Senaste nytt

Ditt reseår 2014

Dr. Miles

Expert
Nu är det dags för BusinessClass.se/no/dk:s årlig tradition, berätta om hur ditt reseår 2014 har varit. :)

Trådar från tidigare år.
  1. Hur många flygningar har du gjort? :
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? :
  3. Vilka flygbolag har du flugit? :
  4. Nya flygplatser besökta under året? :
  5. Nya flygbolag testade under året? :
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? :
  7. Bästa hotellvistelse? :
  8. Sämsta hotellvistelse? :
  9. Bästa reseminnet? :
  10. Sämsta reseminnet? :
  11. Största överraskningen? :
  12. Annat "första gången" under året? :
  13. Mål för 2015? :
Bonusfrågor:
  1. Bedste/gode BusinessClass.se/dk/no-oplevelser:
  2. Bedste loungen:
  3. Værste loungen:
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Hur många flygningar har du gjort? : 64
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : lite över 81.000 miles hittills
Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, British Airways, SWISS, Lufthansa THAI, Asiana Airlines, Tiger Airways, Norwegian, China Eastern, Shandong Airlines, Air China
Nya flygplatser besökta under året? : --
Nya flygbolag testade under året? : Tiger Airways
Antal hotellnätter? : över 70 nätter
Bästa hotellvistelse? : Inn Fine Hotel Dalian
Sämsta hotellvistelse? : --
Bästa reseminnet? : Uppgradering från SAS Go till SAS Business på Köpenhamn-Beijing
Sämsta reseminnet? : --
Största överraskningen? : --
Annat "första gången" under året? : First Class Terminal på Frankfurt
Mål för 2015? : försöker att vara hemma mer
 

Agö

Medlem
Blir man först ut kanske?
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 88 (inkl. bokade fram till årsskiftet)
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 75 219
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS (+ döttrar och produktionsbolag), Lufthansa, Estonian Air, Vietnam Airlines, Air France, Dragonair
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Montpellier, Chania, Hanoi, Malta, Palma de Mallorca, Bristol, Tallinn, Dubai, Abu Dhabi
  5. Nya flygbolag testade under året? : Vietnam Airlines, Dragonair, Estonian Air
  6. Antal hotellnätter? : 59 (blir nog några till)
  7. Bästa hotellvistelse? : Conrad New York var riktigt trevligt liksom Radisson Blu Dubai Downtown
  8. Sämsta hotellvistelse? : Park Inn Hammarby Sjöstad, under all kritik
  9. Bästa reseminnet? : Lufthansa First, den som var och de som kommer nästa helg!! Och Hong Kong, fantastiskt. Och Penzance + Bristol - överraskning!
  10. Sämsta reseminnet? : Har nog tur, inga dåliga resminnen från detta år.
  11. Största överraskningen? : Vietnam, mycket trevligt land. Penzance + Bristol.
  12. Annat "första gången" under året? : Tre gånger MR under sommaren. Första och sista gången?
  13. Mål för 2015? : Jag nådde mitt mål för 2014 (minska antalet tjänsteresor). Jag kör på samma sak igen för 2015!

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Edit: lagt till Penzance + Bristol.
 

Jonas C

Medlem
Skulle säga att 2014 har varit mitt överlägset mest produktiva reseår, och faktiskt det enda år som fördelningen mellan antalet Economy och Premium (SAS PLUS inräknat) flygningar har varit 50/50

