Senaste nytt

Vem betalar kalaset av en 2-4-1 voucher?

Voyageur

Medlem
Satt och bokade en 2-4-1 resa förra veckan som blev sannerligen omfattande och kunde inte hjälpa att börja fundera hur appliceringen av det ekonomiska av Amex 2-4-1 vouchern faktiskt fungerar för SAS och Amex. Beroende på bokad destination och biljettklass varierar slutsumman av både poängen, skatterna som resenären själv står för, men resterande då belopp då?

exempel: En bokning har en faktisk prislapp av ca 120.000kr. Minus skatter återstår ca 105.000kr i kostnader som poängen står för. Blir det SAS som står för de faktiska kostnaderna och till vilken del eller är det Amex eller både och? Vore intressant att veta hur det går till bakom kulisserna om någon vet.
 

fcx

Medlem
"bakom kulisserna" är nog svårt att hiitta någon som vill uttala sig om :)

Min kvalificerade gissning är att Amex köper de saknade poängen av SAS. Exempelvis om du bokar en resa i First till USA för 150 000p per pers så får Amex köpa 75 000 poäng per pers från SAS till deras ordinarie poängpris.
Men med tanke på att du betalar först 1000 kr för att få Amexkortet, och sedan tar amex procent på transaktioner för (minst) 150 000 kr så borde de ha råd med det...
 

Voyageur

Medlem
Jag tror att det är ganska enkelt.
Jag gissar att Amex betalar per poäng, ungefär som Coop eller andra partners betalar till SAS EuroBonus.
Hypotetiskt säger vi 1 EB poäng kostar 3 öre
Om bonusresan kostar 100.000 poäng per person, 100.000 x 0,03 SEK = 3.000 SEK till SAS.

När det gäller hur det fungerar betalning mellan flygbolagen kan du läsa här:
Så här betalar flygbolagen för bonusresor | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Tack Dr. Miles för länken. Fick inte upp den själv när jag kollade. Mycket intressant läsning och man får ett förstående för varför det inte finns en uppsjö award platser i premium kabiner eller varför vissa bolag inte alls släpper inom vissa program! Det blir ju faktiskt en merkostnad för bolaget med award platsen, utan egentliga intäkter.

Intressant också hypotetiskt vilken låg summa det blir för SAS med tanke på det reala priset av produkten på marknaden.
 

gdaily

Medlem
Intressant också hypotetiskt vilken låg summa det blir för SAS med tanke på det reala priset av produkten på marknaden.

Det handlar ju mer om alternativkostnad (eller alternativintäkt). Om revenue management hos flygbolagen är perfekta, så är ju awardplatserna på en flight exakt de överskjutande platserna, de som bolaget inte lyckas sälja för kontanter. Att få in 3000 kr på en fligt (hypotetiskt pris enligt uppskattningen ovan) är bättre än att få in noll kronor, men helst vill man ha in 60000 sek.

Samtidigt vill man inte rea ut premiumplatserna, för en rea "förminskar det upplevda värdet" från de som kan tänka sig betala ett fullpris. Ergo är det utmärkt att fylla platserna med awardresenärer, för dessa resenärer köper platser som inte "kleti och pleti" kan köpa. Alltså hålls värdet på premiumprodukten upp.

Det finns ett bolag i Sverige som jobbar på exakt samma sätt, i mina ögon helt genialiskt: Aggregate Media.
De köper in sig i nyemissioner och startups i väldigt många blandade branscher, men betalar inte med pengar utan med medieutrymme i tidningar, tv, på webben etc (därför ni ser så mycket reklam på Aftonbladet och i tv). Bolagen som de köper in sig i är sådana bolag som normalt inte skulle annonsera för riktiga pengar i den omfattningen.

Vad som nu sker är att det geniala att de reklamslottar som finns är fullbokade. När ett betalande bolag kommer och vill köpa en take-over på aftonbladet som exempel så kan man säga "uj, well vi har redan sålt utrymmet, men LeoVegas kanske kan flytta på sig, jag ska höra efter, men i så fall kan jag givetvis inte rabattera den ytan utan ni måste betala fullt listpris). Samtidigt kommer Aggregate in i massvis av bolag till nästan ingen peng alls, effektiv peng alltså. Det räcker att en av 20 av dessa bolag ska växa sig starkt så har de fått igen sin "investering".
 
  • Gilla
Reactions: Pho
Toppen