Senaste nytt

Stormvarning vid avgång - Hur minimerar jag risken för problem?

Ikväll (fredag, 12:e december 2014) ska jag flyga Köpenhamn -> Riga, Riga -> Vilnius med Air Baltic och på måndag morgon är det den omvända resan tillbaka. Det är stormvarning när mitt flyg ska avgå så jag misstänker att flyget blir inställt eller försenat så att jag missar mitt anslutande flyg och att jag blir kvar i Riga inatt. Det är Air Baltic jag flyger med och de har ju inte världens bästa rykte direkt (läs t ex här: www.businessclass.se/forum/threads/hjälp-mig-med-en-air-baltic-claim.12245). Som jag har förstått det gäller inte EU 261/2004 eftersom det handlar om dåligt väder, men flygbolaget blir ändå skyldiga att ordna hotell och boka om mig ifall flyget ställs in ikväll. Alla flyg ligger på samma bokning och jag köpte biljetterna av Bravofly Italien med ett Ica-banken Mastercard debit card. Om jag blir ett dygn försenad är det knappt lönt att åka iväg eftersom det rör sig om en kort weekendresa, men jag vill inte gå miste om ersättning från Mastercard-försäkringen. Vilka tips kan ni ge mig för det här ska gå så smidigt som möjligt utan att behöva driva ett case mot Air Baltic i efterhand? Jag känner redan till att jag börja dubbelkolla alla ombokningar på www.checkmytrip.com och inte lita på muntliga besked. Andra tips?
 
Toppen