Senaste nytt

Felkreditering av flygpoäng

Mr M

Ny medlem
Hej
En fråga från en ”ny-gammal” BC medlem… Ursäkta om frågan har kommit upp i annat sammanhang men jag kunde inte hitta något.
Jag gjorde en LH flygning från USA till Tyskland, Holland och Sverige för en tid sedan och upptäckte vid incheckningen att min resebyrå hade lagt in mitt Miles & more nummer. Bad snällt att agenten vid flygplatsen i USA skulle ändra till mitt SAS Eurobonus nummer vilket hon gjorde. Under hela resan (jag hade flera stopp) så frågade jag om mitt Eurobonus låg inlagt vilket de hela tiden bekräftade. Väl tillbaka i USA och någon vecka senare så ser jag att alla poäng ändå landade på mitt LH konto. Jag kontaktade LH och de sade att det inte går att ändra…

” When you book a flight you also decide where you want to collect the miles. Once they have been credited to a frequent flyer program, they cannot be deleted.”

Min fråga: går det verkligen inte att ändra? Det verkar som att Lufthansa verkligen har sett att jag har bett om en ändring (då flera agenter vid incheckningen har sett/bekräftat att det är mitt Eurobonus som ligger inlagt) men ändå blev det fel till slut. Detta är lite jobbigt då jag försöker att få upp min guldstatus på SAS med och denna resan var en viktig pusselbit i det hela.
Jag tycker bc.se är en helt suverän källa till att hitta information som kan underlätta resandet! Keep up the good work! Hoppas verkligen att min dag kommer när jag kan få tid till att dela med mig av mina reseerfarenheter, tyvärr inte mycket tid nu.

Mr M
 

AABack2ARN

Medlem
Du är tyvärr inte ensam om att rapportera om att trots att man ändrat FFP så krediteras poängen till det man ursprungligen angav även om man sitter med ett boardingkort som visar motsatsen. Det verkar finnas flera anledningar, det ena är att det finns två olika fält för FFP, ett för status och ett för miles. Inte helt ovanligt (verkar det som) att agenten bara uppdaterar det ena, dvs status i detta fall.

Jag har nog, dessvärre, aldrig hört om någon som lyckats "överklaga" detta hos flygbolagen utom möjligtvis i något specialfall där det är en specifik flight som betytt att man gått över gränsen till EBG exempelvis. Så jag tror du får det svårt att lyckas, men kontakta även SAS och se om de kan hjälpa dig. Ibland händer det mirakel. Lycka till!
 

MarcusC

Medlem
Har vart med om samma, tyvärr ofta med resebyråbokningar där ffp är förinlagt. Trota att exvis boarding kort säger Senator (SEN) så dimper poäng in hos SAS...frustrerande och irriterande. Speciellt om man har flera sträckor på samma bokning med olika bolag..,
 

HON-II

Medlem
Detta är ett vanligt problem med biljetter utställda av svenska resebyråer. Biljetteringsrobotten lägger automatiskt in samtliga Star Alliance nummer som finns i Din reseprofil, när biljetten ställs ut. I detta fall var förmodligen biljetten utställd mot Ditt M&M kort. I så fall hjälper det inte med att ändra mot Eurobonus vid incheckning. För att undvika att det blit fel i framtiden, kontakta resebyrån så fort biljetten är utställd och be dem ta bort alla FF kort Du inte vill använda.
 

Kricka

Medlem
Jag har gjort samma misstag tidigare och det var tyvärr helt omöjligt att ändra.
Vår resebyrå har numera inte något av mina FFP i sitt system utan jag lägger in
dem själv via webben (eller vid incheckningen). Det verkar dock inte vara någon
garanti men fördelen är då att man kan efterregistrera poängen så att de kommer
till rätt FFP.
 
Toppen