Senaste nytt

Jorden runt via Rarotonga (del 1)

palmen

Moderator
Inledning
Detta är första delen av två för min jorden-runt resa tidigare i höstas. Alla bokningar är gjorda med poäng som köpts till antingen United eller US Airways. Det har länge varit en dröm för mig att flyga jorden runt och det råkade bli verklighet i samband med denna resa.


Bakgrund
Lite drygt 2 år innan denna resa bokades så började planeringen. Att ta sig till till Rarotonga via Tokyo var målet, inspirationen fick jag efter att ha lästs Jacobs reportage (har ni inte läst dessa rapporter så gör det).
Från Tokyo har United en riktigt bra deal att man kan åka enkel väg till Söderhavet för 20.000 poäng i business (nu kostar det dock 30.000 poäng). Med tanke på att antalet miles skulle ändras i februari/mars 2014 så var jag fast inställd på att kunna göra bokningen innan dess.


Bokningen
Resan bestod av 2 separata biljetter och skulle först vara tur och retur Stockholm-Tokyo samt en tur och retur Tokyo-Rarotonga. Stockholm-Tokyo fixade jag genom att köpa 100.000 US Airways miles som räcker för en First resa. Hur gör man då enklast för att få ihop 40.000 poäng hos United? Personligen valde jag att köpa miles i samband med bokningen av min resa till Brasilien tidigare i år. Stockholm-Brasilien via Chicago gav ca 21.000 miles (som krediterades till Aegean för ett guldkort), men man kan även köpa 2x antal miles man ska flyga. För ca 6000 kronor köpte jag då 42.000 miles till United som nyttjades för att boka Tokyo-Rarotonga tur och retur.

I december hittade jag bra tillgänglighet för att flyga Tokyo-Rarotonga i business med Thai och Air New Zealand, flygen till och från Rarotonga bokades i economy i och med att ingen tillgänglighet i business dök upp. Rutten blev enligt följande: NRT-BKK-SYD-RAR /Destination/ RAR-AKL-NRT.
När denna resa var bokad var det bara att titta på hur jag skulle ta mig till Tokyo. Hittade tillgänglighet med Thai First till Tokyo via Bangkok, hemresan skulle gå med United First till Singapore från Narita, ANA Dreamliner business till Tokyo Haneda, Tokyo Haneda till Frankfurt med ANA First, sista delen hem med SAS. Att US Airways agenter inte har stenkoll på geografin är ingen nyhet med tanke på att jag fick igenom denna routing. 3 månader efter att denna bokningen gjordes började jag ana oråd när helt plötsligt flighterna SIN-HND-FRA hade försvunnit från min bokning. Ringde upp US Airways som inte alls förstod problemet i att flyga till Singapore och sen vidare från Frankfurt. Bad agenten titta upp detta på en karta och fick ett ”ojdå” som svar. Jag fick rätt omgående prata med en Supervisor som inte alls godkända min routing jag hade haft och dessutom fanns det inga flighter i varken business eller first att tillgå på mina datum utan jag erbjöds economy. Med tanke på att jag bokat en resa i First var inte detta ett alternativ, så jag föreslog en resa hem via Chicago med ANA First istället som supervisorn faktiskt gick med på. Problemet var bara att hitta någon flight från Chicago till Stockholm, SAS hade tillgängliga bonusplatser som dock inte US Airways kunde boka. Det slutade med att hemresan blev enligt följande: NRT-ORD /Stopover/ ORD-PHL-FRA-CPH-ARN.


ARN-FRA
Flight:
SK635, Boeing 737, SAS Plus
Plats: 1F

Finns väl inte så mycket att säga om en SAS-flight till Frankfurt. Tankarna var absolut inte på denna flight utan flighten vidare från Frankfurt där det skulle bli ett återseende med Thai A380. Vi ankom Frankfurt enligt tidtabell och jag blev hämtad vid gaten och eskorterad till Senator-loungen vid gate B43. Hade närmare 3 timmar att fördriva i väntan på vidare resa. 1 timme innan boarding kom han som hämtat mig vid SAS-planet för att få mitt pass så jag kunde få ett nytt boardingkort. Började undra om något var fel i och med att jag hade fått en ändring på resan BKK-NRT till en tidigare flight pga planbyte som inte hade First. Fick bara ut ett boardingkort till Bangkok, sista sträckan skulle de lösa i Bangkok.


