Senaste nytt

Köpenhamn Kastrup expanderar stort

Kommer CPH att bli den bästa flygplatsen i Norden nu?


  • Total voters
    35
Det finns planer att bygga ut Kastrup (i vad jag antar blir olika omgångar) till att kunna ta emot 40 miljoner passagerare istället för dagens 25 miljoner samt A380 för destinationer i Asien och mellanöstern.

Detta inkluderar utbyggnad av samtliga pirer, nya byggnader samt en ihopbyggnad av Terminal 3 och 2 för att bättre skapa ett passagerarflöde samt separation av ankommande och avgående passagerare. Planerna inkluderar även en ny tågstation för höghastighetståg direkt till Hamburg och Oslo.

Ska bli intressant att se hur det blir till slut, skisserna ser trevliga ut men personligen så känns det som de blandar för mycket stilar på de olika delarna, det finns inte så mycket som blir enhetligt.

Kommer bli en hyfsat lång gångtur från ena änden av Pier F till Pier A, får väl hoppas på att de installerar travelators eller något annat kul.

Expanding CPH
 
Jag sökte efter trådar men fann inga, dessutom visar ju ingen av dom några konceptbilder. Här finns dom, hade ju varit smidigare att kunna länka in dom direkt här men det får man tydligen inte. Så ni får klicka på länken helt enkelt.
 
Såsom frågan är ställd funderar jag, vilken är den bästa flygplatsen i norden nu?

Arlanda och Oslo har ett gemensamt problem för mig, terminalkontroll/extra säkerhetskontroll när man byter ifrån schengen till icke-schengen och vice versa. På Kastrup går det (enligt mig) ofta mycket smidigare.

Sen är både Oslo och Kastrup dyra, men Arlandas terminallayout tycker jag är så kass att det ändå inte kompenserar för den smidigare layouten på Kastrup och Oslo. Sen är det klart att det är jobbigt att komma till A6 och gå till C29 eller liknande på Kastrup, men oftast tycker jag det funkar rätt bra.

Så utan att ha erfarenhet av Helsingfors tycker jag själv att Kastrup nog redan är bäst av SAS tre hubbar, sen kan jag inte jämföra mot Helsingfors för där har jag inte varit (än).
 

MarcusC

Medlem
Helsingfors har väl liknande struktur av Kastrup och erbjuder ju smidiga transfers inom en terminal. Om/När Arlanda kan samordna T4/T5 skulle ju anslutningar inrikes/utrikes underlättas avsevärt. Som det är idag är det helt klart en tidstjuv och osäkerhetsfaktor.
 

maswan

Medlem
Efter FT in till T4 så är osäkerhetsfaktorn lite mindre, kan inte tänka mig att gå över 20 minuter gate-gate nuförtiden, men det är fortfarande drygt med både avståndet utan rullband eller liknande och böket med en extra säkerhetskontroll. Synd att de inte kunde genomföra den gamla Norra + Södra terminalen med säg star alliance på ena och resten på andra, eller nått.

Det sagt så kommer jag inte så bra överrens med Kastrup heller, sunkigast loungenät i världen och om man däremot är statuslös så finns [nästan] alla sittplatser ute i fingrarna vilket suger när gate assignments kommer sent.

Oslo har nog minst saker jag stör mig på, men å andra sidan är ju anledningen till att jag inte stör mig på delningen av inrikes/utrikes där jämfört med Arlanda är ju nog bara för att jag nästan aldrig ansluter inrikes där.
 
Toppen