Senaste nytt

Restips för familj

Marcus01

Medlem
Jag gissar att en del av alla som hänger här även har familj och kanske kan komma med en del tips. Vi planerar att ta ett par veckors ledigt under november, ca 3 veckor, och resa iväg. Vi har 2 barn som vid resan kommer vara 2,5 och 5,5 år. Vi funderar på vart vi ska åka. Thailand har vi räknat bort, var där 6 veckor förra vintern och trots att det var bra bestäm de vi att det var sista gången. Vi gillar att göra saker, blir lätt rastlösa av bara poolhäng och strandlekar även om det också måste få plats i planeringen. Någon budget har vi inte satt ännu men inom rimlighetens gräns...;-) barnen är tämligen orädda grabbar som älskar att uppleva saker och som inte har svårt med förflyttning. Så, kom med tips nu, allt är av intresse! Var har ni varit med era barn och var ska ni åka?
 

TjudöBoy

Medlem
Var till Californien (San José, San Fransisco, San Diego) med fru å dotter 2007. Flög med SAS ARN-ORD-SJC, dottern skulle snart fylla 4 och hade aldrig flygit tidigare men d gick hur bra som helst förutom lite läkage i stolen under hennes sömn just före vi kom till SJC (gjorde int så mycket för servicen på UA sög endå..;)). Var på nöjesparker, Alcatras, Muir Woods, etc. Bilade sedan längs HW 1 till San Diego med en övernattning längs vägen, var jättepopulärt! Bodde hos min småkusin i Ramona (ca. 45 min från SD), besökte SD Zoo, Sea World med späckhuggare, delfiner, själejon, etc samt besökte USS Midway museum i hamnen. Vi hade kul å dottern likaså, hon pratar ännu om USA resan ibland.
 

Senator

Moderator
Jag skulle nog hålla med TjudöBoy att USA är bra; Kalifornien eller Florida är alltid bra, kanske inte i november dock....

Sydafrika, Kenya eller Tanzania?
 

Marcus01

Medlem
Tack för de svar som kommit! Nya Zeeland känns en aning långt borta för 3 veckor, både med tidsomställningen och restid, framför allt för barnen. Kaliforninen är ju lite samma sak även om jag gärna skulle åka dit.
Sydafrika har vi faktiskt lurat lite på, kombinationen billigt land, bra klimat, i princip ingen tidsskillnad är ju toppen! Några försllag på resrutt, destinatiner, boende, aktiviteter i Sydafrika? Eller kanske har någon annan andra förslag?
 

Senator

Moderator
Marcus01,

Sydafrika så skulle jag göra så här. Del upp resan i 3:
Kapstaden med närområden - en vecka.
Durban/Indiska oceanens kust - man kan t.ex tåga eller åka bil genom "Garden Route" från Kapstaden 7-10 dagar
J'burg/Kruger Parken - safari; 4-7 dagar

Av alla platser jag har varit är nog Sydafrika 1, 2, och 3 på min lista.

Skicka PM så kan vi bolla lite mer...
 

Bizniz4u

Medlem
Jag skulle nog satsa på Malaysia, med något roligt stopp på vägen. Under en 3-veckors period kan man tänka sig en sol-och bad vecka på Tioman Island, en storstadsvecka i Kuala Lumpur med äventyr och shopping för att sedan runda av med en paradisvecka på Langkawi. Maten och naturen lär vara fantastisk och prisindex är mycket bra. Onekligen en lång flygresa för de små, men AHO kan säkert tipsa om stopp på vägen som underlättar och samtidigt gör resan ännu bättre. Hade det inte varit i november hade jag sagt California alla dagar i veckan. Med 3 veckor och en rejäl hyrbil kan man ta sig från San Diego, LA, Las Vegas, Grand Canyon, Yosemite National Park, San Fransisco och avsluta i Napa Valley. Du står inför ett antal trevliga val och med BC's samlade expertis kommer det att komma många trevlig förslag.
 

magic

Medlem
Sydafrika med barn är en höjdare (liksom f.ö. San Diego). Våra barn var 4.5 resp 7 när vi var där för ett år sen. Iom att du har småbarn så kanske du ska skippa Kruger pga Malariarisken. Man brukar rekommendera att små barn inte tar Malaria-profylax (och med tanke på vissa biverkningar vill kanske inte du heller ta det). Däremot finns det andra möjligheter till Safari längre söderut, vi besökte Schotia Game Reserve utanför Port Elizabeth efter ett liknande res-upplägg som Senator beskriver. Fast vi la till några dagar i Stellenbosch också :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Kricka

Medlem
Jag skulle satsa på Sydafrika men läs på lite vad gäller säkerheten. Avråder
starkt från någon längre bilkörning första dagen om du inte är van vid vänster-
trafik. Har tyvärr sett hur det har gått för andra resenärer som satt sig vid
ratten direkt för att köra lite längre sträcka.
Jag har oftast bott på Bed & Breakfast när jag rest runt i landet och det är
en trevlig upplevelse ! Tänk på att alla inte tar emot mindre barn - se bifogad
länk nedan. Håller helt med om att skippa den östraste delen av landet för
att slippa malaria-profylax för barn.

Luxury Accommodation South Africa Bed and Breakfasts, Guest Houses, Boutique Hotels | The Portfolio Collection
 
Toppen