Senaste nytt

Hjälp med bröllopsresa: Stockholm-Hawaii

Joggi

Medlem
Sitter och klurar på en bröllopsresa till Hawaii i Augusti/September 2015. Har letat med diverse sökmotorer och hittar lite olika alternativ främst med LH/United/Air Canada för runt 20-21 tkr som verkar helt okej. Sitter också inne med 200 000 Eurobonuspoäng som skulle kunna brännas men kommer inte på något bra sätt (de räcker ju inte hela vägen och separata biljetter verkar inte som en bra idé...). Tips på kampanjer eller andra kreativa routings/förslag mottages gärna.
  • Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  • Var är din destination? Honululu alt. Maui
  • När vill/behöver du resa ut? Måndagen 31/8-2015 (+1 dag möjligt)
  • När vill/behöver du komma hem? Måndagen 14/9-2015 (+/- 1 dag)
  • Hur länge vill du vara borta? Två veckor
  • Hur många personer som skall resa? 2 personer
  • I vilken kabinklass? Business Class
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Helst Star Alliance
  • Vad är din budget? (per person) 20-25 tkr
  • Vad är det viktigaste för dig? Komfort, (Önskemål: Testar gärna några olika flygbolag och olika routings på dit- och hemväg med tid att prova några bra lounger)
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Om det innebär en bra deal kan jag tänka mig en kort stop-over i Nordamerika på dit- eller hemvägen.
 

Joggi

Medlem
Är United från New York och Chicago de enda flighterna med vettig business class inom Nordamerika? Blev lite sugen på Air Canada (gillar generellt sett Air Canada) från Vancouver men sen såg jag att det var Air Canada Rouge som opererar denna flight och antar att standarden är lägre där. Hur är standarden från Los Angeles/San Francisco med United till Hawaii i business? Någon med erfarenheter?
 
D

Deleted member 4971

Guest
Swiss kanske?
Skärmavbild 2014-12-15 kl. 00.51.59.png
 

NotRyan

Medlem
Det känns som att det skulle kunna komma en BA-rea innan du skall ut och flyga, då brukar man kunna komma till Hawaii för runt 18-19 papp per skalle i Business class - om du kan tänka dig BA och Oneworld alltså. På den resan skulle du också med rätt routing komma upp i minst Silver i BA Executive Club, vilket är att jämföra med Star Alliance Guld. Med lite mer kreativ routing kan du ev. komma upp i BAEC Guld också... Fråga gärna @agehall hur man TP-optimerar bäst... :)

Mvh
/NotRyan
 

fcx

Medlem
Det känns som att det skulle kunna komma en BA-rea innan du skall ut och flyga, då brukar man kunna komma till Hawaii för runt 18-19 papp per skalle i Business class - om du kan tänka dig BA och Oneworld alltså. På den resan skulle du också med rätt routing komma upp i minst Silver i BA Executive Club, vilket är att jämföra med Star Alliance Guld. Med lite mer kreativ routing kan du ev. komma upp i BAEC Guld också... Fråga @agehall hur man TP-optimerar... :)

Mvh
/NotRyan

Att resa till Hawaii är ju det enlaste sättet att bli BA gold (på bara en resa, och så finns de som klagar på att EBG har cornflakes-status). Sättet att få Gold förutsätter dock att brudparet har liknande intressen, annars blir det skilsmässa redan på hemvägen :)

On topic: Man ska inte vara orolig för separata biljetter, bara man vet vad man gör. Varför inte SAS awardbiljett till ORD (eller SFO om du hittar) och sedan vidare inrikes därifrån? 200 000 p räcker till två pers, och blir det nya kabinen är det förmodligen en trevlig upplevelse i C (samt möjlighet till en charmig stop-over på vägen).

Tänk på att det är långt från mainland USA till Hawaii. Riktigt långt. Det kan vara skönt att stanna upp någon dag på vägen i vardera riktning och pusta ut.

Alternativet med Swiss är aldrig fel vad gäller komfort.
 

Senator

Moderator
Om målet är Hawaii, du är SAS EuroBonus medlem och vill flyga som du beskriver ovan så ta en titt i tråden som handlar om rean från UK till Hawaii för £1007 per person nu över julen.

