Senaste nytt

Herr och Fru flapps blir 100år. Hjälp oss med en RTW..

flapps

Medlem
Hej alla glada människor,

Som rubriken lyder så nästa år blir jag och fru flapps 50 X 2. I samband med det så tänkte vi ta oss en liten tur jorden runt. Vi har redan börjat så smått att planera vår resa och bestämt följande destinationer: Singapore;Sydney;Auckland,Fiji,Bora Bora och Los Angeles/Las Vegas.
Vi har lagt en budget på runt 150 000 totalt och av dom avsatt runt 70 000 +/- kr för flyg.
Jag har tittat lite på Star Alliance sidan och fått en hyfsad runda för runt 68 000 med eco ut och premium hem. Provade också att få ihop något på ITA Matrix men det snurrade iväg ganska bra ekonomiskt.

Här skulle jag behöva er fantastiska kunskap och trix för att få ihop den bästa resan för dom pengarna. Skulle bli otroligt glad om någon av er kunde ta sig tid att hjälpa oss med detta.
Vill helst resa med Star Aliiance då jag sitter med EBG och frun har EBS. Är öppen för One World om det finns ett bra erbjudande och kanske en status matching som gör att vi kan använda Lounger etc.. under vår resa.

med vänlig hälsning / Flapps






Varifrån vill du börja din resa? Oslo
  • Var är din destination? Singapore,Sydney,Auckland,Fiji,Bora Bora,Los Angeles
  • När vill/behöver du resa ut? 15 oktober 2015 (+/- 1 dag )
  • När vill/behöver du komma hem? 20 November 2015 (+/- 1 dag)
  • Hur länge vill du vara borta? ca 5 veckor
  • Hur många personer som skall resa? 2 personer
  • I vilken kabinklass? Blandad i största möjliga mån
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Helst Star Alliance
  • Vad är din budget? (per person) 35 000 NOK
  • Vad är det viktigaste för dig? Komfort,Poäng
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Kom med förslag :)
 

agehall

Medlem
Tyvärr kan du nog glömma komfort eftersom vi i princip pratar economy. Jag vet inte på rak arm vad en RTW-biljett kostar med Star Alliance, men det är nog vad du egentligen är ute efter, med ett par separata anslutningar till vissa ställen. Det är möjligt att du kan få vissa hopp i Asien som business, men de kommer nog att göra varken till eller från om du inte får till något bättre än economy på long-haul.

Frågan är väl varifrån ni kan tänka er påbörja resan och hur mycket du kan sträcka budgeten. Med lite positionering är det ju inte omöjligt att en RTW i C är inom räckhåll...
 

flapps

Medlem
Tack för ett snabbt svar.. Jag är helt klar över att komforten blir som den blir :) men kanske dom längre sträckorna typ till Sydney kanske man kan trolla till sig en bättre komfort,sen 3 timmars flighterna spelar ingen roll.. Var vi börjar vår resa spelar heller ingen roll faktiskt. Kan alltid ta ett jalla jalla plan till den första start platsen :D Budgeten är så lång bara ett förslag och den är töjbar ;)
 

flapps

Medlem


Tack , jo det är den som jag har varit inne på och tittat och prel boka en resa för 68 tkr.


Tack , Jo det är den jag har varit inne på och prel bokade en resa för 68 tkr. Tänkte bara om ni hade några andra förslag eller tips annars är den helt klart ok att boka ifrån :) / flapps
 

Senator

Moderator
Har ni några poäng alls? Jag tänker att det kanske finns några priser som kan användas för att skapa bra s.k. "Circle-trips" från vissa avreseorter. Jag ser en del priser som tillåter just "Circle Trips" där man sätter ihop 3 "halvor" av 3 tur/retur biljetter till en. Som exempel:
ARN-SYD med stopover i SIN
+ SYD-LAX med stopover på Fiji
+ LAX-ARN med stopover i LAS
3 olika "fares" sätts ihop till en resa. Funkar

Sedan använder ni poäng mellan andra destinationer ni vill besöka.. Jag tittade på ovan utan stopover och då hittar jag priser runt 22 000kr
 

flapps

Medlem
Har ni några poäng alls? Jag tänker att det kanske finns några priser som kan användas för att skapa bra s.k. "Circle-trips" från vissa avreseorter. Jag ser en del priser som tillåter just "Circle Trips" där man sätter ihop 3 "halvor" av 3 tur/retur biljetter till en. Som exempel:
ARN-SYD med stopover i SIN
+ SYD-LAX med stopover på Fiji
+ LAX-ARN med stopover i LAS
3 olika "fares" sätts ihop till en resa. Funkar

Sedan använder ni poäng mellan andra destinationer ni vill besöka.. Jag tittade på ovan utan stopover och då hittar jag priser runt 22 000kr

Wow :) Tack Senator, Vi har sammanlagt 72000 poäng. Detta var intressant. Hur bokar man detta? och var? och den dummaste frågan vilken klass ;)
 

Senator

Moderator
Wow :) Tack Senator, Vi har sammanlagt 72000 poäng. Detta var intressant. Hur bokar man detta? och var? och den dummaste frågan vilken klass ;)

"Cheapest available" tyvärr :)

Kolla lite runt på ITA Matrix och se vad du hittar. Men för din budget blir det nog svårt med annat... men i teorin har
Austrian ett pris ARN-SYD som blir 15810(SEK) / 2 = 7 905 kr excl skatter (stopover ok i BKK)
+ United pris SYD-LAX som blir 29457(SEK) / 2 = 14 728kr excl skatter (stopover ok)
+ United pris LAX-ARN som blir 22916(SEK) / 2 = 11 458kr excl skatter
Så mellan 35 000kr och 40 000kr i affärsklass..

Men.... det här kräver en del tur, skicklighet och tajming. Jag tror att det går att göra det billigare. Jag tror att det sista segmentet mellan LAX-ARN går att göra mycket billigare om resan sker under rätt tidpunkt..Så ni kommer nog behöva antingen ha lägre antal stop eller åka ekonomiklass.
 

agehall

Medlem
Jag skulle nog seriöst överväga att försöka sträcka budgeten för flyg så att ni har råd att åka business. Det vore ju inte så kul med en RTW + 2xDVT...

@Senator's förslag är också ett bra sätt att kunna kombinera det hela. Med circle trips så kan man sätta ihop en egen RTW och på så sätt troligen få till vissa delar i business och andra i economy. Tyvärr är det ju rätt många långa sektorer som ni vill klara av, så jag tror lidandet (dvs avsaknaden av komfort) blir rätt stort oavsett var man flyger economy.
 
Toppen