FRA-BKK
Flight:
TG921, Airbus 380, Thai First
Plats: 2K

Thais flight brukar ofta gå från gate B46 och det var ingen skillnad denna gang. Blev hämtad i loungen lagom till boarding som påbörjades vid 14:15, 30 minuter innan planerad avgångstid. Väl ombord blev jag varmt välkommen och visad till min plats 2K där jag skulle spendera de närmsta 11 timmarna. Direkt efter att jag slagit mig ner blev jag erbjuden ett glas Dom Perignon Vintage 2004. På min plats fanns även en necessär från Porsche samt en pyjamas. Började direkt att titta i menyn för dagens resa och nog har man drabbats utav någon form av First Class Syndrome när man blir missnöjd över utbudet på mat. Fick påminna mig själv om att jag oftast tidigare åkt economy och då ätit detta utan problem fast det serverats i en folielåda. Maten som erbjöds var itne på några sätt dålig men jag saknade en kötträtt (även om kött sällan blir direkt bra ombord).
IMG_1722.JPG IMG_1723.JPG

Vid 14:47 var det pushback och vi taxade ut till bana 18, takeoff skedde vid 15:05 och flygtiden var beräknad till 10h10min.
Middagen började med lite canapeer tillsammans med ytterligare ett glas champagne, dessa smakade riktigt bra och var en perfekt start innan middagens höjdpunkt, Caviar! En tallrik med caviar och tillbehör slår aldrig fel och jag fortsatte på den inslagna vägen att dricka champagne.
Som huvudrätt valde jag ankbröst i röd curry, visade sig vara ett riktigt bra val och jag behövde inte alls vara missnöjd över att inte få en köttbit. Till ankan valde jag ett rödvin, Château Larmande St. Emilion 2009. Jag dricker inte rödvin direkt ofta men detta vin var riktigt bra. Middagen avslutades med en ostbricka samt lite sötsaker efteråt, passade även på att prova på Cognacen ombord (Baron Otard Cognac Extra 1795). Denna Cognac känns bra mycket mer premium än Blue Label som ofta serveras i whiksyväg (har aldrig förstått storheten i denna whisky).
IMG_1724.JPG IMG_1730.JPG IMG_1731.JPG IMG_1732.JPG IMG_1733.JPG IMG_1734.JPG

Efter middagen blev det lite film innan jag somnade till i ca 30 minuter. Bytte om till pyjamas och gjorde mig redo för att försöka sova. Tyvärr fick jag ingen bra sömn och hade väldigt svårt att somna.

Ungefär 2 timmar innan landning började de flesta vakna, frukosten skulle serveras ca 90 minuter innan landning. Jag är ingen frukostmänniska så valde en enklare frukost i from av flingor med mjölk samt lite frukt.
IMG_1735.JPG

06:18 tog vi mark i Bangkok och efter 10 minuters taxande så var vi framme vid vår gate. Det var nu bara 20 minuter till boarding skulle börja för nästa flight och jag hade fortfarande inget boardingkort för denna flight. Alla resenärer blev körda i golfbil till connections och fick en fast track igenom vilket var skönt med tanke på att det var rätt mycket folk.
Vi togs vidare till Thais första klass lounge där jag fick lämna passet så de kunde fixa boardingkort för nästa flight. Väntade i loungen i ca 35 minuter innan vi blev hämtade för att bege oss mot gaten. Vi som reste i first var absolut sist ombord och anlände gaten 5 minuter innan den stängde.


