Senaste nytt

Resa med ogiltigt kreditkort

Impendill

Medlem
Hej!

En vän har betalt sina resor med ett american express SAS kort. Han och hans fru ska flyga till Kuala lumpur med turkish airlines i business Class.

Sedan flyger de med Malaysia airlines vidare till Bali i economy.

Han betalade sin kreditkortsräkning och sa sedan upp kortet då hans fru har ett likadant, och de anser att de räcker med ett kort i familjen.

Riskerar de någonting vid incheckning? De reser i februari och så vitt jag minns har jag aldrig behövt att visa upp betalkortet för turkish, men hur är det med Malaysia airlines?
Det står att de behöver kortet i original eller en fotokopia på det.

Kortet har de kvar men är sönderklippt.

Har ni någon information om vad som gäller?
 

doc

Medlem
Hej!

En vän har betalt sina resor med ett american express SAS kort. Han och hans fru ska flyga till Kuala lumpur med turkish airlines i business Class.

Sedan flyger de med Malaysia airlines vidare till Bali i economy.

Han betalade sin kreditkortsräkning och sa sedan upp kortet då hans fru har ett likadant, och de anser att de räcker med ett kort i familjen.

Riskerar de någonting vid incheckning? De reser i februari och så vitt jag minns har jag aldrig behövt att visa upp betalkortet för turkish, men hur är det med Malaysia airlines?
Det står att de behöver kortet i original eller en fotokopia på det.

Kortet har de kvar men är sönderklippt.

Har ni någon information om vad som gäller?
Jag har själv inte flugit MH, men har hört att det kan vara sådant som är lite kinkigt. Går det inte pussla ihop kortet och ta en fotokopia på pusslet?
 

KNA

Medlem
Ta med kortet , är resan köpt direkt av flygbolagen kan de kräva att få se kortet resan är betald med
 

Impendill

Medlem
Det ska jag hälsa dem.

Gäller det bara MH eller TK med?
Jag menar man kan ju tappa sitt kort och av den anledning få ett nytt.

Men tror ni det fungerar även om det är klippt?
 

thsred

Medlem
Vi tappade bort ett kort en gång när vi skulle åka. Då pratade vi med kortutgivaren och de skrev ut ett intyg med kortets nummer där de sa att det var vårt kort. Nu behövde vi inte visa upp det, men å andra sidan kan det inte vara första gången detta händer.
 

Impendill

Medlem
Kortet finns ju faktiskt kvar fysiskt, även om det är i två delar.
Hur hård kan man vara undrar jag?

Man kan ju lika gärna komma och visa upp ett kort man bokat resan med som har gått ut, eller är spärrat.
 

Nemo

Medlem
Kortet finns ju faktiskt kvar fysiskt, även om det är i två delar.
Hur hård kan man vara undrar jag?
Man kan ju lika gärna komma och visa upp ett kort man bokat resan med som har gått ut, eller är spärrat.
Det flygbolaget vill hindra är att flygbiljetten är bokad på ett skimmat kort, dvs köparen har inte det fysiska kortet utan "endast" kortnumret. Utgånget kort eller spärrat(=syns inte fysiskt att spärrat) torde gå bra att visa, ett gränsfall är ett klippt kort. @thsred's råd kan vara behändigt.
 

Impendill

Medlem
Man kan tydligen öppna sitt konto igen hos Amex, 3 månader efter att man sagt upp sitt kort.
Kan man få samma kortnummer då tro?
 
Toppen