Senaste nytt

Världens lönsammaste och olönsammaste flygbolag

Jonas C

Medlem
The Dallas Morning News publicerade för ett par månader en lista över världens lönsammaste och olönsammaste flygbolag. Listan baserar sig på vinstmarginal.

Föga förvånande toppades listan av diverse lågprisbolag så som Spirit Airlines, Allegiant och Ryanair. Däremot blev jag väldigt förvånad över att se Aegean på en åttondeplats. Hade ingen aning om att de var så pass lönsamma, med tanke på att de knappt kunde fylla planen på mina senaste två flygningar med dem. Eller kan det vara alla poäng för guldkorten som bidragit till deras vinster?

Norwegian låg märkligt nog på 15:e plats som olönsammaste flygbolag. SAS syntes inte till…

För den fullständiga listan: Seven U.S. carriers among the world’s most profitable airlines | Dallas Morning News
 
D

Deleted member 4971

Guest
Förvånad att inte se något bolag från mellanöstern då dom lär ha billigt bränsle och det är väl i regel en väldigt stor utgift för flygbolag? Fast dom gör väl sådana mega expansioner just nu.
 

Senator

Moderator
Redovisar verkligen ME3 sina vinster? Är inte de ganska hemlighetsfulla?

Från Financial Times:
Qatar Airways will join its main regional rivals, Dubai’s Emirates Airlines, which has published financial results since 1993-94, and Etihad Airways, which first announced its results in 2011.

http://www.ft.com/intl/cms/s/0/18f88cb4-d467-11e3-a122-00144feabdc0.html#axzz3M2iQV7Mi

Emirates:
http://www.theemiratesgroup.com/system/aspx/download.aspx?id=tcm:409-1644931

Ethiad:
http://resources.etihadairways.com/...mmon/downloads/Annual Report 2013 English.pdf

Sedan är det lätt att blanda ihop energi och länder, men till min vetskap producerar inte Dubai så mycket olja (hemland Emirates), medan Qatar håller till stor del på med naturgas och är världens största LNG producerade nation (hemland Qatar). Abu Dhabi producerar olja tror jag (hemland Ethiad).

Så diskussionen blir lite som att "SAS borde ha låg bränslekostnad då Norge är en av Europas största producenter av olja" :)
 

AABack2ARN

Medlem
Där ser man.

För Emirates står bränslet för 39,2% av operating costs och personal för 13,1%. Om jag tolkar siffrorna rätt har Emirates 11% marginal på operating costs vilket borde medföra att de kvalificerar sig på listan.
 

varva77

Medlem
Kan man ens ta gulfbolagens siffror på allvar egentligen? De innehåller väl en härlig mix av verkligt resultat, korruption, statsunderstöd, svågerpolitik kryddat med allmänt fiffel. Länderna är ju inte annat än korrupta familljeföretag.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Sedan är det lätt att blanda ihop energi och länder, men till min vetskap producerar inte Dubai så mycket olja (hemland Emirates), medan Qatar håller till stor del på med naturgas och är världens största LNG producerade nation (hemland Qatar). Abu Dhabi producerar olja tror jag (hemland Ethiad).

Så diskussionen blir lite som att "SAS borde ha låg bränslekostnad då Norge är en av Europas största producenter av olja" :)

Grejen är väl mer att bränsle är så fruktansvärt billigt i Dubai (vet inte om det gäller flygsoppa, men gissar på det?)

För att ta vanlig bensin

"Billigaste och dyraste bensinen
Priset anges i kronor per liter.

1. Dubai, 3,07
32. Oslo, 16,08"
Topplista: Här finns världens billigaste och dyraste bensin | Vi Bilägare

Någon som förstår sig på den här? IATA - Price Analysis

Edit: hittade priser från 2013 och bak i UAE. Petrol Prices | Knowledge Center | Ministry Of Energy in UAE

2.99 DHS = 6.16 SEK typ..

I augusti 2008 svarade SAS så här "Mikael Lindberg, pressekreterare på SAS, berättar i ett mejl att man under augusti i snitt betalat 6:85 kronor per liter för flygbränsle (Jet A1)."

På ett annat forum hittar jag "Enligt AirBP 2012-09-15 Arlanda Jet A-1 10,20 /liter exklusive skatt"

Intressant det här. Skulle vara kul att veta riktiga siffror på vad bolag betalar för sitt bränsle.
 
Last edited by a moderator:

Voyageur

Medlem
Som redan nämnts är det ju svårt att se bakomliggande faktorer på vissa bolag, vem vet vilka rabatter bolag som emirates eller qatar airways har på tex. bränsle.

Borde ju bli samma diskussion också om USA baserade bolag med tanke på tillgångarna av olja. Alaska air torde vara en guldgruva
 
Toppen