Senaste nytt

Airbus 380 till Köpenhamn/Kastrup eller Arlanda?

Homer

Medlem
Nordisk kamp om superjumboplanet | Näringsliv | SvD


Ledningen för Köpenhamns flygplats har precis beslutat att bygga ut så att man klarar av att ta emot tvåvåningsplanet Airbus A380. I samband med att flygplatsen i sommar renoverar en av sina start- och landningsbanor ska banan också breddas och anpassas för det stora planet.
Dessutom ska en av terminalerna byggas om så att man smidigt klarar av att ta emot en A380. Det kan behövas för en fullastad A380 kan i extremfallet rymma över 800 passagerare.
Ombyggnaden ingår i en planerad utbyggnad av hela Köpenhamns flygplats. Enligt planerna ska den under de kommande två decennierna byggas ut så att den klarar 40 miljoner passagerare, en kraftig ökning från dagens 25 miljoner passagerare.

Beslutet att bygga ut för A380 är ännu ett exempel på den kamp som pågår mellan de stora flygplatserna i Norden. På Arlanda har ledningen redan tagit beslutet att bygga ut för att kunna ta emot A380.
Till våren ska plattan där planen ställs upp förstärkas i utkanten av F-piren. Det behövs för att det stora och tunga planet ska kunna parkeras där.
På Arlanda har man däremot inga planer på att bredda den start- och landningsbana som ska användas för A380. I stället siktar man på att få dispens från Transportstyrelsen för att regelbundet kunna ta emot planet som egentligen kräver en bredare rullbana.
 
Last edited:

charlesswe

Medlem
Har hört Emirates CEO i någon Radio intervu (som spelas ombord på Emirates flighter) att vi kommer att se Emirates flyga med A380 från städer där inga trodde det var möjligt några år sedan och nämnde just Copenhagen.
 

mtlmr

Medlem
Det her skriger jo på Emirates A380 i 2-klassekonfiguration!
Jag håller helt med. Man bygger (VÄL?) knappast om för A380 utan långt skridna diskussioner med bolag att trafikera. Jfr. Dallas (DFW).

En stor A380 First-kabin känns knappast relevant för norden.

Men lägg det med timingen på att de snart ska börja ta leverans av 2-klass A380, så minskar ju knappast sannolikheten.
 
Jag håller helt med. Man bygger (VÄL?) knappast om för A380 utan långt skridna diskussioner med bolag att trafikera. Jfr. Dallas (DFW).

En stor A380 First-kabin känns knappast relevant för norden.

Men lägg det med timingen på att de snart ska börja ta leverans av 2-klass A380, så minskar ju knappast sannolikheten.
I store træk er vi enige. Man skal dog lige huske på at der endnu ikke er besluttet noget endnu - man er ved at indhente tilbud på en baneudvidelse, man har endnu ikke skrevet kontrakt.

Der er dog ingen tvivl om at intentionen og ikke mindst lysten er der - der er jo ikke for sjov at CPH er verdensmestre i ruteudvikling :)
 

mtlmr

Medlem
Frågan är om Emirates måste/kommer att skriva på en avsiktsförklaring att börja flyga för att det ska hända, eller om man gör en riskabel manöver och hoppas?
 
Som jeg forstår det er det kun udvidelsen af banen der er optional, forandringer med Finger C er faste. Jeg kan ikke huske de præcise beløb men det der var relateret til baneudvidelsen skulle være 30-50 mio. ud af i alt ca. 300 mio. så det er et sted mellem 10%-20% det koster ekstra...

Ellers må man jo bruge Arlanda-modellen med dispensationer tsk tsk :rolleyes:
 
Toppen