BKK-NRT
Flight:
TG676, Airbus 380, Thai First
Plats: 2A

Åter igen var jag ombord på en A380, egentligen skulle jag åkt 6 timmar senare i en B747 (fanns inga awardplatser på denna flight). Några dagar innan avresa blev det dock equipment change till ett plan som enbart hade regional business class och jag blev då av med min plats i första klass. Ringde till Thai och förklarade vad som hade hänt och att jag inte direkt var imponerad över planbytet och få en nedgradering på köpet. Kvinnan jag pratade var väldigt förstående och skulle ta det vidare till någon supervisor. 1½ dygn senare fick jag ett mail där de flyttat mig till den tidigare flighten som jag nu var ombord på och hade en plats längst fram på övervåningen. Bra skött Thai, så ska man hantera sina kunder!

Innan start blev det som sig bör ett glas Dom Perignon Vintage 2004. Dryckesmenyn på denna flight var identisk med flighten innan, ombord skulle det först serveras en vanlig måltid med en frukost som ”förrätt”, innan landning erbjöds det två enklare val av mat.
07:38 var det pushback och vi började att taxa ut mot bana 19L. 07:48 är det fullt pådrag på motorerna och vi lyfter mot Tokyo. Det är riktigt tyst ombord längst fram på övervåningen på en A380 även fast motorerna kör på för fullt. Tydligen var det tillräckligt tyst för att jag direkt efter start skulle somna. Den korta sömnen på flighten innan och det faktum att det var en tidsomställning på 6 timmar gjorde säkert sitt till (champagne hade dock inget med detta att göra). Vakade till lagom till måltidsserveringen där jag hade valt crepe fylld soltorkade tomater och äggröra, bacon, grillad tomat med bönor. Brydde mig inte om frukosten (frukt, yoghurt, flingor) som erbjöds i och med att jag redan ätit en lättare frukost ombord på förra flighten.
IMG_1736.JPG

Efter maten tittade jag på en film innan jag somnade i höjd med Taiwan ungefär. Fick ca 3 timmars sömn innan jag väcktes 50 minuter innan landning. Valde den varma macka som erbjöds, tyvärr var det ett stort misstag, var knappt ätbar och det som serveras i SAS Plus håller betydligt högre kvalité. Vi landade 15:41 och 5 minuter senare hade vi parkerat vid gate 46, längst ut i terminalen. Blev en rejäl promenad innan man kom fram till immigration vilket var rätt skönt med tanke på att jag fortfarande var lite trött i huvudet efter tidsomställning och resa.

Lite bonsubilder från båda dessa flighter
IMG_1741.JPG IMG_1740.JPG IMG_1738.JPG IMG_1737.JPG


TOKYO
Hade 3 nätter bokade i Tokyo innan det var dags för nästa del av resan mot Rarotonga. Hade bokat 2 första nätterna på IC ANA och sista natten på IC The Strings. ANA var betydligt bättre som hotell enligt mig och ligger bra till nära Roppongi om man är ute efter lite nattliv. The Strings ligger perfekt vid Shinagawa station, därifrån tar man sig lätt vidare till antingen Haneda eller Narita.

IC ANA
Riktigt trevligt hotell som ligger i ett större komplex med flera butiker och det är ca 10 minuters gångväg till Roppongi. Frukosten på detta hotell var riktigt bra, synd bara att jag har så svårt att äta på morgonen. Som Platinum Ambassador blev jag erbjuden en uppgradering till ett lite större rum. Trivdes riktigt bra här och det var bara att gå ner till närmsta butik för att köpa lite öl som jag skulle testa under tiden i Tokyo, precis vid hotellet låg det även en beer garden, jag verkar alltid hitta olika ölställen helt oplanerat. Tyvärr fanns det ingen tid att testa på utbudet och vädret gjorde att man inte gärna var ute mer än nödvändigt.
DSC_1239.jpg DSC_1244.jpg
IMG_1744.JPG IMG_1746.JPG IMG_1747.JPG IMG_1748.JPG IMG_1743.JPG IMG_1749.JPG

