Senaste nytt

SAS besvikelse igen

Nu har ingen bakgrund kommit än men det lär väl bli en sedvanlig "engångshändelse" som ställer till det igen. Med tanke på att de togs på sängen av sänkta biljettpriser som de motiverade sin intjäningsförändring med är man inte förvånad av att de beräknat det mesta fullständigt fel igen. Måste vara enormt inkompetent folk de lyckats hitta.
SAS vände till förlust | Nyheter | SvD
di.se - Tung förlust för SAS
Har du läst artikeln du länkade till?
 
Underbart!

Tur att det inte är så mkt som kan gå fel:
""Detta givet att konjunkturen inte försvagas, att utvecklingen avseende minskad kapacitet och lägre flygbränslepriser består samt att valutakurserna inte försämras ytterligare och att inget oförutsett inträffar i övrigt", uppger bolaget i rapporten."
 

mha321

Medlem
Underbart!

Tur att det inte är så mkt som kan gå fel:
""Detta givet att konjunkturen inte försvagas, att utvecklingen avseende minskad kapacitet och lägre flygbränslepriser består samt att valutakurserna inte försämras ytterligare och att inget oförutsett inträffar i övrigt", uppger bolaget i rapporten."
Det där låter väl mest som den typ av friskrivning som alla använder sig av i sådana rapporter, både flygbolag och andra. Så att ingen kan skylla på dem om de gjorde en investering baserat på den prognosen...
 

varva77

Medlem
Har du läst artikeln du länkade till?
De har iof uppdaterat dem men kan inte påstå att det ändrar något i att det är en besvikelse som jag antar att du antyder. -450 istället för analytikernas -75, kraftigt fallande kurs på en i övrigt väldigt stark börs. Håller dock med om att Svd mer eller mindre skriver att allt slog förväntningarna så visst är det förvirrande. Annars tycker jag att det är anmärkningsvärt att ett mer eller mindre utlovat finansiellt lyft konsekvent uteblir trots besparingar och uppgörelser.
 
De har iof uppdaterat dem men kan inte påstå att det ändrar något i att det är en besvikelse som jag antar att du antyder. -450 istället för analytikernas -75, kraftigt fallande kurs på en i övrigt väldigt stark börs. Håller dock med om att Svd mer eller mindre skriver att allt slog förväntningarna så visst är det förvirrande. Annars tycker jag att det är anmärkningsvärt att ett mer eller mindre utlovat finansiellt lyft konsekvent uteblir trots besparingar och uppgörelser.

Fast engångskostnsder i form av investering är inte att betrakta som rent negativa siffror analymässigt. Det är running cost som är det viktiga här och där uppvisas fortfarande positivt netto. Men för ett företag som nästan konsekvent alltid befinner sig i kris är det såklart oroväckande
 
Toppen