Senaste nytt

Vad ska man inte packa ner

KNA

Medlem
På Kastrup frågar de ofta om man har tändare i det incheckade bagaget , nu häromdagen fick jag frågan om tändare och litiumbatterier , första gången de frågar om batterierna
Har aldrig fått frågan på någon annan flygplats

I säkerhetskontrollen var det lite uppståndelse över en äldre herres handbagage och en högre chef tillkallades , men mannens större skruvdragare med batteri släpptes igenom efter ett tag

Kunde inte mer le när jag såg detta senare vid säkerhetskontrollen i Dubai transfer image.jpg
 

agehall

Medlem
Det har ju blivit ett himla liv om litium-batterier på senare tid. Tyvärr är det väldigt svårt (tycker jag iaf!) att hitta korrekt information om vad som gäller. Men för det mesta är det bäst att ha batterierna i apparaten de hör till och packa det hela i handbagaget. Så har jag tagit hem en hel del maskiner från USA iaf.
 

FF#1

Medlem
När jag flög Air China från PUS-PEK så ha de en tabell över vad som var ok, upp till en viss storlek i Wh så var det lugnt, vid en mellan nivå så gällde nått annat och över 120Wh? så var det no no, tex batterier till elcyckel. De var för övrigt nitiska och tog min miniskruvmejsel som hade varit i väskan sen 2007...

I övrigt håller jag med om att det är luddigt vad som gäller gällande batterier i bagage resp handbagage.
Har en powerbank på 5,2Ah som är med i bland, hittills utan problem.
 

KNA

Medlem
Vid bagagebandet upptäckte jag att mitt TSA-Lås var borta , ingenting saknades och det enda som jag kan tänka mig varit "misstänkt" är en kamera med batteri i som jag av misstag packat i det incheckade bagaget

En kollega fick sitt bagage försenat pga av han av misstag packat en tändare i det incheckade , när det dök upp fanns det ett dokument med som förklarade varför väska hade öppnats mm
 
Toppen