IC The Strings
Hotellet ligger som sagt riktigt bra till vid Shinagawa station. Lobbyn ligger på våning 26 och det var lite knepigt att hitta första gången. Standarden på hotellet var också mycket bra, rummet som jag uppgraderades till var dock betydligt mindre än på ANA. Frukosten var dock ingen höjdare, för att vara ett hotell av denna klass så skulle jag vilja säga att den nästan var pinsam. Fanns inte mycket att välja på över huvud taget, åtminstone inte om man jämförde med ANA. Det enda som var flera klasser bättre på detta hotell var badrummet som jag gillade skarpt, nu kommer jag nog inte att välja ett hotell pga badrummet men alltid trevligt med ordentliga badrum.
IMG_1750.JPG IMG_1751.JPG IMG_1753.JPG IMG_1754.JPG IMG_1755.JPG IMG_1756.JPG

Första flighten ner mot Söderhavet skulle avgå vid 11-tiden och jag tog Narita Express 07:51. När vi åkt ca 20 minuter ser jag på TVn ombord på tåget att min flight är inställd. Direkt började jag fundera på vad som skulle hända nu, hade inte fått någon info om detta men såg på samma TV att det fanns ett antal alternativ som jag skulle kunna bli ombokad till. Vid 9-tiden anlände jag till Narita och begav mig till incheckningen, visade sig att jag bokats om till TG643 som skulle gå klockan 12 (1 timme efter den flight jag var bokad på).


NRT-BKK
Flight:
TG643, Boeing 747, Thai Business
Plats: 12A

När jag väl blivit incheckad var det bara att bege sig till security där det inte var någon kö. Började dagen med ett besök i United loungen. Utanför hade SAS A340 parkerat, utbudet i loungen var dock inget att hurra för och stannade ungefär 45 minuter innan jag gick vidare till ANAs lounge längst ut i piren.
DSC_1251.jpg

Självklart måste man ta en öl i denna lounge där det finns ölmaskiner som häller upp en ”perfekt” öl. Tyvärr missade jag att filma det hela. Begav mig till gate 38 i god tid och prioboardingen gjorde att jag var bland de första ombord. Detta var en äldre Boeing 747 och på övervåningen fanns det ingen plats för min kabinväska i hyllan ovanför stolarna så den fick lämnas en våning ner. Efter någon minut blev jag erbjuden en välkomstdrink och menyer delades ut. Beläggningen på denna flight var ca 50% på Upper Deck.
IMG_1761.JPG IMG_1762.JPG IMG_1763.JPG

Pushback skedde 3 minuter före utsatt avgångstid och vi taxade ut till bana 34L. Det tog dock nästan 20 minuter innan vi kunde lyfta efter att vi lämnat gaten. Denna resa var tänkt som min första på övervåningen på en 747, hade dock redan hunnit checka av detta på min bucketlist tidigare i somras. Även om det inte var första gången på övervåningen så var jag återigen som ett barn på julafton, det är något specifikt med att flyga en 747 där uppe.
Efter ca 20 minuter serverades lite dryck och Yakitori. Till förrätt serverades det ankleverpaté, hade en känsla av att detta inte skulle falla mig i smaken och den var oätlig enligt mig. Hade valt ett vitt vin till detta som inte heller fick något högre betyg. Till huvudrätt hade jag valt köttet som smakade ungefär så som det såg ut, dvs ingen höjdare. Efterrätten var det dock inget fel på, lite portvin och en ostbricka slår aldrig fel samt glass som avslutning.
IMG_1765.JPG IMG_1766.JPG IMG_1767.JPG IMG_1768.JPG IMG_1769.JPG