  1. Hur många flygningar har du gjort? : Det blir 42 flygningar mot årets slut.
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 74448 miles enligt GC-Map. Brukar annars ligga runt 40K miles per år.
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : I kronologisk ordning blir det KLM, Finnair, JAL, Singapore Airlines, Cathay Pacific, Air France, SAS, United, SWISS, Turkish Airlines, Air Berlin, US Airways, EVA Air, TAP Portugal och Aegean Airlines.
  4. Nya flygplatser besökta under året? : BUD, HND, HKG, DUB, SNN, EWR, GVA, JFK, LGA, DCA, TPE, BKK, ATH
  5. Nya flygbolag testade under året? : Japan Airlines, Singapore Airlines, Cathay Pacific, United, US Airways, EVA Air och Aegean Airlines
  6. Antal hotellnätter? : 52 nätter, men då räknar jag även med andra boendeformer så som Airbnb, kapselhotell och det enstaka vandrarhemmet. Men räknar man endast hotell blir det 23 nätter.
  7. Bästa hotellvistelse? : Väldigt svårt att säga då jag faktiskt inte bott på några bättre hotell. Men hotellet jag var nöjdast med var Park Inn London Heathrow, som nyligen renoverats. Stort och fräscht Business Class rum inrett i skönt flygtema, trevlig personal, och mycket prisvärt för 28000 Carlson Poäng per nätt. Men som sagt, inte någon extraordinär hotellvistelse.
  8. Sämsta hotellvistelse? : Park Inn Harlow, utanför London. Inte nog med att hotellet låg åt helvete så var hotellet överbokat när jag dök upp, och jag fick vänta till kl 2 på natten innan de hade lyckats hitta ett annat hotell i närheten. Inte kul alls när man är trött efter att ha spenderat 34 timmar ombord på flygplan. Som grädde på moset var hotellet tidigare ett sjukhus, vilket märktes i korridorerna och vetskapen att folk har dött i rummet du sover i förstärkte bara den redan deprimerande miljön i hotellet.
  9. Bästa reseminnet? : Bästa flygresan var överlägset min "first first" i Cathay Pacific First Class. Makalöst bra flygning, men trots detta känner jag inget större sug av att flyga First framöver. Men när det kommer reseminnen skulle jag nominera valborgshelgen i Berlin som spenderades med ett gäng sköna svenska expats.
  10. Sämsta reseminnet? : Har inte haft några dåliga reseminnen, men när det kommer till flygningar så vill jag nog nominera min första long haul med SAS, EWR-ARN i Business. Har aldrig stött på så oengagerad personal på något annat flygbolag, där servicenivån knappt ens kunde ses som acceptabel för Ekonomiklass.
  11. Största överraskningen? : United Airlines BusinessFirst. Hade inga höga förväntningar alls om United, men väl ombord överraskades jag starkt av maten, stolen och kabinbesättningen. Jag må visserligen haft tur då flygplanet, besättningen, servicekonceptet och flygrutten var ex-Continental.
  12. Annat "första gången" under året? : Första gången i First Class, första gången på Dreamliner, första round the world resan, första gången på ett amerikanskt flygbolag,
  13. Mål för 2015? : Har tyvärr inte kunnat sätta upp några planer för 2015 än, då jag väntas ta examen i början på året med en oviss framtid som efterföljd. Men förhoppningsvis blir det att återkvalificera för TK Elite och eventuellt försöka nå Elite Plus.
 
D

Deleted member 4971

Guest
  1. Hur många flygningar har du gjort? : ++300 något.
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 140,000-160,000 Miles.
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Jet Time, Blue1, Ethiopian Airlines, United, Virgin America
  4. Nya flygplatser besökta under året? : San Francisco (SFO) Chicago (ORD) Svalbard (LYR) Tromsø (TOS) Aberdeen (ABZ) Dublin (DUB) Paris (CDG) Addis Ababa (ADD) Wien (VIE) Frankfurt (FRA) Ängelholm (AGH) Östersund (OSD) Visby (VBY) Sundsvall (SDL) Skellefteå (SFT) Ronneby (RNB) Malmö (MMX) Kalmar (KLR)
  5. Nya flygbolag testade under året? : Ethiopian Airlines, Blue1, Jet Time, United, Virgin America
  6. Antal hotellnätter? : ++30.
  7. Bästa hotellvistelse? : --
  8. Sämsta hotellvistelse? : Adlon / Elite hotell, Stockholm när jag fick en skrubb utan AC mitt i smällheta sommaren.
  9. Bästa reseminnet? : Besöka SAS HQ. Och mycket annat, kunde bli en hel A4.
  10. Sämsta reseminnet? : När jag skulle hem från Etiopien och vi blev stående på marken i vad som verkade en evighet då något var trasigt. Fruktansvärt varmt... En flygning när det satt en människa bredvid som var riktigt läskig (dålig hygien)
  11. Största överraskningen? : När en flygvärdinna kom fram till mig och bad mig följa med (tänkte vad har jag nu gjort) Och blev inbjuden att sitta med vid en landning inne i cockpit.
  12. Annat "första gången" under året? : SAAB 2000, ATR 72-600, CRJ-900, B717, B757, B767, Afrika.
 
