Senaste nytt

Försöker pussla ihop en flight till Johannesburg, hjälp!

Brandten

Medlem
Då ska vi se hur det här går. Två vuxna ska flyga OSL - JNB - CPT runt den 7 feb. Två vuxna + ett barn på 15 mnd ska resa ARN - JNB - CPT runt den 7 feb och vi kan gärna ansluta med varandra på ARN eller någon av de övriga europeiska flygplatserna. Hemresa för två vuxna DUR - OSL runt 21 feb och två vuxna + ett barn runt 27 feb DUR - ARN. Resan CPT - DUR bokar vi där nere och förhoppningsvis blir det via JNB så man kan testa SA A346. :)

Eftersom vi reser med barn som har mat och sovtider vill vi (jo jag vill men får inte) inte flyga med två mellanlandningar eller med långa stopover, därför går ET, EK, QR bort. Är inget fan av TK heller. SR kärran är gammal och tråkig. Har EBS så flyger gärna LH. Är samtidigt sugen på att testa BA eller AF A380 via CDG eller LHR, priset är ungefär samma för LH, BA, AF men vilken A380 är bäst av dessa? Har flugit Upper Deck på SQ tidigare som var grymt men det verkar bara vara BA som har ekonomi på Upper (kanske spelar mindre roll egentligen?).

Har dock hört att CDG är en riktig skitflygplats, speciellt med barn?
Läste att LH A380 ekonomirelaterade inte var så bra?
Hur många poäng kan man tänkas flyga ihop? Bokar evt via Kayak.se t.ex och där är det SK flight men operated by LH, vilket kanske ger mindre poäng då?
Förslag på datum/tider/bolag/flighter med bästa pris och vart jag kan boka uppskattas.
 

agehall

Medlem
Inga fel på LH572/573 - har själv åkt dem ett antal gånger i economy. Dock är inte economy på A380 speciellt mycket att stå efter, oavsett bolag.

Är du dock intresserad av en enkel rutt utan större problem, så skulle jag nog rekommendera LH.
 

Jacob

Medlem
Lufthansa, British Airways och Air France är alla fullservicebolag med gratis mat och dryck (inkl alkohol) och hjälp om något skulle gå snett etc.

När det gäller Airbus A380 brukar de flesta tycka det är skoj första gången just för att det är ett så stort flygplan, men i övrigt, nej det är inget speciellt alls, i alla fall inte i economy. Några flygbolag har lite extra på A380 i business class, t.ex. en bar, lounge med soffor eller liknande, men det enda flygbolag jag kan komma på som har något extra i economy class på A380 är Korean Air med sin taxfreebutik ombord.

Välj det alternativ som passar bäst i tid och pris. Antal poäng du tjänar beror helt på hur mycket du betalar för biljetten. Samtliga tre bolag ger olika antal poäng beroende på om det är billigaste ekonombiljetterna eller lite dyrare ekonomibiljetter.

Paris CDG fungerar helt OK så länge man byter mellan Air France-flyg. De har gjort om ganska mycket under senaste åren med transfergångar m.m. Oslo-flygen använder dock terminal 2G vilket innebär en bussfärd, klart enklare med Stockholmsflygen som använder terminal 2F då det finns en inglasad korridor man går till terminal 2E.
 

Brandten

Medlem
http://www.businessclass.se/forum/t...-frågemallen-när-du-startar-en-ny-tråd.11947/
Är det ett specifikt krav att ha stopover(?) i Johannesburg? Klass? Max kostnad? Open-Jaw el multisegment (dvs utan eller med CPT-DUR)? Etc
Fick med det mesta enligt frågemallen. Ekonomiklass och pris max 7k / biljett. Inget krav med JNB stopp dock blev det rejält mycket dyrare från Europa till CPT istället för JNB + en biljett med Mango eller SAA. Dessutom går inte A380n till CPT. ;)
 

Brandten

Medlem
Kommer boka imorgon och det blir med Lufthansa... Eller ja, SK B736 till FRA. LH A380 till JNB. SAA A346 till FRA och LH A321 till ARN. Kan även boka samma flighter (tider & pris) men tvärtom med bolag och flygplan på FRA - JNB rutten. Eller med A380 båda flygningarna.

Är dock sugen på att testa South African Airways och A346 då jag inte testat något av de tidigare.

Åsikter? Blir det några EB points på flygningarna tror ni?
 

Alf

Medlem
Du har nog gjort ett bra val. Jag är inget fan av LH då jag tycker dom är snorkiga och har dålig service men det kanske har blivit bättre. Däremot tycker jag att SAA är bra, har visserligen bara åkt med deras C klass men servicen är i min mening betydligt bättre än LH.
 

Brandten

Medlem
Efter mycket om och men blev det följande bokning på sas.se (vilket förklarar SK flight fast det är LH hela vägen)

ARN - FRA 7/2 SK3677 (K)
FRA - JNB 7/2 SK3241 (K)
JNB - FRA 22/2 SK3242 (L)
FRA - ARN 23/2 SK3670 (L)

"Riktiga" flight nummer verkar vara
LH805 (A320 Sharklets)
LH572 (A380)
LH573 (A380)
LH800 (A321)

Har man tur och får lite Eurobonuspoäng på resan mån tro?

Har Lufthansa något eget program som skulle ge mer poäng än EB så det lönar sig att skaffa det också?
 
Toppen