Senaste nytt

EU lagstiftar bort bonus på kreditkort?

Fredrik

Medlem
Förutsätt det. Kortbolagen kommer att försöka ta betalt för själva korten på ett sätt som de inte gjort hittills men det verkar inte sannolikt att de kan återvinna alla förlorade intäkter den vägen.
 
Jag skulle gissa på att det bara berör en del av handlarnas totala avgifter. Jag har ingen aning om hur avgiftsstrukturen ser ut, men att lagstifta bort exempelvis 2-4 % ner till 0.2 % låter orimligt. Om det är sant så lär alla former av bonus ryka, men jag har som sagt ingen aning. Någon som har koll på hur det ser ut?
 

SWEDE

Medlem
Jag skulle gissa på att det bara berör en del av handlarnas totala avgifter. Jag har ingen aning om hur avgiftsstrukturen ser ut, men att lagstifta bort exempelvis 2-4 % ner till 0.2 % låter orimligt. Om det är sant så lär alla former av bonus ryka, men jag har som sagt ingen aning. Någon som har koll på hur det ser ut?

Svaret står in artikeln som HOMER postade: "The fee AmEx charges retailers for accepting its cards, the so-called merchant-discount rate that averages about 2.5 percent per transaction, “would not be regulated,” the lender said."
 

JonW

Medlem
AMEX är väl en sak, men glöm att ICA-handlare etc skulle betala 2-4% på vanliga kortbetalningar. Flat rates på 80 öre/transaktion var det sista jag hörde.
 

ulagun

Medlem
Till skillnad från många av er här på forumet anser jag detta skulle vara positivt.
Har varit EB medlem i drygt 13 år och från början var EB mest en form av trogen SAS kund belöning.
I huvudsak bonus poäng för att man valde flyga inom Alliancen.
idag är det mer ett krängar kort. Poäng på allt från mjölk på Coop till husförsäljning via Bjurfors.
Vad har allt detta med flygning att göra?
 

M.K

Medlem
Eu parlamentet har idag antagit nya enhetliga EU regler för de avgifter som kortutställarna tar av detaljhandeln. Detta är säkert bra på många sätt men med tiden innebär det nog tyvärr att poängen och förmånerna sänks på våra kort. Omöjligt för kortföretagen att erbjuda dagens nivåer tror jag.

EU ANTAR MAXAVGIFTER FÖR KORTBETALNINGAR | Placera
 
A

Aurora

Guest
Hvis ikke mastercard klarer å holde på 10p/100kr så er det bare å gi opp hele skiten...!!! :p
 
  • Gilla
Reactions: El0
Toppen