Senaste nytt

Nya Eurobonusintjäningen - tänker jag rätt?

Jag flyger inrikes Plus varje vecka och har för närvarande EBG.
Idag tjänar jag m.a.o. 2 500 poäng per vecka.
Med den nya beräkningsgrund som gäller fr. o. m. 1 jan 2015 kommer jag så vitt jag kan se att tjäna precis detsamma.
Skillnaden är att EBD-nivå är sänkt till 90 000 poäng.
Jag tjänar alltså en månad på det nya systemet.
Kan det verkligen stämma?
 

Thornado

Medlem
Jag flyger inrikes Plus varje vecka och har för närvarande EBG.
Idag tjänar jag m.a.o. 2 500 poäng per vecka.
Med den nya beräkningsgrund som gäller fr. o. m. 1 jan 2015 kommer jag så vitt jag kan se att tjäna precis detsamma.
Skillnaden är att EBD-nivå är sänkt till 90 000 poäng.
Jag tjänar alltså en månad på det nya systemet.
Kan det verkligen stämma?

Om dina biljetter är bokade i bokningsklass C, D, eller Z så stämmer det ja.
Om dina biljetter är bokade i någon annan bokningsklass inom Plus så kommer du istället att tjäna 1875 poäng per vecka (2*750 poäng + 25% EBG-bonus).

(Så om du bara gör den typen av resor (i "billiga" Plusklasser, och inte har Amex Elite eller nåt annat sånt) så kommer du att nå Diamond via segment snabbare än via poäng.)
 

palmen

Moderator
Jag flyger inrikes Plus varje vecka och har för närvarande EBG.
Idag tjänar jag m.a.o. 2 500 poäng per vecka.
Med den nya beräkningsgrund som gäller fr. o. m. 1 jan 2015 kommer jag så vitt jag kan se att tjäna precis detsamma.
Skillnaden är att EBD-nivå är sänkt till 90 000 poäng.
Jag tjänar alltså en månad på det nya systemet.
Kan det verkligen stämma?

Ja du kommer uppnå guld 4 veckor tidigare än tidigare (efter 36 veckor). Det är ganska uppenbart med SAS förändring nu att det är personer med ditt resmönster man vill premiera lite extra. De som reser till södra europa några gånger per år är inte en kundgrupp som sas fokuserar på direkt (för att kunna få status). Kommer krävas 24 resor tur och retur till Spanien i SAS Plus för att uppnå diamond (12 tur och retur för guld) förutsatt att man åker utan mellanlandning och redan har guld. Skulle man göra en mellanlandning kommer man undan med 23 resor :).
Denna uträkning bygger på att du inte flyger i C,D,Z klass (till Europa) då går det lite fortare att uppnå statusen.
 
Last edited:
Har faktiskt inte sett någon fördel när jag reser att vara EBD. Sitter ibland så jag hör när kabinchefen rapporterar, och de enda de brukar utmärka är om de har en Pandion och var den personen sitter. Vad jag förstår så får de ingen info om EBD status alls, utan alla är Gold
Nej, min åsikt att EBG är bra står sig. EBD är idag mer eller mindre värdelöst.
Fast track inrikes är en välsignelse.
Ja du kommer uppnå guld 4 veckor tidigare än tidigare (efter 36 veckor). Det är ganska uppenbart med SAS förändring nu att det är personer med ditt resmönster man vill premiera lite extra. De som reser till södra europa några gånger per år är inte en kundgrupp som sas fokuserar på direkt (för att kunna få status). Kommer krävas 24 resor tur och retur till Spanien i SAS Plus för att uppnå diamond (12 tur och retur för guld) förutsatt att man åker utan mellanlandning och redan har guld. Skulle man göra en mellanlandning kommer man undan med 23 resor :).
Denna uträkning bygger på att du itne flyger i C,D,Z klass då går det lite fortare att uppnå statusen.
 
Har faktiskt inte sett någon fördel när jag reser att vara EBD. Sitter ibland så jag hör när kabinchefen rapporterar, och de enda de brukar utmärka är om de har en Pandion och var den personen sitter. Vad jag förstår så får de ingen info om EBD status alls, utan alla är Gold
Nej, min åsikt att EBG är bra står sig. EBD är idag mer eller mindre värdelöst.
Fast track inrikes är en välsignelse.
Ja du kommer uppnå guld 4 veckor tidigare än tidigare (efter 36 veckor). Det är ganska uppenbart med SAS förändring nu att det är personer med ditt resmönster man vill premiera lite extra. De som reser till södra europa några gånger per år är inte en kundgrupp som sas fokuserar på direkt (för att kunna få status). Kommer krävas 24 resor tur och retur till Spanien i SAS Plus för att uppnå diamond (12 tur och retur för guld) förutsatt att man åker utan mellanlandning och redan har guld. Skulle man göra en mellanlandning kommer man undan med 23 resor :).
Denna uträkning bygger på att du itne flyger i C,D,Z klass då går det lite fortare att uppnå statusen.
 
Jag bokar C-klass och betalar med
Om dina biljetter är bokade i bokningsklass C, D, eller Z så stämmer det ja.
Om dina biljetter är bokade i någon annan bokningsklass inom Plus så kommer du istället att tjäna 1875 poäng per vecka (2*750 poäng + 25% EBG-bonus).

(Så om du bara gör den typen av resor (i "billiga" Plusklasser, och inte har Amex Elite eller nåt annat sånt) så kommer du att nå Diamond via segment snabbare än via poäng.)
Faktiskt så har jag Elite. Varför skulle det göra skillnad?
 
Toppen