Mitt tips är att flyga med United från Arlanda till Newark. Stanna max 23t. Flyg sedan vidare till Denver, San Fran, LA, Chicago, Houston, eller Washington DC där United har avgångar till Honolulu, eventuellt stanna 23t i dessa städer också. Leta avgångar som har B767-400ER till Hawaii från USA.

"Några sköna lounger" hade jag nerprioriterat då det finns få av dessa i Nordamerika..

Observera att den 31 augusti är SISTA DATUM för utresa för det fantastiska pris som finns redan nu under sommarfönstret.
 

jth

Medlem
Jag gjorde en resa till Hawaii med BA i våras, som tidigare sagts kan du få bra priser om du väntar in en BA-rea. Dock vet man ju aldrig när de kommer men om mönstret från förra året går igen så ska deras "boxing day"-rea som lanseras efter jul.

Och ja, det är långt till Hawaii. Ungefär så långt det kan bli på jorden... Även om man flyger i business så är det rätt skönt att stanna och "pusta ut" på vägen. Om inte annat för att man blir tvungen pga connections. Även om man bokar en resa som inte tillåter stopovers så kan man försöka maxa det tillåtna 24-timmars fönstret. Om du tex flyger BA från London till Los angeles, så kommer du fram ca kl 9 på kvällen. Då kan du boka AA:s kvällsflight nästa dag, som går kl 18. Det ger dig en natts hotellvila och en hel dag att besöka LA, om man vill, och allt inom 24 timmar.
Nu ville du främst flyga star alliance, men Senator har ju koll på dom också och ungefär vilka rutter som funkar. Kan man komma undan med 2 stopp är det ju bra, dock är rutten ARN-LHR-LAX-HNL (dvs 3 stopp) bra om man bara vill komma fram fort.
 

Senator

Moderator
De ligger redan priser på runt 21 000kr för tidsperioden som är rätt bra. De kan bli lite bättre priser, men detta är redan ett bra pris. Sedan sträckor normalt inte "Boxing Day" rean sig så långt i utresedatum som sista augusti om jag minns rätt, det täcker den senare rean som kommer i april/maj in.

Antar vi att dessa priser som nu ligger för högtider och semestrar blir permanenta året-runt-priser finns det ingen brådis. Kanske det går att spara en tusenlapp eller två, men 20 papp är rätt bra.

Sedan finns det en annan gigantisk fördel med Star Alliance priset som BA/AA/IB inte har. Du kan nämligen ha Stopover både på ut och hemresan. Så en mycket bra rutt skulle vara:
ARN-EWR direkt
stanna några dagar
EWR-HNL direkt
destination
HNL-SFO direkt
stanna några dagar
SFO-EWR-ARN
Det är mycket för pengarna...
 

Totopez

Medlem
Kan bara hålla med Senator här. Möjligheten till stopover i båda riktningarna gör att *A-alternativet känns väldigt lockande. Förvisso minskar det ner den tid ni får på Hawaii, men ni kanske är där i betydligt bättre skick. Vi ska till Oahu i sommar, och tar stopover i både LA och SF på respektive väg. Nu reser vi iofs med barn (och i ekonomi...), men jag hade nog tagit stopp i vilket fall som helst.

Det borde gå att flyga
ARN-ZRH-LAX
stopover
LAX-HNL
destination
HNL-SFO
stopover
SFO-FRA-ARN
vilket skulle kännas som en helt ok resa för min del...
 

Joggi

Medlem
On topic: Man ska inte vara orolig för separata biljetter, bara man vet vad man gör. Varför inte SAS awardbiljett till ORD (eller SFO om du hittar) och sedan vidare inrikes därifrån? 200 000 p räcker till två pers, och blir det nya kabinen är det förmodligen en trevlig upplevelse i C (samt möjlighet till en charmig stop-over på vägen).

Det är nog som du säger ingen dum idé. Tillgängligheten verkar lite si-så-där dock, hittar endast en awardbiljett till ORD under angiven tidsram (ingenting till SFO eller EWR). Men jag antar att man får hålla lite utkik om det släpps fler biljetter under den närmaste tiden. Testa nya SAS nya kabin och en eftermiddag/kväll i Chicago på vägen vore nog inte helt dumt.
 
Toppen