaken. Det gör att jag kanske inte tittar på deras flyg om inte priset är fantastiskt.
 

Dr. Miles

Expert
Enligt urban legend i Japan flygplansmat skulle kosta ungefär så här:
Economy: 1.000-1.500 JPY (ca 65 SEK -)
Business: 3.000-5.000 JPY (ca 200 SEK - )
First : 10.000-20.000 JPY (ca 650 SEK - )

För övrigt, det finns en restaurang på Osaka Kansai flygplats (KIX) som serverar flygplansmat på marken.

The Legend of Concorde (関空展望ホール スカイビュー

Om man bokar minst 3 dagar i förväg kan man också beställa First class/Business class måltid.
First class course kostar 10.300 JPY (ca 670 SEK).
De har haft olika event tidigare. Bl a att servera flygplansmat från Pan Am tiden (deras huvudägare var cateringsfirma åt Pan Am).

Pan Am 1.jpg

(Foto: Osaka Kansai Airport Press Release)
http://www.nkiac.co.jp/news/2012/1517/panam.pdf
 
Toppen