Homer
Medlem
Nordisk kamp om superjumboplanet | Näringsliv | SvD
Ledningen för Köpenhamns flygplats har precis beslutat att bygga ut så att man klarar av att ta emot tvåvåningsplanet Airbus A380. I samband med att flygplatsen i sommar renoverar en av sina start- och landningsbanor ska banan också breddas och anpassas för det stora planet.
Dessutom ska en av terminalerna byggas om så att man smidigt klarar av att ta emot en A380. Det kan behövas för en fullastad A380 kan i extremfallet rymma över 800 passagerare.
Ombyggnaden ingår i en planerad utbyggnad av hela Köpenhamns flygplats. Enligt planerna ska den under de kommande två decennierna byggas ut så att den klarar 40 miljoner passagerare, en kraftig ökning från dagens 25 miljoner passagerare.
Beslutet att bygga ut för A380 är ännu ett exempel på den kamp som pågår mellan de stora flygplatserna i Norden. På Arlanda har ledningen redan tagit beslutet att bygga ut för att kunna ta emot A380.
Till våren ska plattan där planen ställs upp förstärkas i utkanten av F-piren. Det behövs för att det stora och tunga planet ska kunna parkeras där.
På Arlanda har man däremot inga planer på att bredda den start- och landningsbana som ska användas för A380. I stället siktar man på att få dispens från Transportstyrelsen för att regelbundet kunna ta emot planet som egentligen kräver en bredare rullbana.
Ledningen för Köpenhamns flygplats har precis beslutat att bygga ut så att man klarar av att ta emot tvåvåningsplanet Airbus A380. I samband med att flygplatsen i sommar renoverar en av sina start- och landningsbanor ska banan också breddas och anpassas för det stora planet.
Dessutom ska en av terminalerna byggas om så att man smidigt klarar av att ta emot en A380. Det kan behövas för en fullastad A380 kan i extremfallet rymma över 800 passagerare.
Ombyggnaden ingår i en planerad utbyggnad av hela Köpenhamns flygplats. Enligt planerna ska den under de kommande två decennierna byggas ut så att den klarar 40 miljoner passagerare, en kraftig ökning från dagens 25 miljoner passagerare.
Beslutet att bygga ut för A380 är ännu ett exempel på den kamp som pågår mellan de stora flygplatserna i Norden. På Arlanda har ledningen redan tagit beslutet att bygga ut för att kunna ta emot A380.
Till våren ska plattan där planen ställs upp förstärkas i utkanten av F-piren. Det behövs för att det stora och tunga planet ska kunna parkeras där.
På Arlanda har man däremot inga planer på att bredda den start- och landningsbana som ska användas för A380. I stället siktar man på att få dispens från Transportstyrelsen för att regelbundet kunna ta emot planet som egentligen kräver en bredare rullbana.
Last edited: