Senaste nytt

Troligt att bli nekad att checka sitt bagage endast halvvägs?

Antag att man har köpt en resa från A till C med ett byte i B, är det då troligt att man blir nekad att få sitt bagage checkat endast till B om man har normala connection times (dvs inte över natten)?
 

agehall

Medlem
Beror nog mycket på bolag och vilken sträcka det faktiskt är. Har tex läst att BA numera inte tillåter att man bara checkar in bagaget till LHR om man har en connection vidare till EU.

Hidden city ticketing är inget som man ska räkna med funkar och/eller tillåts.
 

nota bene

Medlem
Beror som sagt väldigt mycket på connection time. Se till att boka övernattning eller väldigt långt byte (typ ankomst 08.00 avgång 19.00) så att du kan hävda att du har jobb på orten och behöver åtgång till saker i incheckat bagage som inte tillåts i kabinen.

Jag har själv inte blivit nekad detta, ibland för att slänga sista leg, och ibland för att jag haft ett verkligt behov av bagaget. Dock är det uppenbart att de inte lär tillåta dig att hämta och återchecka bagage vid 1h anslutning...
 
Dock är det uppenbart att de inte lär tillåta dig att hämta och återchecka bagage vid 1h anslutning...
Jag har själv gjort det med "normal" connection time (ca 1,5 timmar om jag minns rätt, det var 2009), så det är inte tvunget att de inte tillåter det. Och jag sa som det var, att jag ville stanna i B istället. Men det kanske är dumt att ta risken...
 

nota bene

Medlem
Jag har själv gjort det med "normal" connection time (ca 1,5 timmar om jag minns rätt, det var 2009), så det är inte tvunget att de inte tillåter det. Och jas sa som det var, att jag ville stanna i B istället. Men det kanske är dumt att ta risken...
Ja, i värsta fall kan de kräva fare difference om du avslöjar dig...

Allt KAN gå, men du har klart begränsade möjligheter vid kortare anslutning.
 

Senator

Moderator
Jag har gjort det ett antal gånger utan problem. Dock har jag vid alla tillfällen anlänt typ 06.00 och haft vidareresa 18.00. Jag kommer göra detta igen i januari: ankomst LCY och avresa LHR. Men jag skippar sista leget. Dock flyger jag med annat bolag sista resan hem då jag inte vill chansa på att ha två bokningar på samma flygbolag till olika destinationer runt samma tid :)
 
Toppen