Efter middagen passade jag på att se en film och återigen somnade jag i höjd med Taiwan. Vaknade till när vi flög in över fastlandet igen. Landade i Bangkok strax efter 18 och vi taxade bort till en plats ute på plattan och fick åka buss in till terminalen som tog en halv evighet. Securityn var helt tom denna gång så det gick fort att ta sig igenom. Begav mig till Thais Spa-lounge där jag beställde en massage i 15 minuter som ingår när man flyger i business (i First har man rätt till 1 timme tror jag men det fanns ingen tid att testa detta på utresan). Riktigt skönt med en massage och hon som masserade måste ha tyckt att jag var stel som en sten ungefär för jag fick bra mycket mer massage än 15 minuter. Tackade ordentligt för att hon gjort mig till människa igen och begav mig till Thais Lounge i väntan på nattflighten mot Sydney. Denna lounge är väl inte direkt speciell, fanns lite dryck och mat, ungefär i klass med SAS lounger.
18:25 började jag bege mig mot gaten och möts av en 50 meter lång kö, det var tydligen en manuell genomgång av allas handbagage innan man fick gå ombord. Boardingen skulle börjat 18:40 men kom inte igång förrän vid 19.


BKK-SYD
Flight:
TG475, Boeing 747, Thai Business
Plats: 12A

Återigen hade jag en plats på övervåningen, inredningen var dock lite mer modern på denna lfight och det var inga problem att ta med sig bagaget till övervåningen. Det var helt fullt på övervåningen på denna flight.
19:29 var det pushback, 10 minuter efter planerad avgångstid. Åter igen taxade vi ut till bana 19 L och lyfte 19:39. Var rejält trött, mycket pga av att jag inte kunnat sova sista natten i Tokyo. Somnade direkt efter att vi lyft och vaknade 15 minuter senare. Matbeställningen hade man tagit när vi fortfarande var på marken. Till förrätt fick man pilgrimsmusslor, tyvärr inget som fungerar på mig, vitlöksbröden var dock riktigt goda. Till huvudrätt hade jag åter igen valt köttet, trots att det inte varit bra på flighten innan. Köttet var lite väl genomstekt men smaken var det inget fel på. Serverades en enklare osttallrik med lite frukt till som avslutning på middagen.
IMG_1770.JPG IMG_1771.JPG IMG_1772.JPG IMG_1773.JPG

När serveringen var avklarad bytte jag om till pyjamas och såg en film innan jag somnade i loungeläge på stolen. Fick lite drygt 4 timmars sömn innan kabinen tändes upp ca 1h45min innan vi skulle landa i Sydney. Visade sig att jag var den enda som hade bytt om till pyjamas ombord, sov riktigt bra i denna stol men kände mig lagom förstörd när man väcktes. Frukosten serverades direkt och hela serveringen var klar ca 1 timme innan vi skulle landa i Sydney.
IMG_1774.JPG IMG_1775.JPG

2 minuter innan vi landade bröt vi igenom molntäcket precis över Sydney Harbour med bron och operahuset, alltid lika trevlig syn när man kommer till Sydney. Vi landade 07:05 och välkomnades av några flightspotters som stod ute i regnet och fotograferade, 10 minuter senare hade vi parkerat vid gaten. Innan vi gick av fick alla i business ett kort för att få gå i fast track vid immigration. Detta var verkligen behövligt denna morgon, utan fast track hade det säkert tagit uppåt 2 timmar att ta sig igenom immigration, kön var gigantisk. I immigration blev de lite förvånade när jag kom dit och undrade om jag inte gått fel. Förklarade att min nästa flight var om nästan 15 timmar och att jag tänkte åka in till Sydney över dagen istället för att vänta på flygplatsen. Den förklaringen köptes rakt av så strax efter 8 var jag igenom alla formaliteter.