Last edited by a moderator:
Stærkt @Dr. Miles! Jeg har dog et par ideer der måske kan tilføjes :)

"Bedste/gode BusinessClass-oplevelser" - altså som i BusinessClass.se/no/dk og ikke kabineklassen.

"Bedste lounge" & "Værste lounge" Nu hvor vi både fly & hotel er med mangler lounge lidt(?)

Det er også altid interessant at høre hvor stor en del af rejserne der har været private.

Edit:
Fordelingen mellem kabineklasser er også meget sjov hvis nogen har statistik på den slags.
 
Last edited:

telelina

Medlem
@Dr. Miles tycker du ska lägga till en fråga: På vilka av resorna har BC haft någon inverkan, hur många extra resor har du gjort p g a BC? T ex använt deals, tagit en extra semester, åkt en omväg eller samlat till en statusnivå, åkt på galna MR's osv... Kanske borde Martin ha en poll om det?
 

Palazzi

Medlem
Hur många flygningar har du gjort? :
12 (jo, det är sant)
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? :
Inte många
Vilka flygbolag har du flugit? :
SAS, LH, Wizzair (!!), Air Dolomiti, Air Serbia, Etihad Regional
Nya flygplatser besökta under året? :
Leipzig (LEJ)
Nya flygbolag testade under året? :
Etihad Regional
Antal hotellnätter? :
ca. 30
Bästa hotellvistelse? :
-
Sämsta hotellvistelse? :
-
Bästa reseminnet? :
Inget speciellt i år
Sämsta reseminnet? :
Inget speciellt där heller
Största överraskningen? :
-
Annat "första gången" under året? :

Coops frukostbuffé ;)
Mål för 2015? :
Att överhuvudtaget börja flyga igen
 

Vaniljvodka

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 27. Exakt lika många som förra årets rekord-år.
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : Har som vanligt ingen koll på sånt.
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS (22 st), Air Berlin (2 st), United (1 st), Delta (1 st), JetBlue (1 st).
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Lynden Pindling International Airport (NAS, Bahamas), Fort Lauderdale-Hollywood International Airport (FLL, USA), Venice Marco Polo Airport (VCE, Italien).
  5. Nya flygbolag testade under året? : JetBlue, Air Berlin.
  6. Antal hotellnätter? : 24.
  7. Bästa hotellvistelse? : Inget extraordinärt att rapportera om i år tyvärr.
  8. Sämsta hotellvistelse? : -
  9. Bästa reseminnet? : Andra delen av mitt kompisgängs The Trip-resa i norra England med besök på The Angel Inn at Hetton och The Inn at Whitewell samt ett par fotbollsmatcher.
  10. Sämsta reseminnet? : Att ha fyra dagar kvar på ganska så hemska Atlantis Resort på Paradise Island, Bahamas och behöva hålla kontakt med djursjukhuset här hemma då vår hund fått sitt tredje diskbråck. La Guardia utan status hos Delta (deras guldkö var iofs nästan lika lång så det hade inte gjort nån skillnad) var heller ingen rolig upplevelse.
  11. Största överraskningen? : JetBlue visade sig vara ett ganska så charmerande lågprisbolag.
  12. Annat "första gången" under året? : Första gången i Chicago (mellanlandat på ORD ett gäng gånger) och dit åker jag gärna tillbaka. Riktigt grym stad!
  13. Mål för 2015? :

    Så här såg det ut förra året:

    "Mål för 2014?
    - Behålla EBG.
    - Samla på mig mer poäng så att jag kommer upp i 190k nån gång 2015 och kan göra min första bonusresa (F till Asien)."

