Senaste nytt

Funkar inte customer care hos SAS längre?

Jag är helt paff över det otroligt dåliga och oprofessionella bemötande jag fått av SAS customer care. Och inte har det hjälpt att kontakta Eurobonus heller. Har precis fått ett Gold card. Men till vilken nytta? Har man nyligen valt att utlokalisera till 0680-riktområdet, så bör man bli medveten om att det inte fungerar för kunden...
Helt kort har följande hänt för min del: Skickade in två klagomål efter två olika resor i juli samt september (inga stora saker, bla kom våra väskor sist trots att vi bokat dyrare SAS-plus. Efter nästan FEM(!) månader hade vi inte fått svar och det är ju som bekant helt omöjligt att ringa eller ens eposta customer care. Så jag ringde via Eurobonus och förklarade läget.Vid första samtalet sade person 1 att vårt ärende inte hanterats rätt och att han skulle se till att någon hörde av sig.INGET hände! Tre gånger till skedde samma sak när jag ringde. Personerna som svarade sade att "oj vad dåligt, ska se till att ni blir kontaktade". Men sedan hände-INGET.
Gång fyra var jag mer påstridigt och typ fem minuter efter att jag lagt på fick vi en epost från customer care där de skrev typ två meningar att "synd att väskorna kom sent och hoppas ni flyger med oss igen". Det var uppenbart att de inte hittat ärendena utan bara hasplade ur sig något-efter fem månaders väntan känns det mest som ett hån. Efter detta har jag ringt tre ytterligare gånger och fått till svar att customer care absolut ska ringa samma dag eller nästa.Men INGET händer. Vid senaste samtalet frågade jag varför det var omöjligt att själv ringa och fick då till svar att de haft telefonnr ett kort tag men kunderna hade varit så otrevliga att det "hade tärt på de som svarde, så nu gick det inte att ringa. På allvar! Så dumt svar att jag inte ens kommenterade det. Väljer SAS att utlokalisera till billigt alternativ bör man väl åtminstone se till att inte vilka som helst sitter och svarar. Efter ett åttonde samtal (!) och ett löfte om att de ska ringa upp har jag gett upp och bråkar med min man om att vi inte ska flyga med SAS (har precis bokat en biljett till USA med 24 H öppet köp). För nästa gång kanske vi får ett allvarligt problem-och då vill jag flyga med ett bolag som har en customer care värd namnet.
Hoppas att vår upplevelse är ett olyckligt undandtag.Annars kan man ju lika gärna köra lågprisbolag.Och skippa buisness/uppgraderade biljetter. Vad har ni för erfarenhet av customer care!
 

Totopez

Medlem
Tråkigt att du har dåliga erfarenheter. Att priority på bagage inte fungerar på Arlanda är tyvärr ett känt fenomen, och SAS borde definitivt sluta påstå att man ska ha det iom att det inte funkar.

Samtidigt kan man ju fråga sig vad man vill uppnå med sitt ärende till customer care? En offentlig ursäkt? Kompensation med poäng? Pengarna tillbaka? Du tycker uppenbarligen att det är viktigt nog att ringa åtta samtal för. Missförstå mig inte, självklart ska kundservice fungera, och det är inte acceptabelt att man får vänta i fem månader på ett svar. Men jag tror också att det är den här typen av klagomål där ingen har lidit någon egentlig skada som gör att väntetiderna blir långa. För min del får man gärna prioritera ärenden som t ex gäller EU 261/2004, försvunnet bagage eller andra fall av liknande natur.
 

palmen

Moderator
Det var väl länge sedan som SAS customer care hamnade i Sveg, har för mig det var typ 2 år sedan.
Om du nyligen har fått guldkortet skulle jag höra av mig till customer care en gång till via formuläret på hemsidan, min erfarenhet är att det gåt betydligt fortare att få svar som gold än om man inte har status eller silver.
Vad det gäller att väskan kommer sist är det något som tyvärr är relativt vanligt, inte att de kommer sist men att det inte spelar någon roll att de har prio-tagg på väskan. Nu är det ju inte SAS som flygbolag som sköter hanteirngen av väskor på flygplatsen utan det görs oftast av SAS Ground Handling (i norden). Flyger man utanför norden är det något företag som SAS kontrakterar som sköter väskhanteringen.
Självklart ska priotaggade väskor komma bland de första, det säger jag inget om, men har svårt att se vad SAS ska kunna göra för dig i detta fall (mer än att höra av sig när de lovar det).
I vissa delar av världen fungerar prioriteten av väskor mycket bättre. Flyg med SAS till Asien tex så ska du se att din väska med största sannolikhet är bland de första. I USA brukar det sällan vara ett problem i och med att det oftare tar längre tid att komma igenom immigration än vad det tar för väskorna att komma. Mina väskor har alltid varit bland de första på resor till USA och Asien.

