Senaste nytt

"Fasttrack" vid downgrade?

Kastrup

Medlem
Hej,

blev downgraded från Business till Economy på SK910 från Newark. I säkerhetskontrollen finns en fasttrack (utan koppling till allians/flygbolag) för passagerare i Business Class och First Class. Jag var inte välkommen i denna snabbkö, även om jag hade ett boardingkort där det tydligt stod "SAS Business".

Motivering: "Det står visserligen Business på boardingkortet, men eftersom du har fått en plats bakom rad 17 skall du stå i den vanliga kön." Orkade inte ta diskussionen då kön inte var överväldigande lång.

Vad gäller egentligen?
 

flum

Medlem
På newark ska du väl få en "grön prick" som som dom klistrar på boardingkortet vid checkin för att komma in i FT. Svarar ju dock inte på din grundfråga som är lite intressant. Känslan säger väl att du inte har rätt till varken fast track eller lounge, men personalen borde ju göra sitt yttersta för att underlätta för dig i det läget.
 

Jonas C

Medlem
Men hur kunde du åka ner två kabinklasser, varför inte till Plus, sen incheckning?
Downgrade på SAS långdistans, hur vanligt är det? Hoppas du fick rimlig ersättning för det också?
OP kanske reste på ID-biljett? Annars låter det väldigt mysko att bli nedgraderad två klasser, för man kan ju knappast tro att SAS överbokar sin Business när halva kabinen är upgrades.
 
Hvor blev du downgradet henne? Ved check-in eller i gaten?

Hvis du blev downgradet ved check-in har du ikke ret til de fordele der følger med en business class billet. Det undrer mig at personen i sikkerhedskontrollen kan se at du er i economy fordi du har et sæde på række 17!?

Der mangler lidt oplysninger for at du kan få et ordentligt svar :)
 

Kastrup

Medlem
Hvor blev du downgradet henne? Ved check-in eller i gaten?

Hvis du blev downgradet ved check-in har du ikke ret til de fordele der følger med en business class billet. Det undrer mig at personen i sikkerhedskontrollen kan se at du er i economy fordi du har et sæde på række 17!?

Der mangler lidt oplysninger for at du kan få et ordentligt svar :)

Vid check-in. Som sagt så såg boardingkortet precis ut som att jag åkte i Business, fast med plats längre bak i kabinen. Står inget om downgrade etc. Boardingkortet scannades inte, utan kontrollanten tog bara en snabb titt och sa ovanstående motivering.

Det kan ju ses vara fullt rimligt att man blir av med förmånerna på marken vid downgrade då man samtidigt får kompensation. Det är ju dock ingen kapacitetsbrist på marken som är anledningen till downgrade, utan platsbrist ombord på flyget, varför man borde få nyttja fasttrack och lounge ändå.
 
Vid check-in. Som sagt så såg boardingkortet precis ut som att jag åkte i Business, fast med plats längre bak i kabinen. Står inget om downgrade etc. Boardingkortet scannades inte, utan kontrollanten tog bara en snabb titt och sa ovanstående motivering.

Det kan ju ses vara fullt rimligt att man blir av med förmånerna på marken vid downgrade då man samtidigt får kompensation. Det är ju dock ingen kapacitetsbrist på marken som är anledningen till downgrade, utan platsbrist ombord på flyget, varför man borde få nyttja fasttrack och lounge ändå.
Okay. Stod der Ci/Cz/CD/CCsom normalt? Jeg ville faktisk forvente at man fik et boardingkort med M istedet.

Kapaciteten er i princippet underordnet. Du er ikke længere i Business og har ikke længere ret til de fordele der følger med. Kunne man have givet det som goodwill? Tjaaaee, det kunne man sikkert godt, men det vil også være med til at udvande det produkt man har.

Så til dit oprindelige spørgsmål. Nej du har ikke ret til fasttrack og lounge ved en downgrade.
 
Toppen