    Lyckades behålla EBG (med lite drygt 2000 poängs marginal). Är redan nu uppe i 218.000 poäng efter ffa en trippel-kampanj till Venedig i somras.

    Har nu inga större förhoppningar att kunna behålla mitt EBG eftersom resmönstret knappast lär öka, snarare tvärtom. Har statusmatchat till Topbonus Gold och borde egentligen börja sätta mig in i möjligheterna att kunna behålla statusen där.

    I och med att jag nu har tillräckligt poäng för den stora bonusresan så vore det kul att börja planera för den till hösten möjligtvis.

    Ett annat mål är att kunna pricka in SAS nya kabin och att få igenom en uppgradering på samma resa.
 
Last edited:

telelina

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : ca 55 legs
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 70 000miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, US Airways, American Airlines, United, Austrian, Canada Air, AeroMexico, Royal Jordanian, British Airways, EgyptAir
  4. Nya flygplatser besökta under året? : YYZ, BOS, ORD, IAH, CLT, JFK, LGA (tidigare endast EWR), MEX, CUN, MTY, VIE, AMM, AQA, PVG,CAI, MAD
  5. Nya flygbolag testade under året? : American Airlines, Austrian, Canada Air, AeroMexico, Royal Jordanian, British Airways, EgyptAir
  6. Antal hotellnätter? : 63
  7. Bästa hotellvistelse? : Hilton Prague
  8. Sämsta hotellvistelse? : Holiday Inn Express Arlington Hights (ORD)
  9. Bästa reseminnet? : Nyår i Monterrey, Philadelphia (att träffa vänner är alltid roligast)
  10. Sämsta reseminnet? : Cancellerad flight hem från Wien, samt att besöka en så vacker stad och bara få se staden efter solnedgång.
  11. Största överraskningen? : Jordanien med det vänliga folket.
  12. Annat "första gången" under året? : Besökte Israel landsvägen från Jordanien. Fick äntlingen biljetter för att besöka Alhambra. Beer running i Spanien med spanska beer runners. My first first.
  13. Mål för 2015? : Åka tillbaka till Philly utan skadad fot så att jag kan hänga med på beer running igen! Åka och se Wien i dagsljus. Resa med AirBerlin. Åka till Barcelona med BC-gänget tredje gången gilt.
14. Bonus, detta hade inte hänt utan BC under 2014 (endast nya grejer för 2014, annars har jag mycket mer BC-relaterade resegrejer):
  • Resan till Shanghai (SAS-kampanj) med uppgradering på Radisson (tack för tips om statusmatch från EBG)
  • Mexiko med stop over i NYC resa nyår 2013/2014, första USDM-resan. (Tack @Dr. Miles som tvingade mig att gå hem & regga USDM- konto direkt efter den svettiga BC-träffen i juli 2013)
  • Bott på 5 olika Hilton hotell (med uppgradering & gratis frukost, tack Australien-tricket)
  • BC-Resan (SAS Plus) till Athen
  • BC-Resan (SAS Plus) till Barcelona
  • Satsat på ett Eurobonus Diamond (Åkt så många gånger med SAS en del omvägar & obekväma tider, Plus & några business)
  • Åkt first med BA till USA, tack för bra info! Concorde room var nice
  • Bokat en Thai first (resa under 2015)
  • Skaffat 2 SAS kreditkort
  • Fått totalt 350 euro + 70 pund i vouchers tack vare all info om EU 2004/261
  • Spenderat mer pengar än någonsin på resor…
 
Last edited:
Toppen