Senaste nytt

En intressant översiktsbild om min bokning...

Hej alla!
Hoppas någon kan förklara vad som hänt med mina bokningar. En del av er som läser mina inlägg har förstått att bytt jobb vid månadsskiftet. Nu var det dags att boka första resor.

1. Vi anlitar ju Resehuset AB och de gjorde bokningen åt mig.
2. Jag gör din bokning genom att ringa till de och de fixar resten.
3. Som EBG önskade jag att SK/KF skulle vara inblandat på dessa 2 bokningar som jag gjorde och undvika AY.
4. Allt gick super bra och fick resor enligt önskemål.

Sökte min bokning www.sas.se och sen började det mest intressantaste av hela historien.

5. Se bilden nedan när jag ville välja plats på mina Sk/KF avgångar. OBS: Jag sökte bokningen genom http://www.sas.se/Misc/Services/Mina-bokningar/

Summa summarum... Bra jobbat SAS att jag fick välja säten på alla mina avgångar fast jag reser både med KF på SK flygnummer och DY. :) Fortfarande en nöjd SAS kund!

Bild 1:
SKDY.jpg

Bild 2:
Tommy bild 2.jpg
 
Last edited by a moderator:

Dr. Miles

Expert
Hej Tommy

Jag tog bort din orginal bild 2 som innehöll privat information och ersatte med bilden som jag märkerade svart över privata informationen.
Hoppas att du har överseende med detta.
 

mry

Medlem
Jag upptäckte för några dagar sen att man kan se bokningar som är gjorda med andra än sas med, t.ex. travellink på den där sidan. Du kan dessutom få mail från SAS med din bokning. Jag gissar på att de ser alla amadeus bokningar på den där sidan. Någon som kan prova med andra *A bolag bara eller tom kanske en bokning med typ BA?
 

agehall

Medlem
Det här låter ju som en ganska positiv förändring. För en gångs skull kanske vi får säga "Bra jobbat SAS IT!" :)
 

Homer

Medlem
Jag upptäckte för några dagar sen att man kan se bokningar som är gjorda med andra än sas med, t.ex. travellink på den där sidan. Du kan dessutom få mail från SAS med din bokning. Jag gissar på att de ser alla amadeus bokningar på den där sidan. Någon som kan prova med andra *A bolag bara eller tom kanske en bokning med typ BA?

Varken BA eller IB funkar
 

mry

Medlem
Det kanske är som så att det måste ingå en sas flygning för att den ska visas. Det finns ju biljetter med BA+SK så en sådan biljett kanske går att se?
 
Hej,

jag har nu pratat med SAS Kundservice och fick följande förklaring;

- du som resenär anlitar en resebyrå
- bolag som är inblandade använder Amadeus
- agenten på resebyrå är tillräckligt duktigt och känner till de olika regler på olika flygbolag som är inblandade på din bokning
-- Typ: I mitt fall har "Lotta" (namn justerat) bokat först preliminärt SK biljetten, sen lagt till DY biljetten som definivt och sen har hon gjort bokningen färdigt och biljetterat resan. Då båda av mina resor får samma Amadeus bokningsrefrens fast du anlitar t.ex. SK + DY. Båda bolag får naturligtvis sina egna interna bokningsnummer och du har två biljetter -117 + 328 i mitt fall.


SAS IT har ändrat, enligt Kundservice, inställningar när du söker dina bokningar som inte gjort via din EB profil så att du ser alla sträckor som finns under samma bokning. Kravet är att bolaget som du flyger anlitar Amadeus och det gör inte alla. Detta innebär att om jag skulle anlitat SK + BA skulle jag sett bara SK avgångar när jag sökte på www.sas.se, om jag förstått rätt.

Hoppas detta hjälper alla att hänga med.

Vill bara säga att bra jobbat SAS IT!
 

Homer

Medlem
Det kanske är som så att det måste ingå en sas flygning för att den ska visas. Det finns ju biljetter med BA+SK så en sådan biljett kanske går att se?

Den som absolut måste veta kan köpa en full flex bara för att testa och sedan avboka :)

Har man någon nytta av detta då? kan t.ex en EBG välja platser på Norwegians flight?
 
Toppen