Senaste nytt

Inför 2015, vilket hotellprogram ska man satsa på?

agehall

Medlem
Jag har varit trogen Hilton i ett par år nu men jag har börjat ledsna på ständiga försämringar och det faktum att Hilton Honors Gold behandlas i princip likvärdigt med mig som är Hilton Honors Diamond och dessutom delas ut på tok för frikostigt.

Min situation är att jag numera ofta reser till UK, benelux och framförallt USA/Kanada. Våra kunder finns ofta i småstäder utanför de större orterna, så ofta blir det inte de finare hotellen i kedjorna som man bor på utan man får ta vad man hittar.

Som jag ser det finns det X program som skulle kunna vara intressanta: HHonors, SPG, IHG och Mariott Rewards. BW, Hyatt, Radisson och Accor går bort av olika anledningar, främst för att jag sällan ser dessa på de orter jag behöver åka till. (BW finns ofta, men det undviker jag helst)

Vad vill jag då få ut av mitt hotellprogram? Jag vill kunna få gratis frukost, gratis WiFi och, iaf på de bättre hotellen i kedjan, uppgraderingar som faktiskt betyder något samt lounge access. Om man får lite snacks när man checkar in på de lägre hotellkategorierna är det inte heller fel, men det är inget krav. Om det sedan finns bra hotell att använda poängen på så är det ingen nackdel.

Så, vad tror expertisen? Finns det något program som inför 2015 ser bättre ut än HHonors för min del?
 

Senator

Moderator
Fördelen med HH i min värld är möjligheten att tjäna status på STAYS, NIGHTS, eller POINTS. Därmed kan jag nå status på olika sätt. Jag gillar fortfarande de fördelar som jag får på plats, trots att jag inte gillar alla andra försämringar som det har blivit. Det är kanske under 5% av fallen jag inte får en uppgradering, så jag ser inte något problem med skillnader på HH Gold och HH Diamond.

Om jag skulle byta skulle jag satsa på SPG: främst på grund av deras Lifetime nivåer. Marriotts kvalificering är för svåra tycker jag. IHG har jag haft Guld men det gav lite... Jag vet inte om gräset är så mycket grönare på andra sidan...
 

agehall

Medlem
Fördelen med HH i min värld är möjligheten att tjäna status på STAYS, NIGHTS, eller POINTS.

Ja, det är en klar fördel.

Det är kanske under 5% av fallen jag inte får en uppgradering, så jag ser inte något problem med skillnader på HH Gold och HH Diamond.

Visst får man "uppgraderingar", men hur ofta har de någon som helst betydelse? En enda gång har jag fått en svit på ett Hilton, och det var en ganska liten svit måste jag säga. Skulle tippa på att jag har uppåt 100 stays (oftast en natt/stay) på hotell där jag skulle ha kunnat fått en svit, så de har ju inte direkt imponerat där om man säger så...

Om jag skulle byta skulle jag satsa på SPG: främst på grund av deras Lifetime nivåer. Marriotts kvalificering är för svåra tycker jag. IHG har jag haft Guld men det gav lite...

Jag, LifeTime Gold och Plat ligger ju inte utom räckhåll nu när jag har ett resmönster där man faktiskt bor på hotell och inte bara sover ombord...

Jag vet inte om gräset är så mycket grönare på andra sidan...

Det är ju det som är problemet - det är lätt att tro att gräset är grönare, längre och mjukare på andra sidan. Men är det verkligen så..?
 

jumbooze

Medlem
En fördel för SPG skulle jag säga är flexibel transfer av poäng, jag ser SPG poäng som "hårdvaluta" jmf med hhonors/IHG et al.
Bra med kampanjer gör att du kan pytsa in poäng i allt från krisflyer, miles and more eller annat.
För att sedan komma åt SQ F eller något annat trevligt.

Sen har jag nästan noll erfarenhet av SPG som program och dess perks.
 
Jag var platinum i IHG rätt länge och var mest på Holiday Inn. Täckningen på HI var kanon, hotellenkvalitén var det sämre med i Europa, även om budgetalternativen alltid var helt ok. Fick en hel del uppgraderingar till bättre rumsklass. Frukost ibland. Crowne Plaza var alltid bra, och jag fick alltid lounge, dock verkar de ha tagit bort det de senaste åren. På Intercintinental hotellen fick jag nästan aldrig uppgraderingar eller clubaccess (var Ambassador, men inte Royal ett par år). IHG har ett kanonprogram för att utnyttja gratisnätter, aldrig haft problem att boka och man kan blanda pengar och poäng. Dock var det bättre när det gick att överföra Amex MR poäng som var statusgrundande ;-).

