Senaste nytt

Self check-in i business class/plus/Gold

Joshua

Medlem
Idag möttes jag av glad lärka (ironi) i incheckningsdisken, hade bagage med mig och skulle checka in den.
Vart promt tillrättavisad till en manuell incheckningsapparat med de trevliga orden att så är det alltid och har varit!
Sa lite snällt förvånande att jag har aldrig behövt göra så innan och får svaret.
-men det är för att du inte kan läsa skyltarna....

Något som ändrats nu denna vecka som jag totalt missat?

Nu inte någon världskris i och med detta men tycker det är rätt skönt att (ha?) kunnat gå direkt fram till disken och få allt ordnat istället för att hålla på med bokningsreferenser samt klistra på väskan rätt osv.
 
Ehm det är ju en förmån som EBS/EBG/EBD att få använda business checkin...jag förstår inte vad den handling agenten gnällde om, gnäll till sas customer care så får du säkert lite bonus poäng :D
 
Idag möttes jag av glad lärka (ironi) i incheckningsdisken, hade bagage med mig och skulle checka in den.
Vart promt tillrättavisad till en manuell incheckningsapparat med de trevliga orden att så är det alltid och har varit!
Sa lite snällt förvånande att jag har aldrig behövt göra så innan och får svaret.
-men det är för att du inte kan läsa skyltarna....

Något som ändrats nu denna vecka som jag totalt missat?

Nu inte någon världskris i och med detta men tycker det är rätt skönt att (ha?) kunnat gå direkt fram till disken och få allt ordnat istället för att hålla på med bokningsreferenser samt klistra på väskan rätt osv.

Nu brukar jag vara incheckad när jag anländer, men att dumpa väskan i business check-in har jag gjort ett 15-tal gånger som EBS. Däremot ska man undvika muntergökarna som står i närheten av den vanliga check-in.
 

jth

Medlem
Hon kanske inte såg/fattade att du hade status? Jag brukar alltid slänga upp kortet på disken även om står i bokningen så att det syns tydligt.
 

twiggs

Medlem
På T4 har jag varit med om att en anställd i det närmaste tillrättavisat en Pandion som var framför mig i kön för att hon använde manuell incheckning. När proceduren var avklarad för Pandions del så avslutades det hela med att den anställde förklarade att: "Self-service är beläget där borta, så vet du till nästa gång" och pekade med hela armen. Jag som bar var EBG avlägsnade mig givetvis snabbare än blixten för att slippa få samma avhyvling.

På T5 och GOT har jag blivit avvisad från manuell incheckning när jag bara ska ha boardingkort (utan bagage). Trots att det inte varit någon kö till själva C-incheck men lång kö till automaterna.


OT, men på spåret SAS incheckning:
Har skrivit liknande innan, men behöver definitivt upprepas:
Det är fullständigt onödigt att enbart ha automatincheckning om det måste krylla av anställda där. Då blir det ju som en manuell ändå. Bara fast man måste köa vid två moment: först för att få hjälp av en anställd vid automaten, sedan vid väskavlämningen. Funkar dåligt!

Ha istället en automatisk incheckning för passagerare som klarar av detta hundra procent på egen hand och ha även gärna en helt automatisk avlämning om säkerhet tillåter men givetvis även manuell som komplement. Sedan har man även en helt manuell incheckning där köerna är uppdelade på Economy och Premium (eventuellt i flera nivåer beroende på hur stor stationen är). Skulle man även erbjuda automater som bara tar emot passagerare med Plus/Business/*G-kort skulle lyckan vara total!

På Kastrup finns ju något som kallas Self-Service Assistance har jag noterat. Det har aldrig begripit vad är för något. Är det hjälp till självhjälp? Utbildning på automaten? Manuell incheckning?
 

Joshua

Medlem
Hon kanske inte såg/fattade att du hade status? Jag brukar alltid slänga upp kortet på disken även om står i bokningen så att det syns tydligt.

Innan jag helt vände på klacken så dubbelfrågade jag även om detta gällde EBG/EBD men fick en hånflinande nick tillbaka...

Mest bemötandet som jag nu även i efterhand börjat störa mig ännu mer på...
 

agehall

Medlem
På T4 har jag varit med om att en anställd i det närmaste tillrättavisat en Pandion som var framför mig i kön för att hon använde manuell incheckning. När proceduren var avklarad för Pandions del så avslutades det hela med att den anställde förklarade att: "Self-service är beläget där borta, så vet du till nästa gång" och pekade med hela armen. Jag som bar var EBG avlägsnade mig givetvis snabbare än blixten för att slippa få samma avhyvling.

Hade det hänt mig och jag varit EBP så hade det eskalerats rätt rejält... Nog för att de ska hålla statuslösa borta men de med status som har det som förmån ska man inte behandla så. Allra minst EBP.
 

VonMögen

Medlem
Idag möttes jag av glad lärka (ironi) i incheckningsdisken, hade bagage med mig och skulle checka in den.
Vart promt tillrättavisad till en manuell incheckningsapparat med de trevliga orden att så är det alltid och har varit!
Sa lite snällt förvånande att jag har aldrig behövt göra så innan och får svaret.
-men det är för att du inte kan läsa skyltarna....

Något som ändrats nu denna vecka som jag totalt missat?

Nu inte någon världskris i och med detta men tycker det är rätt skönt att (ha?) kunnat gå direkt fram till disken och få allt ordnat istället för att hålla på med bokningsreferenser samt klistra på väskan rätt osv.
Vilken flygplats?
 
På Kastrup finns ju något som kallas Self-Service Assistance har jag noterat. Det har aldrig begripit vad är för något. Är det hjälp till självhjälp? Utbildning på automaten? Manuell incheckning?

Self-Service Assistance är för de resenärer som inte kan checka in i automaterna, t ex om man har någon form av assistans inlagd i bokningen t ex rullstol, ensamåkande barn etc.
Eller för de som helt enkelt inte vill använda en automat utan föredrar personlig service! Och förhoppningsvis trevlig sådan:)
 
Toppen