Senaste nytt

Lufthansa Miles & More eller SAS Eurobonus?

Bryant

Medlem
Hej på er!

Jag har varit EB medlem sedan 96 och varit väldigt lojal och använt EB kortet vid varje resa med *A. Men efter att ha blivit medlem på denna sida så har jag börjat att snegla på M&M där jag blev medlem häromdagen.

Varför jag blev det? Den 14/6 flyger jag med LH Italia mellan MXP och ARN. I ekonomi (K) ger det 250 EB poäng, medan det ger 750 miles i M&M?!. När jag flugit denna sträcka i Z får man 2000 oavsett kort? Under hösten kommer jag att flyga till Brasilien och just nu lutar det åt SWISS i C och Y. Är det bättre att använda M&M på en sådan resa än EB?

Jag är inte Guld hos EB men siktar på det och ska jag vara realistisk så blir det nog mer tack vare 40 enkelresor än 70000 p.

Frågan är egentligen (efter all denna text). Ska jag använda M&M då jag flyger med LH group eller ska jag fortsätta att inkassera x antal hundra poäng på mitt EB kort? Jag reser oftast på rabatterade biljetter. Då LH har en hel del bra priser på så verkar det inte helt omöjligt att åtminstone komma upp i 35 000 miles.

Förstår ni frågan eller blev det bara en massa luddig text :)?

Tack
 

Dr. Miles

Expert
Det beror på vad du prioriterar.
  1. Guld status med lounge access och extra bagagevikt?
  2. Bonuspoäng som elitmedlem?
  3. Gratis Upgrade voucher?
  4. Använda poäng/miles för bonusresa?

Om du kan uppnå 100,000 status miles i LH M&M, det är värt att kreditera miles på M&M. För då får du 1-3 av ovan. Däremot har de inte så bra bonusresa tabell. (Dock fortfarande bättre vilkor än SAS EB)

Om du inte flyger så mycket, personligen tycker jag att BMI DiamondClub är bra alternativ till SAS EB och LH M&M.

Programmet erbjuder bl a:
  • Silver vid 16,000 miles. Gold 38,000 miles från Silver.
  • 25% bonus miles på alla Star Alliance flyg om du är Silver eller Gold.
  • Generös bonusresa tabell och regler. (One way award, Miles+Cash, 1 stopover per bonusresa osv)
  • För de som flyger verkligen mycket (över 55,000 status miles som Guldmedlem), erbjuder de dubbla redeemable miles(RDM) x kabinbonus på alla Star Alliance flighter.
  • Gratis uppgradering som Guldmedlem när du flyger med BMI.
 

Concorde

Founding Member
Som AHO säger, BMI Diamond Club är utan tvekan det mest generösa programmet inom Star. Notera att BMI är på väg att integreras med LH någon gång i framtiden vilket innebär att DC Gold kommer bli LH Senator. :)
 

Dr. Miles

Expert
Det snabbaste sättet att skaffa *G är, att bli medlem av Aegean Airlines Miles&Bonus. Det krävs bara 16,000 status miles att bli Miles&Bonus Gold.
Enligt FT, Guldstatus gäller 3 år!

Sedan flyger man ARN-MXP t/r 5 gånger med LH Z priser.
Totalkostnaden är ca 12,000 SEK (+ hotellnätter i Milan).

Däremot deras bonusresa tabell är inte så spännande. (Det är ungefär som LH M&M)
 
Last edited:

jurgenb

Medlem
Tja som nu när jag sitter på FRA och funderade på att kolla om det är möjligt att köra en upgrade på mitt av SAS printade Y boarding kort FRA-SFO.. Bokad via LH som V dock.

Här blir det ju lite meckigt obvious, SAS/*A Upgrade sidor säger ju OK på LH Y > C, dock är detta en UA flight med LH codeshare och då blir ju frågan, funkar en upg med EB poäng till C.. tydligen inte efter mina efterforskningar här med en öl i Tower Loungen.

Däremot hade det fungerat från M&M..
 
En enkelresa LLA-ARN ger 150 eurobonuspoäng medan helgshoppingen på ICA ger 200 poäng med AMEX. Det är avgörande i mitt val av SAS, som mig veterligen är det enda program som erbjuder svenska kreditkort. (Rätta mig gärna, någon om jag har fel på den punkten!)
 

tourist

Medlem
BA har väl ett Visakort för den svenska marknaden nu? Och ett "vanligt" Amex Gold ger poäng som kan konverteras till miles hos många flygbolag.
 

Concorde

Founding Member
BA har ett visakort och det ger 1 mile per vanlig krona samt 2 miles per BA krona. Det bästa med kortet är 2-4-1 kupongen som triggas vid 200.000 SEK spend under ett år. Flyg dig själv och valfri medresenär var du vill i hela världen på BA's nätverk (det är stort) för priset av en person. Cape Town i First för två kostar då 180.000 miles istället för 360.000. En bra deal.
 

Bryant

Medlem
Då har jag skaffat Aegean miles&bonus! Slänger in *A förutom SAS group på det kortet så får vi se vad som händer. Tack för tipset AHO! (Jag är ute efter Star Gold)
 
Toppen