Vet inte vilka alternativ ni har till att resa med SAS till USA, men om ni överväger resa med Norwegian så tror jag inte ni kommer vara direkt mycket nöjdare med deras service.
 

joemume

Medlem
Måste tyvärr förstärka @Totopez uttalande vad gäller prio-bagage på ARN. Jag har varit Guldmedlem sedan 2003 och kan räkna de gånger mitt priobagage kommit först på ena handens fingrar. Tråkigt att kundtjänsten inte hör av sig dock, men förvänta dig ingen ursäkt från SAS. Det här är vardag för alla statuskunder som hämtar ut bagage på ARN.
 
Som jag skrev var det där med väskan bara en liten del av det hela. Jag är mest mån om att veta om det här är ett undantag, eftersom jag avser flyga med SAS igen och är rädd för samma bemötande om jag får ett större problem vid en resa.
Och ja: Jag anser man ska kompensera kunder om man inte kan hålla det man lovat, sköter sig så dåligt. Att hänvisa till att andra drabbats värre tycker inte jag är ett argument för att strunta i andra kunder. Kanske funkar det som taktik att låta bli att svara kunde och påstå att man ska återkomma nästa dag. Som du påpekar är det säkert många som "klokt nog" ger upp efter några samtal. Hade för egen del föredragit ett redigt "negativt" svar från SAS customer care direkt än massa nya löften om att man ska återkomma och kompensera oss. Alla bolag är trots att beroende av sitt goda rykte, även vad gäller customer care.
 
Tråkigt att höra joemume! Det här var Nice där det är gaaalet långa köer till biluthyrning mm om man kommer sist. Reser man med en bebis och det är sommarhetta blir man rätt besviken om man får vänta på bagaget till precis allra sist.Men jag är fullt medveten om problemets "storleksordning". Det jag är mest besviken på är kontakten med customer care. Känns alltid viktigt att veta att man kan få hjälp/kontakt när man är ute och reser långväga. Och nu ska vi till USA. tack för svar!
 

palmen

Moderator
Tyvärr är det väldigt få flygbolag som har bra customer care när man försöker kontakta dom. Självklart hjälper status en hel del. Det finns dock flera exempel på detta forum där folk som rest i första klass eller haft högsta status inom ett bolag blivit behandlade "dåligt".

Vad var det andra för incident du varit med om förutom att väskorna kom sist?
Så länge väskorna kommer och är hela så är jag nöjd även om jag självklart föredrar om den faktiskt kommer först när det är själva tanken med prio taggade väskor. Men man får välja sina strider helt enkeltm att väskan kommer sent är inte en strid jag tänker ta i alla fall. Ibland kommer bagaget efter 5 minuter och allt bagage är ute efter 15 minuter. Ibland får man stå och vänta 45 minuter på att första bagage ens ska komma ut på bandet (hända mig när jag flög Thai i första klass till Bangkok).

Hade det varit bättre om SAS direkt svarat "Vi ber om ursäkt för att du fick vänta lite på ditt bagage, ska rapportera detta till berörd avdelning" och sedan slängt ditt klagomål i papperskorgen utan att göra något?

De gånger jag faktiskt behövt hjälp från SAS customer care, antingen direkt på flygplatsen eller efteråt så har jag fått hjälp någorlunda snabbt samt fått den ersättning jag har rätt till äevn om man ibland får påtala en extra gång vilka rättigheter man har.
 
Avser inte gå in på alla detaljer, men det gällde strul med ombokad resa efter att SAS ändrade avgångstid osv. Min avsikt här var mest att få koll på om det faktiskt är så här omöjligt att få kontakt med SAS customer care. Kan vara bra att veta när man väljer mellan SAS och billigare alternativ. Lite dumt av mig att ta exemplet med väskan.Förstår att det lätt misstolkas.Men tack för snabb respons! Och nu har jag lite bättre koll på läget.
 

palmen

Moderator
Det är tyvärr på tok för långa väntetider på att få svar från customer care hos SAS, men nu när du har guldkort så bör det vara lättare som sagt. Jag har fått svar inom 1 vecka som guld och när jag bara hade silver så kunde det ta 1 månad innan första svaret kom.
Personligen skulle jag inte överväga att inte flyga med SAS pga de problem du verkar ha haft, däremot så ser jag över mitt resmönster nu när de totalt gjort om poängintjäningen på resor med SAS. Kommer dock fortsätta att boka SAS Plus så länge prisskillnaden inte är för stor på resor inom Europa. Det är faktiskt en produkt som jag gillar skarpt även fast poängintjäningen nu är helt värdelös.
 
Toppen