Tog lokaltåget in till centralstationen och begav mig till Wake Up hostel där jag tidigare alltid brukade bo när jag backpackat i Australien, viste att det skulle finnas bagageförvaring där så jag kunde lämna handbagaget. Tyvärr bjöd inte Sydney på något bättre väder, spöregnade hela förmiddagen och jag väntade på hostelet i ca 1 timme innan jag begav mig vidare mot Darling Harbour för att äta frukost. Passade på att göra lite shopping, ett par ”fin-shorts” stod högst upp på önskelistan, problemet jag hade var att det fanns så mycket att välja på. Blev ett inköp från billabongbutiken innan jag gick vidare till operahuset för att ta en öl ute vid operabaren. Tyvärr kom det åter igen en rejäl regnskur men det fanns som tur var stora parasoller utfällda som fungerade perfekt mot regnet. Serverades ingen högklassig öl så jag åkte vidare in till Town Hall och gjorde ett besök på Three Monkeys som ligger i korsningen Liverpool Street/George Street. Äntligen lite riktig craft beer och spenderade några timmar på denna pub innan det var dags att bege sig till flygplatsen igen.
DSC_1253.jpg DSC_1255.jpg DSC_1254.jpg DSC_1257.jpg

Tog tåget ut till flygplatsen och var snabbt igenom security och fick ta en rejäl promenad innan jag kom fram till Singapore och Air New Zealands lounger. Började med ett besök i Singapore Airlines lounge där det först fick bli en välbehövlig dusch och ombyte till nya kläder. Denna lounge skulle dock stänga i samband med att sista SQ-flighten gick så fick bara 30 minuter här. Utbudet av mat och dryck var dock riktigt bra, fanns 6 olika sorters varmrätter och flertalet olika val av alkoholhaltig dryck och soft drinks. Detta kan nog vara en av de bästa lounger jag besökt där man har tillträde som Star Alliance Gold. I samband med att de stängde loungen gick jag vidare till den betydligt större Air New Zealand loungen. Den var på inga sätt dålig men inte riktigt på samma nivå som Singapore loungen. Blev en sista öl och lite snacks innan det var dags att bege sig mot sista flighten innan slutdestinationen på denna resa.
Dessa bilder är från SQ-loungen.
IMG_1777.JPG IMG_1778.JPG IMG_1779.JPG IMG_1780.JPG IMG_1781.JPG IMG_1782.JPG


SYD-RAR
Flight:
NZ60, Boeing 767-300, Air New Zealand Economy
Plats: 10A

När jag kom till gaten strax innan boarding är det bara jag och en massa pensionärer i stort sätt. NZ har 1 flight i veckan som avgår på lördagar till Rarotonga. Det var rätt uppenbart att de flesta som skulle med detta plan hade köpt någon form av grupp/paketresa . Boardingen började med att business och de med guldstatus fick börja. Jag gick fram själv och ingen annan följde efter, här följde man verkligen gate agenternas utrop och försökte inte boarda när man inte skulle, tänk om det kunde fungera så med SAS också. Jag var av förklarliga skäl först ombord. Hade valt 10A som är ett bulkhead seat med extra benutrymme, visade sig att ingen hade stolen bredvid mig så det blev lite extra plats. Planet var bara fyllt till ca 50% så de flesta kunde flytta runt efter att vi lyft. Enda nackdelen med detta säte är att stolen är lite smalare i och med att mediakontrollen måste få plats för den utfällbara TVn på denna rad längst fram i economy-kabinen. Benutrymmet var riktigt bra för att vara i economy.
IMG_1783.JPG IMG_1784.JPG IMG_1785.JPG IMG_1786.JPG

5 minuter efter utsatt avgångstid så var det pushback. Vi taxade snabbt ut till startbanan och kunde lyfta 21:25. På allas skärmar kom det upp information om att det var helt ok att luta stolen men att under måltidsserveringen skulle den vara i uprätt läge under 40 minuter. Riktigt bra gjort och ett väldigt bra system måste jag säga. Till mat valde jag kycklingpastan som smakade helt ok, det andra valet var beef caseroll (lite förvånad av att inte andra alternativet var fisk). Efter måltiden ser jag en film innan jag somnar och får 3 timmar sömn ungefär innan kabinen tänds upp. Sov förvånansvärt bra, hemligheten är att sno en extra kudde att sitta på så blir det nästan lika mjukt som ett business-säte :). Visar sig att vi har ordentlig medvind, närmare bestämt 229 km/h. Vi ankommer Rarotonga 06:30 samma lördag som vi lämnade, lite speciellt när man passerar datumlinjen eller vad den kallas och man helt plötsligt är 24h bakåt i tiden.
IMG_1788.JPG