Marriott var det jag växlade över till för några år sedan från IHG, och de har hyfsad täckning, och ett bra program med lounge access (ingen lounge på Courtyard) dock), lätt att få och att utnyttja poäng (bra tillgänglighet) lite dyra hotellnätter för poäng dock. Hotellen är från kanon till hyfsade, Renaissance hotellen är lite kul, och de har genomgående bra personal tycker jag. Statusmatchning med challenge till guld är inte så besvärligt, dock kommer jag troligtvis aldrig upp till Platinum, jag blandar för mycket hotell kedjor. Har börjat samla Hilton också, och jag tycker klass och pris är rätt lika, största undantaget är att jag alltid har lounge som guld i Marriott, men inte hos Hilton. Wifi såklart, och en bra internetsida, för att söka och boka både betalda och bonusnätter. Alltid (?) rätt att avboka bonusnätter fram till 4pm samma dag.

SPG körde jag på för länge sedan, men fastnade aldrig, det var svårt att utnyttja poängen då, och jag var på en hel del mindre bra Sheratons, så jag la ner det.

Sen har jag Carlson och Accor, där jag gillade bonusprogrammet i Carlson, men slutat använda det pga deras passwordpolicy ;-), och Accor har ett rätt dåligt rewardprogram tyvärr, kombinerat med en jobbig internetsida. Eller så fattar jag bara inte hur jag skall använda det ;-)

Anyway, just some 2cents.
 

FF#1

Medlem
Har mest erfarenhet av Hilton och IHG i USA.
IHG har otroligt många hotell, det är lätt att samla otroliga mängder med poäng med diverse kampanjer och koder.
Det är lätt att köpa ett Ambassador, då får man ju guld på köpet. Sen så kan man ju förnya det med poäng om man är snål.
Statusmatch är enkelt från tex HHD och andra höga statusar, då får man ju prova på det i ett år och se om det är nått.
 

Homer

Medlem
Inte lägga alla ägg i samma korg är ett tungt tips ;)

Om det var möjligheten att tjäna gratisnätter du prioriterade så hade ju IHG varit givet när
det handlar om "UK, benelux och framförallt USA/Kanada"
Gratis frukost kan du glömma, uppgraderingar sker inte så ofta men Guld som ger
en drink och snack även på de billigaste hotellen fixar man busenkelt.

Hilton är närmast motsatsen, bra på förmåner uselt för att tjäna in gratisnätter,
för att tjäna mycket poäng ska man också spendera mycket pengar.

Finns alldeles för många små/medelstora hotellkedjor/lojalitetsprogram, jag tror att många skulle tjäna på att
gå ihop i någon sorts allians, och inte ens de största kedjorna har ju täckning överallt.

Strävsamma finnen med lojalitetslobbyn håller på med en sammanställning
Reader Feedback Requested: Pros & Cons Of Hotel Loyalty Programs 2014 Update | LoyaltyLobby
 

Anfield

Medlem
Har kört Club Carlsson i år reser inte alls så mycket som du, men har alltid blivit mycket väl omhändertagen samt uppgraderad.
Tror jag blivit uppgraderad och fått en välkomst gåva vid varje vistelse. oftast till större Superiur rum eller business rum men i Manchester, Stansted, Oslo fick jag/ Vi stor svit. Grabben pratar fortfarande om det rummet där vi hade en matsalsmöbel för 8 personer samt gigantisk soffgrupp och tre toaletter. trådlöst nät och super bra standard på frukost har alltid funnits och alltid varit gratis. dom rum jag fått har alltid haft kaffemaskin och vatten på flaska samt fruktfat och en flaska rött eller bubbel.

Är Gold Elit i år och de poäng jag fått ihop har jag bytt in mot Eurobonus poäng :)

Nackdelen är att jag inte funnit lämpliga hotell på det platser jag varit på, därför har jag haft svårt att nå upp till de 35 nätterna för att behålla guld kortet.
Har bokat fem nätter på Radisson Martinique on Broadway nästa år då mitt guld kort inte går ut för en i februari.

Vet inte om jag bara haft tur eller om det är vanligt att man blir uppgraderad på Radisson varje gång.

Vi får se om Amerikanarna uppgraderar mig i februari :)

En nackdel är att få Radisson hotell har lounge och det är något jag föredrar vi lite längre viställse, då har andra hotell fått gå före.

Men för övrigt är jag super nöjd med Radisson Blu.

Ha en toppen tisdag
 

johhenrik

Medlem
Om jag var dig skulle jag stanna kvar i HHonors. Jag tror fortfarande det är det bästa för dig. IHG rekommenderar jag bara om man är ute efter gratisnätter, eller om man bor mycket på IC, så är ju Ambassadorprogrammet bra. Dock är man aldrig garanterad frukost, även om jag i princip alltid fått det som RA via club. Vad gäller uppgraderingar så är väl min åsikt att det bara spelar roll på de fina hotellen i större städer iaf. Om jag får en uppgradering i Reisen, Nederländerna spelar ganska liten roll, då allt är lite smådassigt iaf. :)
 
Du skal helt klart blive ved Hilton.

Alternativerne er vel Starwood, IHG eller Hyatt. Men du skal kun skifte hvis du har kan nå top-tier i løbet af 2015, ellers ville jeg blive ved Hilton.
 
Toppen