Senaste nytt

Kan man avsäga sig rätten att tjäna miles på en flygning?

Jag har råkat lägga in mitt frequent flyer nummer (Miles & Smiles) i en bokning, men eventuellt vill jag kreditera till ett annat program, jag vill ta detta beslut i framtiden och efterregistrera när jag har bestämt mig. Om jag ber checkin-personalen att ta bort mitt frequent flyer nummer från bokningen, finns det då en risk att de tolkar det som att jag vill avsäga mig rätten att tjäna miles? Finns inte det som ett alternativ för offentligt anställda som inte får lov att ta emot poäng när de reser i tjänsten?
 

NotRyan

Medlem
Jag har råkat lägga in mitt frequent flyer nummer (Miles & Smiles) i en bokning, men eventuellt vill jag kreditera till ett annat program, jag vill ta detta beslut i framtiden och efterregistrera när jag har bestämt mig. Om jag ber checkin-personalen att ta bort mitt frequent flyer nummer från bokningen, finns det då en risk att de tolkar det som att jag vill avsäga mig rätten att tjäna miles? Finns inte det som ett alternativ för offentligt anställda som inte får lov att ta emot poäng när de reser i tjänsten?

Hej!

Du bör redan nu se till att ta bort alla FF-nummer ur bokningen, och inte vänta till check-in, risken är då att dom bara tar bort numret från den aktuella flighten och inte från bokningen. Detta kan få oönskade konsekvenser om någon procedur får för sig att den finns ett nummer i bokningen men inte på flighten och då korrigerar "misstaget" automagiskt... Sedan kan check-in agenten göra fel också.

Så är du inte absolut säker på vart du vill kreditera, håll alla nummer så långt borta från bokningen som möjligt....
 
Du bör redan nu se till att ta bort alla FF-nummer ur bokningen, och inte vänta till check-in....
Jag har försökt, men jag vet inte hur jag ska göra det. Det handlar om Turkish Airlines. Kanske går det att göra när det blir dags för online checkin, men det öppnar inte förrän 24 timmar före avfärd.
 

AABack2ARN

Medlem
Hör av dig till Turkish och be dem ta bort bokningen. Om den är gjord i Amadeus kan du därefter kolla checkmytrip där det borde framgå att det inte finns något FFP.

Men som sägs ovan verkar det likförbannat kunna uppstå situationer när flygbolagen får fram vad som stått där.

Såg för övrigt på SAS hemsida när jag skulle boka en resa och var inloggad att man kunde aktivt välja "på den här resan vill jag inte tjäna några poäng", men jag tror inte man kan ändra sig i efterhand...
 
Hör av dig till Turkish och be dem ta bort bokningen. Om den är gjord i Amadeus kan du därefter kolla checkmytrip där det borde framgå att det inte finns något FFP.

Men som sägs ovan verkar det likförbannat kunna uppstå situationer när flygbolagen får fram vad som stått där.

Såg för övrigt på SAS hemsida när jag skulle boka en resa och var inloggad att man kunde aktivt välja "på den här resan vill jag inte tjäna några poäng", men jag tror inte man kan ändra sig i efterhand...
Det har blivit ändrade planer, jag kommer att behöva ändra mitt frequent flyer card, inte ta bort det, och jag gör det i samband med online checkin och sedan ber jag dem dubbelkolla vid bagageinlämningarna och vid gaterna precis innan jag boardar. Förresten, Turkish använder Travelport ViewTrip men där hittar jag inget frequent flyer nummer, jag hittar inget heller när jag loggar in på Turkish hemsida under My Bookings.
 
Toppen