Senaste nytt

Störningar Oslo Gardermoen idag 3 dec

Sitter på boardat plan från ARN till OSL vid gaten i Stockholm. Ordinarie avgångstid var 8:35 men vi sitter kvar ännu och preliminärt ny slottid som ger avgång 9:35.

Enligt YR.no bra väder på OSL men ser mycket förseningar via Avinor. Någon som vet hur det är "live" på OSL idag? Flesta förseningar enligt avinor ca 15-20 min. Ser även att Norwegian med ordinare avgång ARN 8:20 fick ny tid 8:35 samt beräknad ankomst 9:35 OSL.

Någon som vet hur slottider fördelas och varför Norwegian bara fick 15 min försening och vi en timma med SAS?
 
Ahhh tackar, klart det kan vara dimma. Jag är i jul-modus och tänkte snö när de sa väder...

Nu är vi på väg i alla fall om än en timma sena.
 
A

Aurora

Guest
Det är korrekt som slugger4567 skriver. OSL melder selv på Twitter at det er forsinkelser pga tåke. METAR fra OSL sier også FZFG, altså frysende dimma. Det verste du kan ha på en flygplats :)

Hva gjelder slottid @Holgersson , så är dette helt uavhengig av selskap. Det er en computer nede i Belgia som styr hele flow management i Europeisk luftrom (SKYbrary - Central Flow Management Unit (CFMU) ) och gir slot-tid til ATC som formidles til flygene. Basert på når du är planlagt att vära off block (brakes released, pushback connected) får du en avgangstid er regnet på for villken rute du har planlagt (hvilka waypoints) och villken höjd du har planlagt (flight level 380, 400 etc). Det kan vära så enkelt som at SAS hadde planlagt en marsjhöjd som hadde mer trafikk, eller planlagt en rute som hadde mange flygplan planlagt på ett waypoint i en lengre tidsperiode.
Det kan och vära at SAS ønskade de-ice, mens Norwegian inte gjorde dette.
 
En annan klassiker är att man av någon anledning missar sin ordinarie tid. Slottider tilldelas flera timmar innan flygningen faktiskt utförs så om du missar din slot kommer du sedan få en ny allokering baserat på vad som finns kvar. Det leder ofta till ganska kraftiga förseningar då alla som är planerade innan på samma tid redan har tilldelade slottar.
 
A

Aurora

Guest
En annan klassiker är att man av någon anledning missar sin ordinarie tid. Slottider tilldelas flera timmar innan flygningen faktiskt utförs så om du missar din slot kommer du sedan få en ny allokering baserat på vad som finns kvar. Det leder ofta till ganska kraftiga förseningar då alla som är planerade innan på samma tid redan har tilldelade slottar.

Ikke nødvendigvis - hvis du har en forventet forsinkelse, men blir klar til takeoff tidligere enn forventet - sender man inn request om bedre slottid. Självklart inte så bra som den man hadde originalt, men man får som regel en forbettrad tid.
Heldigvis inte en gammal IBM-maskin som står i Belgia .... :D
 
Blev närmare 1:30 sena in till OSL men fördelen var att anslutande flyg till BOO var lika sent in så det löste sig ganska bra. Förstår nu problemet, det var rejäl dimma under landningen såg knappt ljusen på banan innan Touch down.

Dags för boarding mot BOO nu.
 
A

Aurora

Guest
Blev närmare 1:30 sena in till OSL men fördelen var att anslutande flyg till BOO var lika sent in så det löste sig ganska bra. Förstår nu problemet, det var rejäl dimma under landningen såg knappt ljusen på banan innan Touch down.

Dags för boarding mot BOO nu.

Bra du rekker neste fly! Med så mycket dimma har du nok fått oppleve en full autoland i dag, det er jo litt moro :)
 

Thornado

Medlem
Det verkar som att jag hade tur och klarade mig bra. Åkte ARN-OSL 06.05 imorse och sen vidare till CDG kl 8.
Kapten påpekade att det skulle vara mycket dimma i Oslo, men vi landade enligt tidtabell och kom iväg mot Paris bara några minuter sena.
 
Toppen