Jag var en av de första av planet och kom snabbt igenom securityn innan jag möttes av den gamla mannen som sjunger i ankomsthallen. Bagaget var bland de första och prio-taggade väskor var först ut. Kan man sköta detta på en liten söderhavsö borde det inte vara rocket science att även få detta att fungera på Arlanda kan man tycka.
Resten av rapporten kommer när jag får lite tid att skriva den, kanske imorgon, nästa vecka eller nästa år… Bjuder dock på lite bilder från Rarotonga som ett avslut på denna rapport tillsammans med en utlottning
IMG_1801.JPG IMG_1796.JPG DSC_1278.jpg IMG_1795.JPG IMG_1798.JPG IMG_1815.JPG IMG_1818.JPG IMG_1828.JPG


Utlottning av Porsche Design necessär
Fick en necessär av denna typ på båda mina First flygningar med Thai och har inte behov av mer än 1. Jag lottar därmed ut den andra (ligger i obruten förpackning) till någon som vill få en lite tidigare julklapp. Det enda ni behöver göra är att skriva en kommentar opå denna rapport och även lägga till en noteringen i kommentaren om ni är intresserade av att vara med i utlottningen. Jag kommer att ge alla ett nummer i ett excel-ark (som bara jag har tillgång till) och någon gång på måndag eller tisdag kommer jag be vem som helst att skriva ett valfritt nummer i denna tråd. Det första numret som skrivs efter jag bett om det vinner denna necesär, jag står för frakten men kommer bara att skicka till adresser i Sverige (förlåt till alla er som inte bor i Sverige). Det går även bra att personligen få denna necessär överlämnad på Monks på torsdag om man är där Inofficiell BusinessClass.se Stockholmsträff torsdagen den 18 december kl. 18.00! | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
Om personen som vinner inte hör av sig till mig med adress innan onsdag 17/12-2014 så går priset till nästa person på listan.
10410521_10152390718620518_2379699241873280594_n.jpg 10421189_10152390718705518_924146504357663506_n.jpg
 

Attachments

  • IMG_1742.JPG
    IMG_1742.JPG
    {memory} MB · Visningar: 287
D

Deleted member 4971

Guest
Imponerande! Och bra skrivet, sugen att läsa fortsättningen!
 

Miljon3

Medlem
Najz att THAI staff hantera det så bra, då de egentligen vet att du inte enligt protokoll behöver ombokas. Jag är gärna med i tävlingen.
 

pep

Medlem
Tak, @palmen - du saetter ny standard for rejserapporter. Isaer din flexibilitet med at kunne flyve paa alle klasser og faa det bedste ud af det er imponerende. Jeg kan ogsaa godt lide dit udfoerlige indlaeg omkring bookning, som jo ikke er helt for begyndere....
 
Last edited:

ChabbeT

Medlem
Riktigt bra rapport. Vilka resereklam bilder för Rarotonga. Hur lång är resan mellan SYD-RAR?
Jag är gärna med i utlottningen.
 

crown

Medlem
Riktigt trevlig rapport och ett stort plus att du har med högupplösta bilder. Jag skall själv snart göra en något liknande resa även om den tyvärr mest innehåller eko och istället för Rarotonga har Samoa och Fiji som delmål. Är gärna med i utlottningen.
 

adhoc76

Medlem
Underbar läsning som verkligen ger inspiration.... Mellan vilka datum gjordes resan? Blev lite nyfiken eftersom det var risigt väder både i Tokyos och Sydney? Utlottning är kul - jag är gärna med!
 
Toppen