Senaste nytt

3 personer i First

GillBates

Medlem
Hej,
Jag har en plan: att någon gång under nästa år kunna flyga förstaklass för första gången! (fyller jämnt, så jag får se det som en liten present till mig själv). I min plan hade jag också tänkt att få med mig två andra. Ingen av oss har några miles att tala om i någon av allianserna. Nu undrar jag hur vi bäst/billigaste kommer undan med tre styck förstaklass-biljetter, helst till Asien med ett par stopp där (Bangkok o Kuala Lumpur tex). Är det att köpa miles med ngt av de amerikanska bolagen (vilket jag förmodar är det mest prisvärda alternativet. Men går det verkligen att köpa så många miles under knappt två års tid? Och går det att få till 3 rewardbiljetter om man väl når dit?) eller skall man vänta ut ngn bra förstaklass-deal (hur ofta kommer dom och hur ofta är det isf en bra förstaklass-produkt till ett bra pris?). Helst skulle jag vilja flyga i F åt båda hållen.

Tar tacksamt emot era förslag!
 

Dr. Miles

Expert
Tre personer i First class är nog svårt men inte omöjligt.

British Airways First class award:
T ex till deras vissa Nordamerikanska destinationer kan man hitta flera First class award än 2 platser.
Men det är förstås långt ifrån det billigaste.

Singapore Airlines First class award:
Mellan Singapore och Jakarta släpper de bara 2 First class award platser åt gången, men oftast kommer ytterligare First class award dyka upp så fort man har bokat de första två First class award platserna.

När det gäller billigaste är nog Emirates First class(Suite) mellan Hong Kong och Bangkok.
Returbiljetten kostar ca 6.000 SEK inkl. skatter och då är det en vanlig biljett, inte bonusresa.

Alternativt kan man flyga med Korean Air mellan Madrid och Amsterdam i First class.
Enkelresa kostar ca 5.200 SEK inkl. skatter.
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Vad jag förstår så har US-airways inga begränsningar när det gäller totalköp över året, till skillnad mot t ex American Airlines där man max kan köpa 40 000 miles (ibland upp till 60 000). Så det är väl bara att shoppa på med US-airways. Sedan bör du redan nu börja fundera på vilken rutt du har tänkt dig och när, vissa "säljs" ju ut ganska snabbt. Här finns ett förträffligt sökverktyg. Tänk på att det kan vara lättare att att routa en liten omväg för att komma åt biljetter i F. Med LX från ZRH kan det vara lättare att ta sig via Shanghai i F och på hemvägen kan du köra Asiana Seul-Frankfurt.

Så redan nu kan du börja "lära" dig det set ut på olika rutter, med olika bolag,vid olika tidpunkter.
 
Last edited:

Alf

Medlem
Jag skulle nog chansa på att något bolag kör en deal som passar i tid då får du ju bekräftat hela resan. Det är ju lite si och så att kunna nyttja miles, speciellt för fler personer. Jag sitter varje år med mitt erbjudande, två för en med Amex vouchern och det är i stort sett omöjligt att använda den dit man vill, i alla fall inte Eurobonus poäng. Tycker det har varit betydligt lättare med mina AA poäng, där har jag vid ett tillfälle lyckats få fyra biljetter med BA till Mauritius.
Jag har i år nyttjat Emirates deal från Aten med F klass till SIN och hem från KUL i A380. Det skall bli intressant och se hur detta bolag är, jag åker om drygt en vecka. Dessa biljetter kostade ca 21.000 SKR styck och det är ett bra pris.
 

GillBates

Medlem
Tack för svaren. Jag hade nog tänkt mig att åka long haul, helst till Asien, hösten 2013. Emirate-dealen låter ju bra (är det t.o.r?), men så har jag läst att Emirates har en varierande service-nivå......men å andra sidan är jag inte fullt så luttrad som många andra här, så jag kommer nog tycka det är fantastiskt! Hur har dom det med lounger? Man hör bra om LH, BA och SQ när det kommer till det och skall man skall prova F-klass så vill man ju gärna ha helhetsupplevelsen (även den på marken).
 
Toppen