Senaste nytt

Frågor om platser, betalning

nollbit

Medlem
Hejsan proffsen.

Jag flyger Heathrow - Tokyo (BA) i vår med min fru. Jag har i princip ingen status hos BA (jag kanske når bronze om nån månad, men inte mer än så). Nu står jag i valet och kvalet om huruvida jag ska boka platser mot betalning eller inte.

Vi flyger CW ut och WTP hem och BA vill ha ~750 per CW-säte och ~400 per WTP-säteför att få boka dem redan nu.

WTP kommer vi nog nästan garanterat boka eftersom vi under inga omständigheter vill hamna i de fyra mittensätena :)

  1. För CW, vilka platser kommer vi få om vi inte väljer något över huvudtaget. Finns risk att vi inte får sitta bredvid varandra? Finns risk att någon av oss får sitta i mittensätena bredvid någon främling? 750 per säte känns ganska surt.
  2. När släpps exit row-sätena i WTP? 14 dagar innan? Kommer de vara uppbokade sen länge av guld-medlemmar eller hur brukar det se ut?
 

Concorde

Founding Member
Första frågan är; når du brons före avresan?
Brons får boka säten gratis (utom exit row) en vecka före avgång.

1. Det går inte att säga helt säkert. Lite av en tombola på det. Fönster brukar gå tidigt, mittsäten sist.

2. Som ovan, svårt att säga. Det beror på hur uppbokad flighten är. Jag skulle inte betala extra för exit i WTP, meningslöst. Gott om ben utrymme i standard säten. Tror t.om. att exit row på 777 är bulkhead så du kan inte sträcka ut benen fullt.
 

nollbit

Medlem
Tack för svar!

Jag kan nog kirra bronze innan resan, bara 30 TP kvar. Flyga ARN-LHR i business är ju typ lika dyrt som att boka sätena om jag slipper det med bronze :)

1. Okej, då vill jag nog boka innan. Men om jag skaffar bronze, räcker sju dagar för att få rimliga säten?
2. De säten jag skulle vilja boka är 22 A/B eller 22 J/K som så vitt jag kan se borde ha gott om benutrymme (de närmast dörren, bakom rad 21 som har fyra säten i mitten som är bulkhead. hojta gärna om jag missförstått något)

4955398678_d668bdda02_o.jpg
 

AABack2ARN

Medlem
Kanske lite OT men har ändå att göra med detta

Noterade på fredagens BA781 att det var ett mycket stort antal platser förvalda långt innan avgång.

Eftersom man antingen behöver ha status, resa på fullpris (J, Y, B) eller betala för preseating började jag fundera på vilken kategori som stod bakom dessa mängder (cirka 100) av förbokade platser. Det var mycket tydligt att det var statusresenärer. På preboarding var i stort sett halva planet i den kön.

Visst är fredag kväll en relativt affärstät avgång på en sträcka av typen Stockholm-London, men jag kan också konstatera att många andra avgångar som ligger många veckor fram i tiden (bland annat LHR-HKG-LHR i januari) har ett mycket stort antal förbokade säten. Det har helt klart blivit många statusresenärer på sista tiden...
 
Toppen